koppla in nya instrument

Allt som har med elektronik att göra.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

koppla in nya instrument

Inlägg av philsson »

Har tänkt koppla in en vattentemperaturmätare och ett "cigg" uttag i bilen. Har + jord och tror mig veta hur jag ska koppla, men jag vet inte vart jag ska dra ström ifrån.
Det gäller min gamla 65a så jag får själv montera och jorda ett T kors till kylsystemet där jag kan montera temperaturgivaren, vidare till instrumentet som sedan ska "matas" (kan man säga så när man minusmatar?) någonstanns. Vore snitsigt att mätaren slogs på med knappen på instrumentbrädan tillsammans med belysning och instrumentbelysning. Cigguttaget spelar ju mindre roll, men även där undrar jag vart ifrån ta "ström" (alltså minus).

:)
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: koppla in nya instrument

Inlägg av philsson »

Please!.. :roll: lite hjälp. Har monterat mätare och cigg uttag nu men behöver fixa elen.

1. Tempmätaren
Bild
Monterat mätaren i bilen, ser snyggt ut tycker jag och den är inte i vägen (ville inte börja kladda på "hyllan" med massa instrument). Jag behöver veta vart jag kan ta ström ifrån. Funderar på att lossa panelen med alla brytare och skarva kabeln ifrån brytaren till belysningen för att mata tempmätaren. Gör jag rätt då?
Spelar det någon roll vilken polaritet jag kopplar mätaren med? Står inte vare sig + eller - på någon utav benen till mätaren.
Sen en fråga ang givaren. Ska jag bara koppla "-" till mätaren vidare till tempmätaren som är jordad i blocket så äre klart?

2. Cigg uttaget
Bild
Köpte detta uttaget på minispares. Vad jag kan tyda så är det jordat men när jag mäter med voltmetern så får jag inget utslag mot chassit konstigt nog. Problemet är att bilen är + jordad och vad jag förstår så ska + befinna sig i mitten i botten på uttaget. Betyder detta att jag inte kan använda detta uttag på min bil? :?:

Köpte en givare till temperaturen men den bottnar såhär dumt nog.
Bild
Satte dit en gammal jag hade på mitt förra termostathus som ser ut såhär, ska mäta och se om den fungerar.
Bild
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: koppla in nya instrument

Inlägg av philsson »

Fick igång det tillslut i varje fall. Temperaturmätaren fungerar finemang. Cigg uttaget fungerar men på låga motorvarv så kommer och går spänningen konstigt nog. På tomgång fungerar det klockrent däremot.. :?: Har kopplat in mig på kablarna till tännlåset, vet inte om det var en dålig eller en bra ide. Jag stänger i varje fall av både tempmätare och cigg uttag när jag stänger av bilen. :)

Bild
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: koppla in nya instrument

Inlägg av John Doe »

Skulle nog koppla direkt från batteriet eftersom du använder ju endast cigguttaget då du stoppar in något där... :)
Eftersom du nu har kopplat in dig på tädningen så har du "lägre" styrka där som du märker av vilket kan om du har otur skada elektronik som du stoppar in!
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: koppla in nya instrument

Inlägg av philsson »

Tog bilen från Örebro ner till småland nu över påsken. Elen i uttaget bryts när jag BLINKAR!.. haha... jag måste ju ha kopplat båda grejerna efter relät på något vis. Bara hitta en ny kabel att skarva så ska det nog gå fint... ;) Borde ju finnas en vid tännlåset trots allt.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: koppla in nya instrument

Inlägg av Tulka »

Tempgivaren skall se ut som på din bild. Den tätar med kona i botten,så en del av gängan skall synas.

Tulka
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: koppla in nya instrument

Inlägg av philsson »

Tulka skrev:Tempgivaren skall se ut som på din bild. Den tätar med kona i botten,så en del av gängan skall synas.

Tulka
Kalas!.. Funderade nämligen fortfarande på om jag skulle distansiera med brickor.
Skriv svar