Ny bil o startmotor går ej runt

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
mia
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2011 kl. 11:38
Ort: Linköping

Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av mia »

Har skaffat mig en Mini 1000 Leyland att renovera men är ny inom området så jag tar tacksam emot hjälp så jag kan köra ut på gatorna till sommaren. Denna har stått still i 5 år och nu när man försöker starta så går inte startmotorn runt alls. Några tips och ideer?
Kan också erkänna att mitt första misstag var att vara för hård med öppningsvredet så det gick av :oops: Var köper jag ett nytt billigt?
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av minitokig »

Jag antar att du har ett bra batteri, som är välladdat? Att lampor på instrumentpanelen lyser är ingen garanti för att startmotorn ska gå runt då den kräver mycket startkraft.

Mellan batteri och startmotorn sitter ett startrelä/startsolenoid som man påverkar genom att vrida på nyckeln, den kan bete sig konstigt ibland.
Kolla kablar först.
Kolla även jordkabel till motorn, det brukar sitta en jordfläta nere på kåpan till vänster om startmotorn, sett framifrån.
Prova att knacka på startsolenoiden.
Om du är riktigt vågad så kan du kortsluta över denna men se till att du inte skadar dig. En kraftig skruvmejsel med väl isolerat handtag kan vara ett redskap att använda till detta, men jag utlovar inga som helst garantier för detta tips.

Lycka till

andra här på forumet har säkert andra, bättre tips, så vi får se vad som skrivs :-)
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av optus »

Jag hade samma problem nu i vinter, när bilen stått stilla några månader.
En bilmek. i närheten tipsade mig: på startmotorn sitter en 4-kantig skruvskalle, vrid denna fram och tillbaka försiktigt, så att startmotorn lossnar. När den snurrar, så skall du kunna starta motorn.
Fler ideer har du i inlägget här ovan.
Lycka till
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
När jag provkörde min koja innan köp så gick startmotorn tungt och vi hjälpstartade med ett batteri från en annan bil. när vi kom hem med kojan så startade den inte alls och jag fick rulla den av släpet. Köpte ny startmotor och ny startsolonid från Jana Motors. Tror att jag gav 1100:- för startmotorn och några hundralappar för soloniden.
Då var det inga problem att starta bilen, och jag vet att det är nya friska grejer så jag inte blir stående någon stans med en bil som inte vill starta.

Lägg lite pengar på bilen så att du vet att den är pålitlig och startar som den skall. Gör lika dant med bromsarna.
Mitt lilla råd i denna fråga :)

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
mia
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2011 kl. 11:38
Ort: Linköping

Re: Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av mia »

Tog hjälp av en karl idag som kan lite mer än mig, typiskt ;-)
På fm sa han att jag nog gjort bort mig och motorn skurit och började skruva sönder motorn... men, peppar peppar, på em hör jag hur motorn låter i garaget. Det verkar som om cylindrarna bara fastnat efter att ha stått still så länge (han hade fått ta bort startmotorn och verkligen bänt på något så att cylindrarna lossnade. Jag får vara snäll mot karln så han hjälper mig mer.....
Men jag tackar så hemskt mkt för tipsen, de spar jag. Roligt att se allerta Mini-ägare. Snart kommer en gammal tant ut med sin ;-)
Det följde med lite extra bromsklossar, handbok och lite ditt o datt, men tyvärr inget öppningsvred som jag klantade med. Fortfarande ingen kan tala om var jag ska köpa nytt?
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av Magna-Flash »

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ny bil o startmotor går ej runt

Inlägg av heemini »

Visa oss en bild på det som är trasigt så ska vi visa dig en bild på ett helt - och var du kan köpa det! Troligen finns det hos oss på forumet. :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar