Trycker ut olja vid ventilkåpan?!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Jaaacob

Re: Trycker ut olja vid ventilkåpan?!

Inlägg av Jaaacob »

Om jag kortar fjädern vid "oil valve pressure bypass" så blir det väl högre oljetryck, eller tänker jag fel?
Austin Mini 1300 16v TURBO -75
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Jaaacob skrev:Om jag kortar fjädern vid "oil valve pressure bypass" så blir det väl högre oljetryck, eller tänker jag fel?
Trycket blir lägre om du minskar fjäderspänningen, då öppnar ventilen tidigare och släpper mer olja i retur vilket resulterar i lägre tryck, jag misstänkte att den satt fast då trycket var så högt men så var det tydligen inte.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Jaaacob

Inlägg av Jaaacob »

Crona skrev:
Jaaacob skrev:Om jag kortar fjädern vid "oil valve pressure bypass" så blir det väl högre oljetryck, eller tänker jag fel?
Trycket blir lägre om du minskar fjäderspänningen, då öppnar ventilen tidigare och släpper mer olja i retur vilket resulterar i lägre tryck, jag misstänkte att den satt fast då trycket var så högt men så var det tydligen inte.

//Thomas
Hej! Tack för tipset sist.

Det sitter cooper-s delar på den. Och den går inte som en vanlig kojamotor kan jag säga.
det som sitter nu är en något längre fjäder och en kula, specat vad jag kan läsa i janas katalog som cooper-s delar.

Jag funderar på om den ska kortas för att få ner trycket lite. Eller om det är så att det rent av är någon kanal som är täppt på något knepigt vis. Inga missljud eller what so ever annars. den får på något sätt upp för mycket olja till ventilkåpan.
Och många fler...
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

vart sitter avluftningarna till vevhuset då? e ju lite trångt för seg olja å rinna ner förbi stötstängerna. hade typ överfullt i min ventilkåpa jag med för länge sen... då hade jag bara ett hål på ventilkåpan som gick till luftburk..
mitt bekymmer löste sig när jag tog bort kåpan över soppapumpfästet å satte ett fint filter där innan den me gick upp i filter, å har du pumpen sitter där så kan du leta upp ett gjutet fäste på transmissionskåpan.. strax nedanför toppmotorfästet. där kan man sätta ett vevhusfilter med. finns ju även kamkåpa med avluftning på. när man har flera ställen så går ju luften annan väg upp å oljan får betydligt enklare å leta sig neråt igen.
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Jaaacob

Inlägg av Jaaacob »

_clubman_ skrev:vart sitter avluftningarna till vevhuset då? e ju lite trångt för seg olja å rinna ner förbi stötstängerna. hade typ överfullt i min ventilkåpa jag med för länge sen... då hade jag bara ett hål på ventilkåpan som gick till luftburk..
mitt bekymmer löste sig när jag tog bort kåpan över soppapumpfästet å satte ett fint filter där innan den me gick upp i filter, å har du pumpen sitter där så kan du leta upp ett gjutet fäste på transmissionskåpan.. strax nedanför toppmotorfästet. där kan man sätta ett vevhusfilter med. finns ju även kamkåpa med avluftning på. när man har flera ställen så går ju luften annan väg upp å oljan får betydligt enklare å leta sig neråt igen.

Men är det verkligen ett en vettig lösning. Det låter som att det är en lösning på om man har mycket vevhusventilationstryck, jag känner inte att de trycker ut massor med avgaser/kompressionsluft utan att den bara pumpar otroligt mycket olja vidare i för hög hastighet. vilket är trevligt för vev å kam men inte för ventilspelet då det inte behövs så mycket, oljan hinner inte med att rinna tillbaka.

Undrar om det finns någon justering för hur mycket olja som skall tilldelas vipparna. Annars låter min motor fint, inget lagerknack eller något sånt. eller jo... kedjan till oljepumpen rasslar litegran på tomgång.
Och många fler...
göran

Inlägg av göran »

de e inte så att reduseringsventilen i oljepumpen har fastnat
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

göran skrev:de e inte så att reduseringsventilen i oljepumpen har fastnat
Sitter ingen i själva pumpen, finns bara den externa som vi diskuterar ovan.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Jaaacob

Inlägg av Jaaacob »

Crona skrev:
göran skrev:de e inte så att reduseringsventilen i oljepumpen har fastnat
Sitter ingen i själva pumpen, finns bara den externa som vi diskuterar ovan.

//Thomas

Har fått för mig att det sitter någon vid oljefiltret, bypass av något slag. fast det borde inte påverka något mot resten av oljesystemet, bara smutsigare olja?
Och många fler...
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Jaaacob skrev:Har fått för mig att det sitter någon vid oljefiltret, bypass av något slag. fast det borde inte påverka något mot resten av oljesystemet, bara smutsigare olja?
Rätt detta är en ren överströmningsventil om oljefiltret är igensatt så skall oljan ändå kunna passera.
Men det är möjligt det kan ge ett förhöjt oljeryck om det är stopp i oljefiltret så prova med ett nytt så har du uteslutet det också.
Men testa med en standarfjäder till reduceringsventilen och se vad som händer med oljetrycket.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Jaaacob

Inlägg av Jaaacob »

Crona skrev:
Jaaacob skrev:Har fått för mig att det sitter någon vid oljefiltret, bypass av något slag. fast det borde inte påverka något mot resten av oljesystemet, bara smutsigare olja?
Rätt detta är en ren överströmningsventil om oljefiltret är igensatt så skall oljan ändå kunna passera.
Men det är möjligt det kan ge ett förhöjt oljeryck om det är stopp i oljefiltret så prova med ett nytt så har du uteslutet det också.
Men testa med en standarfjäder till reduceringsventilen och se vad som händer med oljetrycket.

//Thomas
Har testat med fjäder och hylsa (istället för kula) och jag inbillade mig att det sänkte trycket med ett kilo ungefär. men inte mer..
Det är något jag missat.. jag menar, den har tydligen gått bra, sedan stått och blivit sådan som den är nu.
Och många fler...
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Jaaacob skrev:
Crona skrev:
Jaaacob skrev:Har testat med fjäder och hylsa (istället för kula) och jag inbillade mig att det sänkte trycket med ett kilo ungefär. men inte mer..
Det är något jag missat.. jag menar, den har tydligen gått bra, sedan stått och blivit sådan som den är nu.
Ok men du har precis köpt bilen så du kan ju inte vara hundra säker att den var ok innan.
Men om vi backar bandet, var trycker den ut oljan, genom ventilationen på kåpan eller?
Om du lossar på oljepåfyllningslocket på tomgång hur pass andas den?
Har du sk. skorsten på svänghjulskåpan?
Testa även att lyfta upp oljestickan på tomgång och känn om det blåser ur hålet.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar