Automatiskt halvljus?

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Automatiskt halvljus?

Inlägg av Gerry »

Igår var andra (eller var det tredje?) gången som kojan blir stående med lyset på = batteriet är dött.
Nu vet jag inte om batteriet gett upp helt, men det är inga problem att starta med startkablar..

Hur som helst, är det någon som kopplat så att halvljuset tänds/släcks automatiskt?
Jag tänkte om man skulle sätta ett relä som dras när generatorn börjar ladda, men istället för att börja rota fram vilken kabel som tänder halvljuset (eller åtminstone parkering) så tänkte jag någon här har säkert gjort det redan.

Hur har ni gjort?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Automatiskt halvljus?

Inlägg av makervall »

Hejsan

Sattae en sån här i min förra koja. Den tjuter när lyset är på och tändningen är av...

Bild

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... usvarnare/

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Automatiskt halvljus?

Inlägg av minijanne »

Ett relä där du använder valfri källa som styrström ("Tändning" på bilden) till exempel en kabel från de gröna kablarna i säkringsdosan. Jag satte relät precis bakom instrumentpanelen .

Bild
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Automatiskt halvljus?

Inlägg av Hylsan »

Har en "extra" säkringsplint inne i bilen där jag har några säkringar som har ström vid tändning (matat från orginal säkringsboxen).

I mitt fall gick switchen sönder så jag drog bara om sladden från switchen till ett utav dessa uttag.

Bra ifall man har massa annan utrustning som man inte vill ska sluka ström när inte bilen är igång (som stereo etc)

Kan ta reda på mer exakt vilka tåtar om du vill.

Vill dock frånskriva mig allt ansvar :D
funkar för mig men har inte kört så mycket nu pga bromsfel.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
lundblad86
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 augusti 2011 kl. 21:19
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Automatiskt halvljus?

Inlägg av lundblad86 »

Makervall >> Vart kopplade du in halvljusvarnaren? köpte en sån idag.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Automatiskt halvljus?

Inlägg av John Doe »

Många brukar sätta reläer som tänder ljuset så fort den får matning som minejanne skrev om. :)
Men det brukar bli en vana efter ett tag, eftersom jag även nu äger en Jeep Wrangler där jag måste slå på ljuset och stänga av. *hehe*
Skriv svar