bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar endå

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar endå

Inlägg av Danielsson »

Har precis bytt toppen på min 1000 clubman -72 pga ett tändstift som gick av i den förra. Det enda som är modifierat utöver original är ett stage 1 kit (monterades drygt två veckor innan toppen byttes, och blöddrade inte då). Dock så bluddrar den riktigt rejält nu, och relativt konstant, det är så att den nästan stänger av motorn i nån bråkdels sekund till och från.

Några saker jag gjort sedan toppen byttes i måndags:

CO halten har jag justerat till 4-5% så förgasaren bör vara rätt inställd tycker jag.
Tändstift, fördelarlock, kondensator och brytarspetsar nybytta, och brytarspetsarna justerade till rätt avstånd.
Tändningen ställde jag in statiskt till 5 grader med multimeter på fördelaren så den bör vara bra om jag nu gjort rätt. Kan inte använda stroboskop då jag ej har någon varvräknare.
Tändstiften har börjat fått en oboyfärg efter jag kört till och från jobbet (1-2 mil), där jag borstade dom med stålborste innan jag for.

Vad bör jag felsöka?
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Crona »

Förstår inte varför du behöver varvräknare för att kolla tändningen med stroposkåplampa, låt den gå på tomgång och se vad tändningen står.
Du behöver inte köra den på varv för att kolla så den står rätt även när fördelaren snurrar, glappar det i fördelaraxeln så kan tändningen skilja mellan statisk och under gång. Du ser även om gnistan sporadiskt försvinner då du säger att det låter som motorns stängs av.
Stiften skall vara chokladbruna så oboyfärgade låter ju inte helt fel :wink:

Men en annan sak, om du har bytt topp så har du även justerat ventilerna, står de rätt?
A-motorn är i grunden 2st två cylindriga motorer som sats samman så det blir inte 100 rätt att justera ettans båda ventiler när fyran väger utan när ventil 8 är helt öppen så justera man ventil 1 o.s.v.
Sen är det aldrig fel med ett kompprov.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Danielsson »

Ventilerna är justerade till 0,30 mm kall motor. Jag justerade ventil 1 då cyl 4 vägde, kanske måste göra om då.

Visst menar du att jag ser om gnistan sporadiskt försvinner om stroboskåplampan inte blinkar jämt och fint på tomgången utan hoppar en "tändning". Det har jag inte tänkt på att man kan göra, bra tips! Spelar inte tomgångsvarvtalet roll då för vad markeringen på svänghjulet ska visa?

Jag anar att det kan vara något i tändningsväg som är knasigt, för jag testade att anta att min tändning inte blev bra inställd och snurrade den mot aningen mer förtändning, dvs vred motsols, och då minskade bluddrandet, jag vred den lite till, men då kändes den mer och mer orkeslös när jag körde, bluddrandet försvann inte heller, även om det är lite mindre än de först var.

Ska köra stroboskop imorgon och se vad jag får för värden.

Vilka tendenser får man av dålig tändning, blir bilen mer och mer orkeslös och hur känner man igen en misständning mot en bluddring?
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Magna-Flash »

Gick den bra innan du bytte topp? Och började bluddra precis efter?
Justera ventilerna enligt "9-regeln", som sagt, så du kan utesluta det...
Du har inte lyckats sätta tändkablarna i fel ordning bara?

Kom förbi om du vill låna extern varvräknare eller bara vill ha mentalt stöd... :wink:
Jag kan hjälpa dig med ventiljustering om du tycker det är klurigt...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av MinMorris »

En orkeslös bil kan bero på fel tändinställning. Tänder man vid fel tillfälle så kan ju motorn fortfarande gå runt men du förlorar mycket i prestanda. Men kan vara annat också.

Enligt manualer (Haynes & svenska verkstadshandboken) behöver motorn gå 600v/m vilket ska vara lite mer än tomgång när man ställer tändningen med stroboskopslampa. själv får jag inte ner mitt varvtal så lågt utan ligger på ca 1000 varv, annars dör den för den går inte jämt. Ställt min statiskt med rotorn så långt medsols det går i glappet.

Låter som vi har liknande problem. Fick ett liknande problem på min andra koja i Alingsås en dag. Lämnade inte den på verkstad och efter lite letande sa de att tändkablarna var för gamla och hade vittrat sönder. Men det har inte löst sig på min andra. Och ditt problem är förmodligen inte samma som mitt.

Uppdatera oss! Lycka till!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Crona »

Danielsson skrev:Ventilerna är justerade till 0,30 mm kall motor. Jag justerade ventil 1 då cyl 4 vägde, kanske måste göra om då.
Visst menar du att jag ser om gnistan sporadiskt försvinner om stroboskåplampan inte blinkar jämt och fint på tomgången utan hoppar en "tändning". Det har jag inte tänkt på att man kan göra, bra tips! Spelar inte tomgångsvarvtalet roll då för vad markeringen på svänghjulet ska visa?
Ja just så, du kan se om gnistan ev. uteblir om du tittar på jämnheten i blinkandet.

Jo varvtalet spelar roll men på tomgång så bör tändningen ligga i princip på samma som när du ställer in den statiskt med t.ex. provlampa. Man testar tändförställningen (vikterna i fördelaren) när du kolla tändningen på högre varvtal, tändningen ställs om beroende på varvtalet.
Danielsson skrev:Vilka tendenser får man av dålig tändning, blir bilen mer och mer orkeslös och hur känner man igen en misständning mot en bluddring?
Generellt kan man säga som så (gäller under körning) att snabba ryck misständningar berör på tändsystemet medans mer kväljande/ulkande är bränsle relaterat.

När du ställer ner tändningen (mot 0) så tappar du kraft, höjer du tändningen så blir motorn piggare men vill börja spika. Men en annan sak som kan påverka detta är om någon insugsventil inte tätar, kolla du toppen så den var hundra tät innan du montera den? Ju häftigare kam du har (mer överlapp) ju viktigare är det att ventilerna justeras på rätt rätt.

Ta ett kompprov, justera ventilerna en gång till och testa.
Vad har du för spole, är det original eller någon högeffektsspole?
Om komp, ventiler, tändning och kamvinkel (brytaravstånd) är ok så kan du testa öka tändstiftsgapet till 1,1-1,2 då får du en kraftigare gnista.

Du skrev även att du bytt kondensator, testa att montera tillbaka den gamla.
Men gör sakerna i rätt ordning så du inte riskerar att skruva bort dig och börja med komp och ventiler.

Beträffande tändkablar, bort med allt vad störningsskydd heter och försök få tag på gamla hederliga kopparkablar de spricker inte som kolkablarna gör.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Magna-Flash »

Kul att kunna hjälpa dig idag, Anton!
Här är länken jag pratade om:
http://www.simonbbc.com/
Han har flera fördelarmodeller som passar samt "omgörnings-kit", men köp du en hel fördelare
eftersom din var trasig i huset...
Du kan behålla min gamla tills du fixat ny!
:rivstart:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Crona »

Skönt att det löste sig, skoj också att få reda på vad felet egentligen var.
Men blir nyfiken, hur var den trasig i huset?
Var brytarplattan lös eller vad hade hänt och hade det med den tidigare reparationen att göra?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Magna-Flash »

Crona skrev:Skönt att det löste sig, skoj också att få reda på vad felet egentligen var.
Men blir nyfiken, hur var den trasig i huset?
Var brytarplattan lös eller vad hade hänt och hade det med den tidigare reparationen att göra?

//Thomas
Nja - det var ojämn gnista (tappade gnista ibland) och det var nog det som gjorde att den ryckte. Vad det berodde på gick vi inte in nåt närmare på eftersom den var rejält skadad i anliggningsytan mot blocket så att säga så det gick inte att vrida fördelaren - och därmed gick det inte att ställa in tändningen. Anton fick låna min gamla (jag har brytarlöst numera 8) ).
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Crona »

Magna-Flash skrev:Nja - det var ojämn gnista (tappade gnista ibland) och det var nog det som gjorde att den ryckte. Vad det berodde på gick vi inte in nåt närmare på eftersom den var rejält skadad i anliggningsytan mot blocket
Ok de förklara saken, felet att den sporadiskt tappar gnistan kan vara så enkelt som den lilla jordkabeln till brytarplattan gått av eller ligger emot plusen på brytaren,
Men skit samma huvudsak att problemet är löst.

Vad är det för brytarlöst system du kör med?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av heemini »

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Danielsson »

Här har det gått fort minsann. Ja tack så mycket igen Magnus, vet inte om jag löst det själv, det hade nog inte gjorts på en eftermiddag iallafall. Och tack till er andra som gav tips här i tråden! :wink:

Du minns dock hur den betedde sig när du testkörde den, att den bluddrade ner sig när du gasade, men gick bra på tomgången. Det kom tillbaka kort efter att jag åkt ifrån dig, men jag lyckades ta mig in på nordichallens parkering. Men kunde inte komma på något direkt så jag tänkte försöka ta mig hem iallafall, och då gick den bra hela vägen hem sen (körde lugnt). For sedan ut igen för att kolla CO halten, och då gick den bra rätt länge, sedan började den helt plötsligt att bluddra vid gaspådrag, men när man klev ut och testa varva på förgasaren så gick den bra. Så det gick bra stundvis (och då går den super), hann inte göra något CO test dock. Men sedan chansade jag och åkte iväg på en längre tur, och nu har jag kört säkert 4-5 mil blandad körning, som mest runt 85km/h, och det har inte hänt igen. Väldigt konstigt. Svårt att felsöka något fel som inte är konstant, såfort jag stannar och kliver ut så verkar det ju ha fixat sig själv en stund. Någon som har nån idé vad som kan orsaka detta "bra på tomgång - ibland bludder/går ner i varv och typ dör" vid gaspådrag? Känns som att den får för lite luft/bränsle så den dör.

Japp, ny fördelare blir det iallafall, troligtvis samma som du har, då den är "beprövad"! Ska se om jag beställer denna vecka eller till helgen, måste kolla om det är något mer som ska med på samma gång.

Visst är det denna du har? http://www.simonbbc.com/distributors/4c ... es?cPath=1
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Crona »

heemini skrev:Dessa verkar vara vanliga.
http://www.simonbbc.com/index.php?main_ ... =&x=20&y=7
Tack för länken, måste erkänna att jag aldrig sett något liknande ingen extern box utan allt i fördelaren :shock:
Låter nästan för bra för va sant, tur man har plusjord så man inte frestas att testa sådana nymodigheterna :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Magna-Flash »

Danielsson skrev:Du minns dock hur den betedde sig när du testkörde den, att den bluddrade ner sig när du gasade, men gick bra på tomgången. --- Känns som att den får för lite luft/bränsle så den dör.

Visst är det denna du har? http://www.simonbbc.com/distributors/4c ... es?cPath=1
Inte EXAKT den jag köpte - kan inte hitta igen min riktigt på hans sida nu - men den blir säkert bra! Den du länkade är för standard-spole (min var med "sport"-spole) men det är nog lika bra det... Kollade under hans "bundle-deals" för paket med både spole och fördelare och jag tror att det var denna jag köpte:
http://www.simonbbc.com/bundle-deals/mini-sports-45d-electronic-distributor-and-sports-coil

Angående "bluddret" så tror jag definitivt det är förgasarrelaterat... Det kändes som den fick för lite soppa, spontant.
Kärvande förgasarkolv kanske? Eftersom det bara händer ibland menar jag...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: bruna tändstift, 4-5% CO, inställd tändning = blöddrar e

Inlägg av Danielsson »

Tror du att det kan ha varit så att kolven har kärvat pga bristen på förgasarolja, men då vi fyllde på den så tog det en stund (hem till mig och en liten sväng till) innan allt hade smörjts runt ordentligt av nya oljan. För nu går bilen som en klocka, utan att förbanna sig själv, och bättre än den någonsin gjort.

Aha, det var den, ja jo jag kör nog på standard isåfall, tror jag, eller..
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Skriv svar