Mini -72 "Trötter"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Mini -72 "Trötter"

Inlägg av Edimus »

Då så har man fått att göra i garaget. En Clubman...på pappret. Tänkte lyfta motorn och kolla framramen, samt ge bilen lite ny färg. Den ser väldigt trött ut för tillfället, där av projektnamnet. Det är skivor fram på den och 12" fälgar med vinterdäck, bromsservo samt en 1275:a.(tror det är en allegro motor(12H/199/7532)) Och så är det lätt sladdsallad i bilen. :wink:
Det blir väl att byta motorkuddar m.m. Ge gärna tips om vad som är bra att byta medans motor/växellådan är ur.
Kommer inte att bli utställningsbil, jag vill ha en kul bil. :D

Bild

Bild

Bild

Bild

//Ed
Senast redigerad av Edimus den 29 september 2011 kl. 09:52, redigerad totalt 2 gång.
Less is more
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Mini -72 "Trötter"

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
12" hjul och skivbromsar, stora tanken (35L) instrument med varvräknare. Allt som en 1275GT har grattis.
Antingen har du köpt en GT eller så är det en som har blivit slaktad och donerat bilarna till din bil. En Clubman front och GT är nära :D
Följ planen och jobba dig fram till ett bra bruks skick, och Clubman front. Det dyker alltid upp oväntade saker när man skruvar koja.

Grattis till bilen.

Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Mini -72 "Trötter"

Inlägg av Ola »

Ser ut som en tysk import 1988-1989 mayfair som fått clubman papper.

Hej å hå skruva på ;-)




Ola Sivertson
Www.faroutracing.nu
Www.bmcmotorsport.com
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Mini -72 "Trötter"

Inlägg av heemini »

Håller med Ola. Bakljus, tank m.m. ser precis ut som en 80-talare med identitetskris..... :shock:
Att det sedan är skivor och servo stärker misstanken. Vill du kolla så satt chassienumret i "rännan" vid motorhuven, på passagerarsidan. Fanns oxå en nitad plåt i skuffen. Är det en 72:a så bör den ha chassienummer stansat i golvet ca 20 cm framför tvärbalken på passagerarsidan.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Mini -72 "Trötter"

Inlägg av Edimus »

Se där ja, där får man för man inte riktigt är inläst i kojans historia. :( Upptäkte igår att det inte satt bälten i baksätet(hade ingen tanke på att kolla detta vid köpet), kommer det ge problem när man skall till SBP till våren? Och är det svårt att eftermontera?
Ch.nr saknas i golvet framför tvärbalken, golvet är bytt där ser jag. Hittar ingen nitad plåt i bagaget/skuffen, någon som vet vart den brukar sitta? Rennan ser slät ut, får jag kolla till helgen, har lite att stå i för tillfället.(annan bil kräver uppmärksamhet)
Om man där emot skulle hitta något, vad gör man då? Skall jag då häva köpet? Kontakta länsman?
(Ni får gärna skicka PM om tips, om ni inte vill lägga det i forumet)
Hittar jag inget så är det väl lugnt eller? .Tänkte om ni har rätt, och att någon tidigare ägare bytt identitet på den och slipat/bytt plåtar för att man inte hitta rätt identitet,vad gör man då? (Ärlig o kluven)

Hoppas inte att detta hindrar en från att ha kul bil, ungarna lär ju villja åka med o köpa glass.

//Ed
Less is more
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Mini -72 "Trötter"

Inlägg av heemini »

Enligt vad jag Googlat fram så ska bilar från 1972 och nyare ha bälten bak. Min 70:a har originalbälten bak så BMC började tydligen tidigare. Du behöver dock inte ha rullbälten utan fasta 3-punkt duger. Ska finnas fästpunkter!
Ang. chassienr så känn under rännan! Kolla med en spegel ungefär i linje med spolarmunstycket på passagerarsidan.
Hittar du något så är det väl en samvetsfråga..... Man kan ju alltid resonera så att "Ju fler kojor som räddas desto bättre" :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Mini -72 "Trötter"

Inlägg av Edimus »

Funkar midjebälte bak? Hittar fästpunkter i nerekant av ryggstödet. Ser dock inga i hatthyllan. Kan någon vänlig själ länka någon bild hur det skall se ut?. Får ju tänka på säkerheten innan man börjar o riva :wink:

//Ed
Less is more
Skriv svar