Byta motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Hej!
Tänkte kolla vad som gäller vid motorbyte.
Har en Clubman från 72 med en 998 snurra i och ska byta till en 1275a. Vad gäller avgaskrav och så vet jag vad som gäller.

Årsmodell 1975 och äldre

"Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment."

Men effekt och vrid är ju en annan sak. Har för mig att jag vid något tillfälle har sett sfro's lista på det där, och att pga någon värsting modell plus 20% av effekten på den, att max effekten hamnar någonstans vid 150hk. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men då vill jag också fråga vad som gäller för bromsar och övrig utrustning. Vad måste man göra och vad kan vara en bra idé?



Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Byta motor

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det ska vara en väldigt duktig besiktningsman för att se om du har en 1000, 1100 eller 1275cc motor i din bil. I effekt så är det inte så jätte stor skillnad, bilen blir lättare att köra i vanlig trafik. Men det blir ingen racer med en orginal 1275:a. Så du kan köra med orginal trummor fram, ska du trimma motorn så rekomenderas starkt att du monterar skivor fram. Finns några som säljer sina här på forumet.

Så hinka i en 1275:a kör och ha roligt. Men berätta inte för besikningen :D

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Det blir skivor fram i varje fall. Har en change rod låda som ska renoveras, så vad jag förstår så kör den med andra drivaxlar. Så i det fallet har jag tänkt köpa ett Bromskit där allt det ingår.

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byta motor

Inlägg av heemini »

Vad har du för låda i nu? Det är inte "bara" att byta mellan Rodchange och Remote. Det är annorlunda upphängning vid växelspaken. :shock:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Har för mig att jag vid något tillfälle har sett sfro's lista på det där, och att pga någon värsting modell plus 20% av effekten på den, att max effekten hamnar någonstans vid 150hk. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men då vill jag också fråga vad som gäller för bromsar och övrig utrustning. Vad måste man göra och vad kan vara en bra idé?
HÄR är en tråd med bilprovningens lista och lite annan intressan.

Copper S max 126 hk
Max 15 kW per 100 kg

Men det är ingen risk att du får ut 150 hästar av en "normal" byggd A motor och skulle du lyckas så blir lyckan kortvarig :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Re: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

heemini skrev:Vad har du för låda i nu? Det är inte "bara" att byta mellan Rodchange och Remote. Det är annorlunda upphängning vid växelspaken. :shock:
Tror det ska vara en remote låda. Men du menar alltså allt som går mellan lådan och växelspaken? Eller är det något annat som jag missat kanske?

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Re: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Crona skrev:
HerrSlentrian skrev:Har för mig att jag vid något tillfälle har sett sfro's lista på det där, och att pga någon värsting modell plus 20% av effekten på den, att max effekten hamnar någonstans vid 150hk. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men då vill jag också fråga vad som gäller för bromsar och övrig utrustning. Vad måste man göra och vad kan vara en bra idé?
HÄR är en tråd med bilprovningens lista och lite annan intressan.

Copper S max 126 hk
Max 15 kW per 100 kg

Men det är ingen risk att du får ut 150 hästar av en "normal" byggd A motor och skulle du lyckas så blir lyckan kortvarig :mrgreen:

//Thomas

Tänkte mest på att man har rätt bra marginal isf. Men jag förstår din poäng. :-)

Men iofs, 15 kW = 20 hk och bilen väger 750kg så 20x7,5=150hk. Så jag var nog inte helt ute och cykla. :-)

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Senast redigerad av HerrSlentrian den 29 januari 2012 kl. 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byta motor

Inlägg av heemini »

Remotelådans växellänkage är en tjock aluminium "korv" medan Rodchange har två friliggande stag. Det ena är växelföraren och det andra ett stabiliseringsstag. I golvet, där spaken kommer upp, skiljer sig plåten ganska mycket beroende på vilket växellänkage det ska vara i original. Fästpunkterna och hålet i golvet är helt olika. Rodchange kan även ha olika stag, ett som är rakt och ett som har en böj. Växelspaksplaceringen skiljer någon cm beroende på om det är rakt eller böjt. Ska du ha det snyggt och spaken upphängd på rätt sätt så får du byta den biten av golvet för att få allt att passa.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Ok, men då är det väl inte värre än att jag får skriva upp det på att göra listan då. :-P
Men just för stunden har jag ju inga stag alls till lådan(mer än det som sitter kvar på lådan och den har dem som haft den innan kapat av)
Men jag tänkte köpa short shift till den lådan. Inget annat jag måste tänka på i det fallet då?

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byta motor

Inlägg av heemini »

Short shift eller Quick shift ersätter bara växelspaken. Inte länkaget! :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Ja just det. Men då är ju det inget problem iaf. :-)
Jag måste ju förresten beställa ett rep sats till lådan, hur vet jag vilken jag ska beställa?
Har kollat på minispares.
Kan lägga upp bild på lådan om det hjälper?


Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Re: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Men iofs, 15 kW = 20 hk och bilen väger 750kg så 20x7,5=150hk. Så jag var nog inte helt ute och cykla. :-)
Max 126 hk om du har S-bitar och vill du högre så blir det som amatörbyggt fordon och då gäller i ditt falla 15*7,2=108 kW / 146,8 hk.
Men som jag skrev tidigare så länge du håller dig till en A-motor så behöver du inte bekymra dig :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Byta motor

Inlägg av blacksaabrules »

Hej

Lite att tänka på.
Remotelådan ger en stabilare motorinfästning än rodchange (bra om du har mycket vridmoment :roll: ).
Om jag inte har förstått helt fel så är det olika växellådor till 1000cc motor och 1275cc motor.
Om du byter till skivbromsar istället för trumbromsar så är det återigen dax för regbesiktning.... Dryga jä..ar dom där på bilprovningen, fast återigen så är det frågan om dom kommer att notera skillnaden (kanske inte jättesmart att montera nya blingbling grejor kvällen innan besikting, bättre med lite smutsigt inkört).

Men det är fullt möjligt att regga om en koja med 150hk :mrgreen: . Jag har ju en i garaget :rivstart:

Lycka till / Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Re: Byta motor

Inlägg av blacksaabrules »

Crona skrev:
HerrSlentrian skrev:Men iofs, 15 kW = 20 hk och bilen väger 750kg så 20x7,5=150hk. Så jag var nog inte helt ute och cykla. :-)
Max 126 hk om du har S-bitar och vill du högre så blir det som amatörbyggt fordon och då gäller i ditt falla 15*7,2=108 kW / 146,8 hk.
Men som jag skrev tidigare så länge du håller dig till en A-motor så behöver du inte bekymra dig :wink:

//Thomas

Hepp, hepp, det räcker med ombyggt fordon :D

/ Erik
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Re: Byta motor

Inlägg av Crona »

blacksaabrules skrev:Hepp, hepp, det räcker med ombyggt fordon :D

/ Erik
Ok jag ger mig :oops: du har nog bättre koll på det än jag :roll:
Mena egentligen att det inte räcker med en registreringsbesiktning.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar