1380 som inte startar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
bullen
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 april 2010 kl. 13:30
Ort: Mölndal

1380 som inte startar

Inlägg av bullen »

Tänkte dra igång vinter projektet idag. Men tyvär så får jag inte igång den. Jag har stor fin gnista. Soppa pumpen fugerar som den ska (facet red top) och får soppa fram till förgasaren (HIF44) har haft isär försgasaren och blåst rent alla kanaler. Inget livstecken bortset från att den tänder igång en snabbis när man sprutar startgas.
Hoppas att någon här kan ge mig några tips eller komma med idéer om vad det är som kan spöka.
Hade en 998 i innan med dubbla su hs2 1,25" ihop med samma soppa pump. Kan det vara så lätt att jag ska ha högre bränsle tryck till HIF 44:an ?
carbs
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 oktober 2005 kl. 22:02
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 1380 som inte startar

Inlägg av carbs »

Nej du skall inte ha högre tryck till en HIF4 än till någon annan SU-förgasare. Det brukar ju vara att en Facet-pump snarare ger för högt tryck än för lågt, en SU skall aldrig ha över 0,25 kg/cm2.
Kolla flottörnivån, kolla att bränslenålen sitter korrekt monterad i kolven. Om du plockar bort vakuumklocka och kolv så skall du kunna se bränslenivån några millimeter ner i munstycket. Var metodisk i din felsökning, eftersom det verkar vara ett bränslerelaterat problem felsök stegvis från pumpen osv.

Gunnar
Förgasarteknik
bullen
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 april 2010 kl. 13:30
Ort: Mölndal

Re: 1380 som inte startar

Inlägg av bullen »

Tackar för tipsen. Fick igång den förut idag. Nu ska det bara finjusteras både tändning och förgasare. Hade väll inte skadat med en tank ny soppa heller.
Henrik
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 16:32
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: 1380 som inte startar

Inlägg av Henrik »

Hej

Du har troligen fått tändningen fel 180grader så att gnistan kommer vid fel tid punkt.
Enklaste sättet att kolla detta är att flytta tändkablarna på fördelaren 180grader ( ett halvt varv)

//Henrik
bullen
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 april 2010 kl. 13:30
Ort: Mölndal

Re: 1380 som inte startar

Inlägg av bullen »

Det som spökade va luftfiltret. Till pipercross filtret finns det ju med en adapterplatta som filtret sätts på. Den plattan saknade ett hål. detta gjorde så att en kanal i förknysaren täptes igen.
Skriv svar