Gällande Angel Eyes, lagliga eller icke!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Gällande Angel Eyes, lagliga eller icke!

Inlägg av John Doe »

http://www.minisport.com/mini-spare-parts/info_SPDWF-D6019.html

På dessa står det: Not road legal, for show use only.

Vet att flertalet här inne har beställt Angel Eyes, men vart då ifrån? Och har ni beställt "olagliga i England" men inte haft nå besvär med vår bilprovning så får ni gärna också hojta...
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av johnson »

De va som fasen, ja har såna men visste inte de va olagliga.. Både jag och far har besiktigat med dom.
Ja fick tom åka runt hallen på min ombes för att bevisa för bes gubben att ja hade rak ljusbild på mina, han gav sig den på att de va för högertrafik när ja sa att de va köpta i england.. Men det var ok då..
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av John Doe »

johnson skrev:De va som fasen, ja har såna men visste inte de va olagliga.. Både jag och far har besiktigat med dom.
Ja fick tom åka runt hallen på min ombes för att bevisa för bes gubben att ja hade rak ljusbild på mina, han gav sig den på att de va för högertrafik när ja sa att de va köpta i england.. Men det var ok då..
Har ni fått igenom dem på besiktningen så är det väl bara tuta och köra då! Men det är dessa lampor du kör på din koja johnson?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av minijanne »

Att nåt går igenom besiktningen innebär inte att det är lagligt. :|
Det finns inga lagliga Angel Eyes eftersom man inte får sätta på något "över strålkastarna".

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=4&t=7186&p=40302&hilit=%C3%B6gonlock#p40302
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av John Doe »

minijanne skrev:Att nåt går igenom besiktningen innebär inte att det är lagligt. :|
Det finns inga lagliga Angel Eyes eftersom man inte får sätta på något "över strålkastarna".

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=4&t=7186&p=40302&hilit=%C3%B6gonlock#p40302
Jo, men Janne det där gällde ju bara ögonlockarna :)
Om det inte finns lagliga angel eyes för våra bilar, då undrar man ju hur lagliga alla andra bilars angel eyes är då :roll: Detta får jag ta reda på idag :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av Hylsan »

Det är rätt intressant det där med att folk tror att saker är lagligt så länge de går igenom besiktningen...
Mycket vanligt i england också verkar det som om man läser på forumen.

Tyvärr är det lite så också att även om det är lagliga så kan man få problem med polisen om man blir stoppad, vilket man kan överklaga etc etc etc.

Men i princip är det så att saknas e-märkning så blir det tufft att övertala polisen, oavsett om det är lagligt eller inte.

Bara för att "alla andra" kör för fort så blir det inte mer lagligt...

mina 5 ören...

/Tomas
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av bulten08 »

så vitt jag vet så för att angel eyes ska vara lagligt ska det vara monterat från fabrik och typgodkänd med detta. men sen behöver man inte ha e-märkta lampor eller lyktor på bilar innan -85 (inte helt säker på årtalet).
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vart hittar man lagliga Angel Eyes?

Inlägg av John Doe »

bulten08 skrev:så vitt jag vet så för att angel eyes ska vara lagligt ska det vara monterat från fabrik och typgodkänd med detta. men sen behöver man inte ha e-märkta lampor eller lyktor på bilar innan -85 (inte helt säker på årtalet).
/Marcus
Fick fram detta efter lite googlande:
1967 och nyare måste ha assymetriska halvljus (för högertrafik), 1984 och nyare måste också ha E-märkta strålkastare.
Alltså är det helt fritt fram för oss att köra utan E-märkning *hehe* :twisted:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Gällande Angel Eyes, lagliga eller icke!

Inlägg av Hylsan »

my bad :oops:
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Gällande Angel Eyes, lagliga eller icke!

Inlägg av johnson »

Men det krävs ändå assymetrisk? På dessa är det rak ljusbild? Iaf på mina..
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Gällande Angel Eyes, lagliga eller icke!

Inlägg av John Doe »

Har precis pratat med bilprovningen och fick detta till svar:
Dessa är fullt lagliga att sätta på upp till årsmodell -83! Och när det gäller ljusbilden så är det inte heller några som helst problem, eftersom det är först om du reggar om bilen som det kan bli problem!
Så, det är alltså helt fritt fram att köpa dessa lyktor och tuta och köra! Så vi behöver inte oroa oss för att det ska uppstå nå problem med varken bilprovningen eller polisen 8)
Skriv svar