Brytarlöst!

Allt som har med elektronik att göra.
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Anders Bohman »

Tack för hjälpen!
Jag tror att det står på installationsritningen var varvräknaren bör kopplas in (hoppas bara att jag tyder den rätt)

Tack igen för besväret
Anders
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Manne »

Alltid kul om man kan hjälpa någon.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Hylsan »

Tänkte också hoppa på tåget iår med att köra brytarlöst.
Skulle dock vilja veta ifall jag har en 45d4 fördelare eller en 25d4??
Försökte borsta rent så mycket som möljligt runt fördelaren idag men allt jag kunde se var att det stod lucas och nått om patent.

Har en leyland 1000 -78'

Tack på förhand!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Manne »

Om inte nån bytt "under resan" så skall din bil ha en 45D

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Hylsan »

ja, det vet man ju allri men jag tror inte det.
Då ska jag ta o köpa ett paket och testa, tackar!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
jonas.k
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 september 2008 kl. 22:21
Ort: Växjö

Re: Brytarlöst!

Inlägg av jonas.k »

25 D4 har en liten lettrad mutter för att finjustera tändningen utan att vrida på själva fördelaren, nån sån justermöjlighet finns inte på 45D4.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Hylsan »

Nu har jag börjat konvertera min brytare till elektronisk men ville dubbelkolla lite mer först.

BildBild
Min första fråga gäller den svarta "ringen" nere till höger på första bilden, den passar inte helt hundra kan man fila ner den något invändigt??
Min andra fråga gäller en fläta som har gått till kondingen innan, behöver man den längre? (syns lite på fotot till höger,)

/Tomas
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Hylsan »

Kom igen måste väl finnas nån av alla er som konverterade till brytarlöst som vet?
Hade ingen annan problem med att få dit den svarta ringen?
Det är kittet från Land-rover sidan som jag köpt.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Brytarlöst!

Inlägg av minijanne »

Har bytt på tre bilar och inte haft problem att få dit rotorn. Ser lite konstigt ut på bilden, är centrumpinnen helt centrerad - ser lite "offset" ut? Vet inte om fila är bra - det snurarr ju på rätt bra och fila kan ge instabillitet. Det ska ju inte ta i. Ang den svarta - nu har ju jag inte kört med samma kit - men jag antar att den antingen ska bort helt, och ersätts av den svarta på den elektroniska brytaren.

Fick du ingen monteringsanvisning?
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Brytarlöst!

Inlägg av Hylsan »

monteringsanvisningen var endast text och den säger att man bara ska montera den svarta ringen över centrumpinnen och sedan sätta fast rotorn igen. Den svarta ringen "förs" övre pinnen som är fyrkantig med rundade hörn så filera jag till den lite så den passar så kommer den inte att "vobbla". Däremot blir ju avståndet mellan magnet och givare olika vilket kanske kan ge sämre tändning??
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Brytarlöst!

Inlägg av MinMorris »

bilen min är otroligt svårstartad och en av anledningarna är en ej justerad förgasare vilket har lett till svarta igensotade tändstift.

en annan är att tändningen inte är justerad. elektroniskt tändsystem monterat. hur kan jag justera tändningen statiskt? vilken grad ska svänghjulet vara på? 5 grader gäller för min mini1000 25d med brytare. Jag förmodar att man med elektroniskt brytarlöst får en helt annan kurva?

kommer inhandla en stroboskoplampa till helgen men för att den ska funka måste jag först få igång motorn. tips mottages
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Brytarlöst!

Inlägg av _clubman_ »

Meckade av budgetsystemet för några veckor sen pga misständningar å vilt hoppande varvräknare... hände nåt i höstas när jag skulle åka från en Volvo Me stressfläkt! Felet försvann när gamla hederliga brytarsatsen kom på plats.. så nu e en sats från lumention monterad! Modell magnetronic. Å kan lugnt säga att kojan ville knappt sluta varva över 7000.... blev bra mer varvvillig hur jag än vrider på tändningen.
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Brytarlöst!

Inlägg av MinMorris »

_clubman_ skrev:Meckade av budgetsystemet för några veckor sen pga misständningar å vilt hoppande varvräknare... hände nåt i höstas när jag skulle åka från en Volvo Me stressfläkt! Felet försvann när gamla hederliga brytarsatsen kom på plats.. så nu e en sats från lumention monterad! Modell magnetronic. Å kan lugnt säga att kojan ville knappt sluta varva över 7000.... blev bra mer varvvillig hur jag än vrider på tändningen.
Du säger alltså att man får vad man betalar för?
Vad ingick i satsen du köpte och hur mycket fick du ge? Jag har en originalmotor från 70 (mini1000), med min låga prestanda kanske det räcker med snålverner-modellen? :?
Skriv svar