Hjälp med identifiering av motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MR Lunatic
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juli 2011 kl. 08:24
Ort: Ankarsrum/Västervik

Hjälp med identifiering av motor

Inlägg av MR Lunatic »

Hej på er!!

Har efter mycket funderande och läsande på detta forum äntligen tagit steget och skaffat en Mini 1000 -78.
Bilen har dock stått still sedan 1987, så rosten har tagit hårt.

Men innan jag tänkt rostlaga så ska jag få igång bilen så att jag vet att den fungerar tänkte jag. Motorn som sitter i rör sig inte en millimeter, så jag åkte och köpte en annan motor.

Kollade upp mitt motornummer på http://www.miniresource.com/engine.php
12H706AA-H3744

Jag kom fram till att det ledde till att den var lika som 12H380, som är lika som 12H739 vilken är en 1275 GT med rod gear change, elektrisk bränslepump och dynamo (vad menas med dynamo? samma som generator?) och 53 hp.
Stämmer detta? Har jag förstått det rätt?

Vad står de övriga siffrorna för? Är det bara serienr?

Dock så är det full kompression på första cylindern med ca 9 bar och allt sämre till den sista som bara är på ca 4 bar.
Så det blir till att riva och renovera.

En fråga till: Vad innebär A series motorer och A+ ? Är den motor jag har något av det?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hjälp med identifiering av motor

Inlägg av Crona »

vad menas med dynamo? samma som generator?
Dynamo är en generator, likströmsgenerator kallas ofta dynamo eller DC generator, växelströmsgeneratorn blir alternator eller AC generator.
Vad står de övriga siffrorna för? Är det bara serienr?
12 står för 1275cc och H tror jag i grunden står för ”hög kompression” men det finns vad jag vet inga andra 1275 motorer än 12H de andra siffrorna är motor version och de sista är löpnummer.
En fråga till: Vad innebär A series motorer och A+ ? Är den motor jag har något av det?
Du har en A motor plus motorn kom 80/81 och är i grunden samma motor men man har förstärkt vissa saker och ökat effekten.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar