bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar endå

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Magna-Flash »

Kan mycket väl vara så att det är det... Man ska alltid ha olja i förgasaren - inte bara för funktionen utan också för smörjning. Hoppas att det inte blitt nån skada (har aldrig hört att det hänt iofs) :?
Håll koll så att där finns olja framöver åsså håller du tummarna för att felet inte återkommer...

Återkommer det kan det vara en mängd olika saker som alla har med soppa/luft att göra. För att nämna nåra:
Skit i soppan som sätter igen munstycket=brist på soppa till motorn
Krokig förgasarnål som fastnar i munstycket=brist på soppa till motorn
Krokig dämppinne (den som ska bada i olja) som hindrar kolven att röra sig fritt=brist på soppa till motorn

Men som sagt - kör och hoppas att det inte återkommer!
Kan dock vara värt att sätta ett soppafilter om du inte redan har det...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Crona »

Danielsson skrev:Tror du att det kan ha varit så att kolven har kärvat pga bristen på förgasarolja,
Du skriver blöddrar, om du inte har olja i dämpcylinder så flyger kolven upp i topp för snabbt och motorn kväljer sig och vill inte varva och detta kan kanske betecknas som blöddrar. Dämpkolven finns där för att kolven skall röra sig följsamt och inte fladdra upp och ner. Om den skulle kärva så svarar bilen inte på gas då den inte får varken luft eller soppa.
Men du har bara haft ditt problem under körning då, när jag läste ditt först ainlägg så uppfatta jag det som konstant ioch även på tomgång och då kan det inte vara förgasarkolven men var det bara under körning så kan felet ha varit så enkelt :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Danielsson »

Det första inlägget var om mitt första problem (detta med att den dör av när jag gasar på hände efter första var löst), och det första problemet visade sig vara trasig fördelare!

Men jag får hoppas att den fungerar nu som sagt, annars blir det väl till att riva förgasaren en gång för alla.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Skriv svar