diverse el-frågor
diverse el-frågor
Håller på att jobba med elektronikfelsökningar och eftersom jag aldrig haft bilen i fullt fungerande skick så tänkte jag fråga några frågor bara för att slippa ta reda på det själv
Har en Mk 1, 1965
Ska bromsljuset funka så fort batteriet är påkopplat eller måste tändningen stå på nått läge?
det ska ju vara en blinkersindikator på spaken men den är borta, söndersprucken med åldern eller nått, tänkte fråga hur lampan i den ska vara kopplad. Ska den jordas mot spaken? Och vars går sladden som går upp till indikatorlampan? Visst bör blinkersen fungera lika bra trots att denna är borta? Blinkersen funkar inte just nu men ska testa byta blinkersrelät.
Fler frågor kommer väl med tiden, snart är det ju jullov så att man kan jobba på ordentligt
Har en Mk 1, 1965
Ska bromsljuset funka så fort batteriet är påkopplat eller måste tändningen stå på nått läge?
det ska ju vara en blinkersindikator på spaken men den är borta, söndersprucken med åldern eller nått, tänkte fråga hur lampan i den ska vara kopplad. Ska den jordas mot spaken? Och vars går sladden som går upp till indikatorlampan? Visst bör blinkersen fungera lika bra trots att denna är borta? Blinkersen funkar inte just nu men ska testa byta blinkersrelät.
Fler frågor kommer väl med tiden, snart är det ju jullov så att man kan jobba på ordentligt
Re: diverse el-frågor
1965, då är bilen plusjordad.
Innebär att strömmen, plus, kommer genom karossen och inte som nyare bilar att jorden är i karossen, så "allt blir lite tvärtom".
Köp en Haynes repbok, däri finns elscheman till de flesta minisar.
/Jonas
Innebär att strömmen, plus, kommer genom karossen och inte som nyare bilar att jorden är i karossen, så "allt blir lite tvärtom".
Köp en Haynes repbok, däri finns elscheman till de flesta minisar.
/Jonas
Re: diverse el-frågor
Jo tack, jag vet... Men någon måste väl veta om bromsljuset funkar utan tändningen i alla fall?jonas skrev:1965, då är bilen plusjordad.
Innebär att strömmen, plus, kommer genom karossen och inte som nyare bilar att jorden är i karossen, så "allt blir lite tvärtom".
Köp en Haynes repbok, däri finns elscheman till de flesta minisar.
/Jonas
Re: diverse el-frågor
Bromsljuset skall INTE lysa om tändningen inte är på, bromsljuset är kopplat på säkringen för klämma 15tercELLEN skrev:Ska bromsljuset funka så fort batteriet är påkopplat eller måste tändningen stå på nått läge?
Ja den jordas via spaken och får strömmatningen via en separat kabel direkt från blinkersreläet, blinkersreläet på MKI har tre stift till skillnad mot MKII som bara har två!!tercELLEN skrev:det ska ju vara en blinkersindikator på spaken men den är borta, söndersprucken med åldern eller nått, tänkte fråga hur lampan i den ska vara kopplad. Ska den jordas mot spaken? Och vars går sladden som går upp till indikatorlampan?
Ja det bör den, eller åtminstone lysa fast, prova att bygla blinkreläet och se så blinkersen lyser fast, gör den det så är det reläet.tercELLEN skrev:Visst bör blinkersen fungera lika bra trots att denna är borta? Blinkersen funkar inte just nu men ska testa byta blinkersrelät.
Beträffande plus eller minus jord så spelar det ingen roll i felsöknings hänseende om det är plusen eller minusen som är jord.
Bara du inte kommer på tanken att koppla in en bilstereo (då måste du ha en adapter i mellan)
För övrigt så visste Lucas att elektronernas vandring är från minus till plus så plus jord är det ända rätta
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Aaahhh.... Riktigt ordentligt svar!Crona skrev:Bromsljuset skall INTE lysa om tändningen inte är på, bromsljuset är kopplat på säkringen för klämma 15tercELLEN skrev:Ska bromsljuset funka så fort batteriet är påkopplat eller måste tändningen stå på nått läge?
Ja den jordas via spaken och får strömmatningen via en separat kabel direkt från blinkersreläet, blinkersreläet på MKI har tre stift till skillnad mot MKII som bara har två!!tercELLEN skrev:det ska ju vara en blinkersindikator på spaken men den är borta, söndersprucken med åldern eller nått, tänkte fråga hur lampan i den ska vara kopplad. Ska den jordas mot spaken? Och vars går sladden som går upp till indikatorlampan?
Ja det bör den, eller åtminstone lysa fast, prova att bygla blinkreläet och se så blinkersen lyser fast, gör den det så är det reläet.tercELLEN skrev:Visst bör blinkersen fungera lika bra trots att denna är borta? Blinkersen funkar inte just nu men ska testa byta blinkersrelät.
Beträffande plus eller minus jord så spelar det ingen roll i felsöknings hänseende om det är plusen eller minusen som är jord.
Bara du inte kommer på tanken att koppla in en bilstereo (då måste du ha en adapter i mellan)
För övrigt så visste Lucas att elektronernas vandring är från minus till plus så plus jord är det ända rätta
//Thomas
Jo du, Lucas visste verkligen vad han gjorde när han uppfann mörkret
Re: diverse el-frågor
Har köpt ett nytt blinkrelä på biltema (artnr: 43-134), den har dock bara två stift och mitt gamla relä har tre... Skulle det funka om man kopplar ihop kabeln som går till blinkersindikatorn med kabeln som går till blinkersen så att de får dela samma stift, eller kommer detta att överbelasta indikatorlampan eller något sådant?
Re: diverse el-frågor
Det är ett vanlig bimetall så blinkersen bör fungera, men när det gäller indikatorlampan så vet jag inte varför den har ett eget stift normalt borde det gå lika bra att koppla den på utgången.
MEN det finns troligen en anledning till att den har ett eget stift, kan det kanske vara så enkelt att lampan inte är 12volt så det sitter ett motstånd i reläet så spänningen blir lägre??
Men det bör stå på lampan, så kolla där du kan ju även testa så lampan verkligen är hel med en ohm mätare.
//Thomas
MEN det finns troligen en anledning till att den har ett eget stift, kan det kanske vara så enkelt att lampan inte är 12volt så det sitter ett motstånd i reläet så spänningen blir lägre??
Men det bör stå på lampan, så kolla där du kan ju även testa så lampan verkligen är hel med en ohm mätare.
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Lampan är på 12 volt 1.5w. Ja allt fungerar det behövs bara ett piggare relä . Det gamla relät klarade jag av att få några sista livstecken från så jag vet det. Alltså om lampan far så kanske man kunde sätta en tunnare kabel för att inte få för mycket kraft till den, men som sagt, man undrar ju över varför det var gjort med tre stift från börjanCrona skrev:Det är ett vanlig bimetall så blinkersen bör fungera, men när det gäller indikatorlampan så vet jag inte varför den har ett eget stift normalt borde det gå lika bra att koppla den på utgången.
MEN det finns troligen en anledning till att den har ett eget stift, kan det kanske vara så enkelt att lampan inte är 12volt så det sitter ett motstånd i reläet så spänningen blir lägre??
Men det bör stå på lampan, så kolla där du kan ju även testa så lampan verkligen är hel med en ohm mätare.
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Om lampan är 12 volt så är det inga problem, jag fattar bara inte varför den har ett eget stift.
Men om du inte skall använda det gamla reläet så kan du kanske öppna det och ta en bild så ser vi om det bara är en bygling eller om det finns något mer.
Kabelarean har INGET med förbrukningen eller hur starkt lampan lyser, lampan kommer att förbruka 1,5w oavsett hur grov eller tunn kabeln är. (detta gäller inom rimliga gränser kabeln skall självklart alltid vara dimensionerad för MINST den beräknade förbrukningen inklusive toleranser)
//Thomas
Men om du inte skall använda det gamla reläet så kan du kanske öppna det och ta en bild så ser vi om det bara är en bygling eller om det finns något mer.
Kabelarean har INGET med förbrukningen eller hur starkt lampan lyser, lampan kommer att förbruka 1,5w oavsett hur grov eller tunn kabeln är. (detta gäller inom rimliga gränser kabeln skall självklart alltid vara dimensionerad för MINST den beräknade förbrukningen inklusive toleranser)
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Relät är 15 mil bort så försökte mig på att rita en bild istället
Strömmen värmer uppden tunna metalltråden som är ena änden av fjädern vilket gör att den blir längre så att metallpinnen till det högra stiftet dras mot spolens pinne. När det händer då blir spolens pinne magnetisk och drar följaktligen till sig det vänstra stiftets metallpinne. Nu kyls den tunna tråden ner eftersom stömmen går direkt till de andra stiften. Och då tråden är kall nog så hoppar den högra metallpinnen tillbaka till sitt startläge. Och så börjar det om igen Hoppas det är något så när begripligt
Strömmen värmer uppden tunna metalltråden som är ena änden av fjädern vilket gör att den blir längre så att metallpinnen till det högra stiftet dras mot spolens pinne. När det händer då blir spolens pinne magnetisk och drar följaktligen till sig det vänstra stiftets metallpinne. Nu kyls den tunna tråden ner eftersom stömmen går direkt till de andra stiften. Och då tråden är kall nog så hoppar den högra metallpinnen tillbaka till sitt startläge. Och så börjar det om igen Hoppas det är något så när begripligt
Re: diverse el-frågor
Ja du beskriver ganska bra hur själva bimetallen fungerar
Nej förresten varför finns det en spole i reläet??
Ett vanligt enkelt bimetall relä består bara av två olika plåtar (bimetall) som är sammansatta och utvidgar sig olika vilket orsakar att de "vippar" bort från kontaktytan när de blir varma av strömmen som passerar.
Men jag vill se hur inkopplingen av det tredje stiftet ser ut inuti reläet för att ev. förstå varför det finns tre stift.
//Thomas
Nej förresten varför finns det en spole i reläet??
Ett vanligt enkelt bimetall relä består bara av två olika plåtar (bimetall) som är sammansatta och utvidgar sig olika vilket orsakar att de "vippar" bort från kontaktytan när de blir varma av strömmen som passerar.
Men jag vill se hur inkopplingen av det tredje stiftet ser ut inuti reläet för att ev. förstå varför det finns tre stift.
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Haha! Ja jag har ingen aning! Första relät jag har tagit isär och utvärderat. Det så onekligen pilligt ut med den tunna tråden och allt. Med tredje stiftet antar jag att du menar det som går till indikatorlampan i spaken? Har för mig att det var den vänstra som drogs till spolen av magneten... Hur som helst. kan ta bild på den när jag kommer tillbaks till bilen igen, men det är två-tre veckor bort så därför passar jag på med efterforskningar nu;)Crona skrev:Ja du beskriver ganska bra hur själva bimetallen fungerar
Nej förresten varför finns det en spole i reläet??
Ett vanligt enkelt bimetall relä består bara av två olika plåtar (bimetall) som är sammansatta och utvidgar sig olika vilket orsakar att de "vippar" bort från kontaktytan när de blir varma av strömmen som passerar.
Men jag vill se hur inkopplingen av det tredje stiftet ser ut inuti reläet för att ev. förstå varför det finns tre stift.
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Testade med biltema relät, det funkade inte helt klockrent eftersom lampan på spaken tydligen får ström fast blinkersen inte är påslagen. Den blinkar med ett kraftigare sken när blinkersen är på men lyser konstant när den är avslagen, dock med ett litet svagare sken. Bifogar två bilder på hur originalrelät ser ut i innanmätet
Re: diverse el-frågor
Nja det låter konstigt, har du verkligen 100% jord uppe i spaken till kontrollampan? Ohm mät mellan lampsockel och jord, det känns som du har ett jordfel, eller någon form av överledning. Om du tar av sladden till kontrollampan vid det nya reläet slocknar lampan då? Om du håller den mot jord är den fortsatt släckt?
Här är ett el schema
//Thomas
Här är ett el schema
//Thomas
Re: diverse el-frågor
Det skall undersökas vid nästa hemkomst. Ja lampan släcktes om jag drog ut den sladden från det nya relät. Det går att använda blinkersen utan att använda sig av sladden till lampan i spaken men det känns ju tråkigt:P.Crona skrev:Nja det låter konstigt, har du verkligen 100% jord uppe i spaken till kontrollampan? Ohm mät mellan lampsockel och jord, det känns som du har ett jordfel, eller någon form av överledning. Om du tar av sladden till kontrollampan vid det nya reläet slocknar lampan då? Om du håller den mot jord är den fortsatt släckt?
Här är ett el schema
//Thomas