motorn startar inte

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

motorn startar inte

Inlägg av tercELLEN »

Försökte skrämma igång min 850cc 65:a idag men det gick inte. Senast den var igång var nog nästan ett år sedan och efter det har jag lyft ut och satt tillbaka motorn pga lamellbyte, samt så har jag idag bytt förgasarhuset och centrerat nålen. Tror mig ha hyfsat rätt inställd förgasare.

Det enda livstecknet den visar är att den kan tända till nån gång för att sedan bara tjura. Ibland då den tänder till så slår startmotorn och undrar om det kan vara ett elfel då inte motorn fullföljer första tändningen?

Kan det vara elfel? Eller bränslet? Jag tankade nu med 95 oktan + oktanhöjande medel med blyersättning. Tidigare har jag startat den med ren 98 oktan. Eller är det någon förgasarinställning? :cry:
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: motorn startar inte

Inlägg av philsson »

Ponera att du satt ihop allting rätt. Många bilar är tjuriga på att starta vid ett första försök sådär efter de stått eller skruvats med. Ett gott tips är att prova med lite startgas, brukar kunna hjälpa suveränt i dom fall det bara handlar om en lite morgontrött motor.

/Philip
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: motorn startar inte

Inlägg av tercELLEN »

Har märkt att vakuumklockan på fördelaren glappar lite... Är det standardglapp? :roll:
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: motorn startar inte

Inlägg av tercELLEN »

idag startade den! Bytte säkringar men tror bara att gubbarna morris och lukas var på dåligt humör i förrgår :P
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: motorn startar inte

Inlägg av philsson »

gött!. ;) går rent och fint? =)
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: motorn startar inte

Inlägg av tercELLEN »

philsson skrev:gött!. ;) går rent och fint? =)
jamen hyfsat! blandningen skulle nog ha varit lite finjusterad dock. Ska ta min första tur på gården imorrn ;)
Skriv svar