Justera bromsljus

Allt som har med elektronik att göra.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Justera bromsljus

Inlägg av philsson »

Troligtvis en enkel fråga. Jag behöver trycka plattan i botten för att ljuset ska tändas, och så hårt bromsar man ju aldrig. Går det att justera nånstanns. Vid givaren kanske? Men vart sitter denna? Jag trodde först att jag inte hade någon för jag hittar ingenting runt pedalerna, men den finns uppenbarligen för stampade jag i botten så tändes ljuset.
Saloon 850 65a.

tack på förhand

/Philip
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Justera bromsljus

Inlägg av minijanne »

Den sitter på bromsröret på framvagnsramen nere vid vänster framhjul (på insidan av ramen) det är en kontakt som slår till när trycket i bränsleledningen ökar. Den ska reagera rätt snabbt (inte vid pedalen i botten). Se nummer 45 på den här sidan: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=62
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Justera bromsljus

Inlägg av philsson »

minijanne skrev:Den sitter på bromsröret på framvagnsramen nere vid vänster framhjul (på insidan av ramen) det är en kontakt som slår till när trycket i bränsleledningen ökar. Den ska reagera rätt snabbt (inte vid pedalen i botten). Se nummer 45 på den här sidan: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=62
Okey... spännande, en sån lösning har jag aldrig hört talas om. Behöver man hissa upp bilen för att komma åt då? och går det över huvudtaget att justera? Jag fick inte din länk att fungera, men gissar att det var ungefär en sånhär du menade
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 731&title=
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Justera bromsljus

Inlägg av minijanne »

Precis en sån och nej, du behöver inte hissa upp bilen, den når du innifrån motorrummet.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Justera bromsljus

Inlägg av philsson »

minijanne skrev:Precis en sån och nej, du behöver inte hissa upp bilen, den når du innifrån motorrummet.
Går den att ställa tror du? :) eller måste den bytas ut.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Justera bromsljus

Inlägg av minijanne »

Finns inget att ställa in på den :( tyvärr, så om du vet att du har tryck så är det nog en bra idé att kanske byta den
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Justera bromsljus

Inlägg av philsson »

minijanne skrev:Finns inget att ställa in på den :( tyvärr, så om du vet att du har tryck så är det nog en bra idé att kanske byta den
Ja, bilen bromsar ju fint. Ska väl inte vara så svårt att byta... men man får väl lufta systemet efteråt kanske. :?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Justera bromsljus

Inlägg av minijanne »

precis
:wink:
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Justera bromsljus

Inlägg av philsson »

minijanne skrev:precis
:wink:
Då får man tacka för hjälpen och hoppas att jag hittar den lilla givaren. :)
Skriv svar