Ur med motor...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
lindmark
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 december 2011 kl. 06:30
Ort: Eskilstuna

Ur med motor...

Inlägg av lindmark »

hej håå!

Är det någon som skulle kunna förklara hur man enklast lossar drivaxlar och ev annat man måste tänka på när man skall lyfta ur motorn ur en clubman 74. Är ganska ny på just bilar så bra att få lite tips innan man går lös, brukar alltid lösa sig annars men roligare när man tror att man vet vad man gör.

/M
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Ur med motor...

Inlägg av Mr Gotland »

Litenmentuff har gjort en lite guide om hur man plockar ur en motor ur en clubman


http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... n&start=75
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ur med motor...

Inlägg av hultarn »

Bra guide, men... jag funderar på om du har samma sorts inre drivknutar?
Det kan vara så att du har "pot joint", dvs som är påskjutna på splines mot slutväxeln. De kan vara lite bökiga att få loss ibland, då det är en invändig låsring som håller dem på plats.

//Mats
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Ur med motor...

Inlägg av minijanne »

Nä, själva potten glider ju bara isär om man tar avgummibäljen! Splinesarna sitter i yttre jointen. Håll reda på kulorna!!! Sen brukar jag lämna kylarn på plats men tar bort övre spindelleden så axlarna "kommer bort" från diffen. Då kan man lyfta motorn rakt upp.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ur med motor...

Inlägg av hultarn »

Nej, man ska ju inte dela den inre (eller yttre) drivknuten. Men, man behöver ett sånt här verktyg (eller liknande, har gjort ett själv) för att tvinga av inre drivknuten av splinesen.
Hade lämpligt nog en lös halv knut...
Bild

Man stöder mot en lämplig skruv på diffhuset och tar hammaren och klappar till i den röda pilens riktning.
Bild
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Ur med motor...

Inlägg av minijanne »

Eh, varför ska man inte dela inre knuten? Man tar ju inte ur splinsen ur diffen bara för att ta ur motorn! Det du visar bilder på gör man ju när man redan tatt ur mötorn.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Ur med motor...

Inlägg av bulten08 »

och sen om man vill ta bort drivaxlarna från bilen måste man dela på den inre knuten då den inte går igenom hålet i framvagnen, så sära på den inre knuten låt den ena delen sitta kvar i motorn.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Ur med motor...

Inlägg av minijanne »

Gäller för övrigt oavsett vilken typ av drivknut man har.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ur med motor...

Inlägg av heemini »

Men, som sagt, håll ordning på kulorna! :lol: Svårt att få tag på lösa.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
lindmark
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 december 2011 kl. 06:30
Ort: Eskilstuna

Re: Ur med motor...

Inlägg av lindmark »

Så nu är motorn ur, gick betydligt enklare än jag trodde.

Drivaxlarna lossade jag ute i oket och därefter gick det att direkt bara dra dem rakt ut. Plastade in kulorna och damaskerna sen blev det att lyfta ur motorn rakt ur. Tog inte många minuter, kommer lite bilder i min projekttråd.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ur med motor...

Inlägg av hultarn »

minijanne skrev:Eh, varför ska man inte dela inre knuten? Man tar ju inte ur splinsen ur diffen bara för att ta ur motorn! Det du visar bilder på gör man ju när man redan tatt ur mötorn.
Så gör jag alltid (senast idag faktiskt)... Jag delar inte inre knuten och riskerar att förlora nån kula.
Jag drar ur knutarna från splinesen och låter drivaxlarna sitta kvar i bilen. Lossar inte nånting ute vid hjulen, det är så mycket lättare att flytta på bilen då..
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Ur med motor...

Inlägg av minijanne »

Jaha, ja alla finner sin väg till frälsning :)
Skriv svar