Byte urtrampningslager

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Byte urtrampningslager

Inlägg av KristerOlsson »

Har äntligen fått en låda delar från Minispares och hade tänkt att mjukstarta mitt liv som nybörjarmekaniker med att byta urtrampninglagret på min Mini 1973 (med utbytt 1275 motor med långa kopplingsarmen) med motorn på plats i bilen. Har tittat i en del handböcker och undrar om man verkligen behöver ta bort startmotorn vid demonteringen av av kopplingskåpan. Vidare beskrivs jobbet att ta bort vissa skruvar som ett litet h-e. Är det så illa? Några råd och tips?

Krister Olsson
Lund
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av bulten08 »

ja det är litet helvete att ta bort kåpan jag har gjort den en gång på min pickuo.
först bort med grillen
lossa alla motorfästen
ta bort luftintaget till kupen om du har det på din bil?
lossa alla bultar runt kåpan kan behöva höja och sänka motorn och vinkla den framåt eller bakåt
därav att alla motorfästena måste vara lösa
sen får man höja motor på ena sidan så man lyckas lirka upp kåpan
sen kan man byta lagret

/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av bulten08 »

ibland är det nästan lika bra lyfta ur motorn och när man ändå tagit bort kan det vara bra att byta kopplingen (men då måste du ta bort svänghjulet och det kräver en avdragare) och plungern den som urtrampningslagret sitter på.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av KristerOlsson »

Då stämmer det att man måste ta bort startmotorn också?

Krister
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av bulten08 »

kommer ej ihåg men det är liten sak i sammanhanget 2st bultar och en kabel inte så svårt
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Byte urtrampningslager

Inlägg av minijanne »

Startmotorn är nog ditt minsta problem...
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av crowan »

Jag bor i faggorna av Lund, så om du vill ha lite handfasta tips från en annan kojamekare så hör av dig. Jag har inte bytt lagret i bilen, men jag har lyft i och ur motorn några gånger :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av Crona »

Jo det går bra att plocka av kåpan på plats, men det kan ev. uppstå lite blodvite :twisted:
Och det går faktiskt även att byta kopplingen på plats men det är bökigt med avdragaren och man få ev. borra ett hål i innerskärmen så man kan komma åt att spänna hylsan på avdragaren och även sen för att slå på bulten.
Men på din fråga om startmotorn så måste den av annars kan du inte vrida kåpan så du får upp den, men som sagts tidigare så är starten det minsta problemet 8)

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av KristerOlsson »

Tack för alla uppmuntrande råd. Jag verkar ha en utmaning framför mig. Jag återkommer förmodligen när jag påbörjat jobbet och stöter på de verkliga problemen.

Krister
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av hultarn »

Jodå, man kan byta både urtrampningslager och koppling med motorn kvar. Jag har lyckats haverera kopplingen (lamellcentrum) 2 ggr i mina bilar, märkligt nog aldrig med den trimmade 1380:n, men däremot på vanliga 1000 cc...

Det är bökigt, men det går.

Lossar man bara motorfästet på kopplingssidan så kan man lyfta motorn tillräckligt för att få loss kåpan.
Startmotorn är en baggis att lossa, då tycker jag motorfästet kan vara svårare. Det är inte kul med skruv och mutter när man inte ens ser vad man gör därunder...

Därför svetsar jag alltid fast muttrarna i motorfästet innan jag monterar det igen.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av KristerOlsson »

Har efter alla goda råd bytt lagret. Det var trångt som f-n men Hultarns råd ang motorfästet löste jag genom att investera i Minispares 21A1902ST så jag slapp problemet med skruv och lös mutter vid monteringen. Om man dessutom gör en monteringsdorn med två diametrar, en som motsvarar motorfästets fasta mutters innerdiameter och en som motsvarar hålet i subframen så centrerar man motorfäste mot subframe på nolltid. En kapad 1/2" blocknyckel är också bra att ha för att komma åt vissa skruvar.

Krister
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte urtrampningslager

Inlägg av minitokig »

Vad vore världen utan motorfästen med fastsvetsade muttrar? full av frustrerade Miniacs!
.
:-)
.
Skriv svar