Så då har man blivit med lång hjulbas

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

IMG_2161.JPG
IMG_2161.JPG (50.56 KiB) Visad 10999 gånger
Mitt nya projekt... Kan en koja vara något annat än ett projekt?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av minijanne »

hahaha! jaså - det var du som nöp den - ja, livbojs-temat tilltalade väl :lol: Grattis!!! Då jämnar du ut mellan ost och väst igen.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Hylsan »

Skönt att den kom i bra händer, eller iaf svenska händer. :)
Verkade vara riktigt fin, o i bra skick så jag hoppas det inte ska behövas allt för mycket "projekterande".

Vi behöver fler kojor som rullar :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av heemini »

Grattis! Har sett den ett par gånger här i Sthlm och alltid tyckt att den ser fin ut. Ja, som sagt, livbojen passar väl dig. :bean:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Efter nästan ett år utan fungerande koja och en sedan länge molande längtan efter en herrgårdsvagn så slog jag till! Missade nästan ett tidigt flyg pga att jag optimistiskt nog tog med en skruvmejsel och en skiftnyckel i handbagaget... Skruvmejseln, förvisso en väldigt klumpig multimejsel, kan jag ju förstå att de tyckte kunde vara farlig men kom igen! En Bacho 31 på 20 cm! Vad skulle jag göra med den? Ungefär lika farlig som en sked om man skulle använda den i handgemäng. En laptop på ett par-tre kg som däremot varannan passagerare släpar på... Jaja. Kom till gaten när den stängt och de höll på att ta bort mig ur boardinglistan. Fick komma ombord ändå.

Efter en trevlig kopp kaffe med Karl och utbyte av pappersbitar med olika betydelse så satt jag då där. Bakom ratten på en Traveller -65:a. Lite bra-att-ha i det spatiösa bagageutrymmet och en snabb genomgång av alla (?!) reglage och så for jag iväg. 65 mil motorväg, Stockholm-Malmö, blev det innan jag var hemma. Jag fånlog de första fem, E4:an till trots.

En del småsaker tänkte jag pyssla med på den i vinter. Men det är bara finjobb allting. Så projekterandet består mest i att fixa småsaker som jag vill ändra på, annars går den som en klocka!
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Fekkeman »

Dr_Cotton skrev:Efter nästan ett år utan fungerande koja och en sedan länge molande längtan efter en herrgårdsvagn så slog jag till! Missade nästan ett tidigt flyg pga att jag optimistiskt nog tog med en skruvmejsel och en skiftnyckel i handbagaget... Skruvmejseln, förvisso en väldigt klumpig multimejsel, kan jag ju förstå att de tyckte kunde vara farlig men kom igen! En Bacho 31 på 20 cm! Vad skulle jag göra med den? Ungefär lika farlig som en sked om man skulle använda den i handgemäng. En laptop på ett par-tre kg som däremot varannan passagerare släpar på... Jaja. Kom till gaten när den stängt och de höll på att ta bort mig ur boardinglistan. Fick komma ombord ändå.

Efter en trevlig kopp kaffe med Karl och utbyte av pappersbitar med olika betydelse så satt jag då där. Bakom ratten på en Traveller -65:a. Lite bra-att-ha i det spatiösa bagageutrymmet och en snabb genomgång av alla (?!) reglage och så for jag iväg. 65 mil motorväg, Stockholm-Malmö, blev det innan jag var hemma. Jag fånlog de första fem, E4:an till trots.

En del småsaker tänkte jag pyssla med på den i vinter. Men det är bara finjobb allting. Så projekterandet består mest i att fixa småsaker som jag vill ändra på, annars går den som en klocka!
Har väl ingenting med själva tråden att göra men jag var bara tvungen att flika in en länk angående skednotisen.
http://www.youtube.com/watch?v=9VDvgL58h_Y . Det kan sluta riktigt illa med en sked också =).

/Robban
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Fixade blinkers och hastighetsmätare. Nu fungerar allt tror jag. Kunde inte heller låta bli att installera en varvräknare, som jag hade liggandes, lite diskret.
Inget...
Inget...
DSC01973.JPG (55.37 KiB) Visad 10897 gånger
Ta-da!
Ta-da!
DSC01972.JPG (53.72 KiB) Visad 10897 gånger

Någon som har drag på sin Estate/Van? Är nyfiken på hur det är infäst och hur det är draget under tanken.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Lite småpysslande under vintern har det blivit av. Inköp och montering av ett par grå Cobra Cub, modifierade underredena som satt på mina gamla Suzukisäten med gott resultat:
Underrede 1.JPG
Säten.JPG
Nu väntar jag på att Iain på Classiccore.com ska tillverka en ny klädsel till baksätet som matchar mina Cobra. Väldigt tillmötesgående och trevlig den där Iain. Rekommenderas! Jag har precis skickat honom den gamla baksätesklädseln från min Countryman, för att få perfekt passform på den nya. Så om det är någon här som ska ha ny klädsel till sitt baksäte så är det ett bra tillfälle nu, då han har en original att ta mått från.

Då jag ändå hade ångan uppe så började jag snickra på en fästram till en dragkrok. Tillverkar den i 20x80x2 fyrkantsrör. Markfrigången kommer därför ej att påverkas. Själva kroken är från en Citroen. Den sticker upp ganska högt, bultas enkelt fast med två bultar och är avtagbar. Ramen ska bultas fast i golvet under baksätet, i bakre fästena till tanken och eventuellt i reservhjulsbaljan. Hoppas att denna konstruktion godtas av SBP.

Ha det gott alla, snart är saltet borta från vägarna.
Bilagor
Dragkrok.JPG
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av silverbullet 96 »

Cobra Cubs are perfect, really nice.

Where did you buy them? I wasnt sure how they would look with headrests, but I do like them!

And very nice colour choice
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

silverbullet 96 skrev:Cobra Cubs are perfect, really nice.

Where did you buy them? I wasnt sure how they would look with headrests, but I do like them!

And very nice colour choice

I bought them through Minispares. They were the cheapest alternative of the five or six different brittish retailers I found. They only have them in black or grey and no choice of piping though...
You live in Malmö don't you? If you ar curious about the seats, you can come and have a look. I keep my car in a garage pretty close to "Sydsvenskanhuset".

Ni är välkomna att kommentera på min draganordning. Jag kommer att posta fler bilder allteftersom arbetet fortskrider.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av minijanne »

Dr_Cotton skrev:Nu väntar jag på att Iain på Classiccore.com ska tillverka en ny klädsel till baksätet som matchar mina Cobra. Väldigt tillmötesgående och trevlig den där Iain. Rekommenderas! Jag har precis skickat honom den gamla baksätesklädseln från min Countryman, för att få perfekt passform på den nya. Så om det är någon här som ska ha ny klädsel till sitt baksäte så är det ett bra tillfälle nu, då han har en original att ta mått från.
Kul! Jag har jabbat lite med Iain åxå och han ska nog få göra hela inredningen till min Countryman. :). Men det blir senare i vår.

//mini7anne
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Fortsatte idag med min dragkrok. Bestämde mig igår för att 80x20x2-röret som kroken skulle sitta i var för klent. Åkte til Ramneskog här i Malmö som förvisso inte hade det 80x80x6-vinkeljärn som jag ville ha men jag fick gärna gå och rota i deras metallskrothög. Trevlig gubbe där på Ramneskog. 50:- för tre rejäla stålbitar. Fann en lämplig U-balk som jag kapade till så att den passade mina behov.
Råmaterial och färdig balk
Råmaterial och färdig balk
Bestämde mig för hur stödet under reservhjulsbaljan skulle konstrueras:
Fäste reservhjulsbalja
Fäste reservhjulsbalja
Sex timmar idag och nu är alla bitar på plats:
Allt på plats men mycket jobb återstår
Allt på plats men mycket jobb återstår
En hel del svets/kapa/slipa återstår dock och så ska en hållare för släpvagnskontakten byggas av 2mm plåt e.d. innan hela rasket kan målas.

Mycket nöjd med resultatet hittills. Min konstruktion är definitivt kraftigare än den 405kg-Witters-satsen som jag har liggandes som är till en Saloon. Hoppas att jag kan få SBP att godkänna mer än 250 kg, som en Countryman 850 är godkänd för. Om de nu godkänner den alls...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Ett litet stycke till på vägen. El och målning kvar.
krok på.JPG
krok av.JPG
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Tillbaka på torra land igen och ett paket från Clasiccore. Ny klädsel till baksätet (mönster- och färgmatchad med mina nya Cobra Cub), nytt innertak och en ny damask till handbromsen som matchar mina säten. För 212,50 pund, inkl frakt. Kan verkligen rekommendera Classiccore om du ska ha ny inredning till kojan. Extremt trevlig och hjälpsam är Iain, som sköter kontakterna.

Lite bilder på montering av klädseln:
IMG_0328.JPG
IMG_0319.JPG
IMG_0335.JPG
Monterade med spraylim och häftpistol. Kallavfettning funkar bra om man råkar få limstänk på vinylen.

Dags att få dragkroken färdig...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas

Inlägg av Dr_Cotton »

Var på bilprovningen idag med min hembyggda dragkrok. De goda nyheterna var att den såg bra ut och antagligen skulle blivit godkänd för de 250 kg som bilen får dra. De dåliga nyheterna var att vi inte kunde finna chassienumret, vilket gjorde att ingen besiktning kunde utföras... Jag antar att jag får ta bort asfaltmattan framför passagerarsätet och kolla där. Någon som vet vart chassienumret brukar sitta på en mk1? Jag antar på golvet framför passageraren fram eller på balken under dennes stol. Dessutom lade tutan av och framljuset fungerar väldigt sällan när man slår på vippbrytaren. Alla andra ljus fungerar och när framljuset väl kommer igång så håller det sig igång och kan slås mellan hel och halv utan problem. Letade förgäves efter något relä. Provade också att bygla hel/halvljus-omkopplaren på golvet, utan framgång. Någon som har tips på vad problemet kan vara?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Skriv svar