Hundkoja R1 RWD -2011, film sid 11
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
fast jag har en undran då om hur det kom sig att min koppling slira i min gamla ford cosworth när man hade folk i bilen men när man sen åkte själv slira kopplingen inte.. ? motorn hade ju samma kraft med vikten var desto högre. så visst måste belastningen bli högre på växellådan med högre vikt på bil?
kanske är helt ute å cyklar men det problemet hade jag i allafall. detta var inte enbart vid start utan även uppe i fart..
gamla jänke bilar på 2ton har samma problem med automat växellådor och trimm = ras när man trimmar ordentligt om man däremot har samma setup på en lätt bil så blir det inte ras
men visst växellådor rasar oftast vid start och inte på motorvägen
kanske är helt ute å cyklar men det problemet hade jag i allafall. detta var inte enbart vid start utan även uppe i fart..
gamla jänke bilar på 2ton har samma problem med automat växellådor och trimm = ras när man trimmar ordentligt om man däremot har samma setup på en lätt bil så blir det inte ras
men visst växellådor rasar oftast vid start och inte på motorvägen
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
det är klart att bilens vikt och effekt spelar roll när det kommer till koppling och växellåda.. själv har jag planer på att bygga med suzukis gsxr 1ooo motor , alt bestikta med en 750 motor..
men med turbo kit till 1000cc så hamnar man runt 260hp jmf, mot ca 140 original..
bara en tanke att en mc-låda inte tål lika mycket stryk med ett tyngre fordon runt om...
men med turbo kit till 1000cc så hamnar man runt 260hp jmf, mot ca 140 original..
bara en tanke att en mc-låda inte tål lika mycket stryk med ett tyngre fordon runt om...
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
kanske uttryckte mig lite klumpigt... det är klart att med ett tyngre fordon så blir medel belastningen högre, men den maximala belastningen kan ju ändå inte bli högre än vad motorn kan leverera. Rasar lådan till följd av tyngre fordon beror det förmodligen på utmattning.
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Då är det väl troligare att kopplingen blir den "svaga" länken i första hand vikt/hk elr?...
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Fortsatt med instrumentpanelen.
Bakluckan på plats fäst med dzus fästen
Nc-fräst tanklockshållare.
Nerfällningsanordning för backväxeln, en liten elmotor som driver skruven. Ett par gränslägen ska dit för att veta när backen är uppe och nere.
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Vääääääääääääääldigt länge sedan senaste uppdateringen.
Så här kommer ett gäng bilder
Grillen på plats
Fixat ett handbromssystem, bromsok från wilwood.
Har plockat isär allt och börjat blästra.
Epoxi-grundade bärarmar
Svartmålade med "lastbilsfärg" för bra hållbarhet.
Smådelarna som inte hade några känsliga delar som plastbussningar och lager blev det pulverlack på.
Börjat plocka ihop de färdiga delarna.
Så här kommer ett gäng bilder
Grillen på plats
Fixat ett handbromssystem, bromsok från wilwood.
Har plockat isär allt och börjat blästra.
Epoxi-grundade bärarmar
Svartmålade med "lastbilsfärg" för bra hållbarhet.
Smådelarna som inte hade några känsliga delar som plastbussningar och lager blev det pulverlack på.
Börjat plocka ihop de färdiga delarna.
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
härligt jobbat
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
"Lastbilsfärg"
Vad är det för typ utav färg?
Det ser bra ut!
Vad är det för typ utav färg?
Det ser bra ut!
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Sikkens 2-komponent autocryl
//Per
//Per
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Fy fan va fränt
http://cowspiracy.com/
http://earthlings.com/
http://blackfishmovie.com/
http://forksoverknives.com/
Fyra filmer varje människa bör se.
http://earthlings.com/
http://blackfishmovie.com/
http://forksoverknives.com/
Fyra filmer varje människa bör se.
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Typ något sådant här: http://www.bilfarg.se/p_3732/billack-pa ... 400ml.aspx
Grundade du med någon speciell färg?
Grundade du med någon speciell färg?
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Grundade med en epoxyprimer.Bim skrev:Typ något sådant här: http://www.bilfarg.se/p_3732/billack-pa ... 400ml.aspx
Grundade du med någon speciell färg?
Färger som är upptappade på sprayburk brukar inte ge något bra resultat.
Köp istället nåt sånt här http://www.bilfarg.se/p_5422/billack--- ... ning-.aspx
Och spruta den med en färgspruta.
//Per
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Nu är chassiet färdigbyggt, har under dagen skickat iväg det på blästring och lack.
Nästa steg blir att fixa till motorn, hade ett litet oljeläckage vid provturen i sommras som ska fixas. Sedan har jag beställt baffelplåt och ett ombyggnadskit till en starkare koppling på ebay som borde komma i nästa vecka.
Sedan när jag får hem chassiet så är det bara att börja plocka ihop och dra elslangar och övrigt smått, målet är att ha chassiet helt klart tills det börjar bli så pass varmt ute att man kan vara ute och slipa spackel på karossen.
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Snyggt jobbat. Är imponerad av din backväxelanordning.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39