Stage one kit: Grenrör

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Krillesew
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2008 kl. 19:56
Ort: Göteborg

Stage one kit: Grenrör

Inlägg av Krillesew »

Hej!
Jag har problem med grenröret jag köpte från Moss för något år sedan. Det har varit ett ordentligt jobb att f å det på plats; det var inte ens i närheten av att passa när jag började. Strul nr ett var att bägge rören tog i höger drivknut (den gamla versionen med "gummi-plus"). Efter att hämtat värme och böjt till rören fick jag det vänstra röret att gå helt fritt från drivknuten. :P . Efter mer värme och en stunds svärande var även nästa rör fritt från drivknuten. Så till nästa moment: y-röret som kopplar i hop de två andra rören. det är nu det börjar bli dumt :oops: . Passformen var inte perfekt, men med hjälp av hammare, löstes detta. Den mindre önskade delen av resultatet var att det vänstra röret åter tar i drivknuten. :evil:
Jag har nu fått till det så att drivknuten går runt, men att den ligger emot eller någon mm ifrån (lite svårt att se) det vänstra röret.
Frågan nr ett är nu om bilen kan fungera som det är, dvs knut väldigt nära grenrör. Hur stort bör avståndet vara??
Fråga nr två är om det är vanligt med så dålig passform på grenrören att man är tvungen att leka hemma-smed?
Hälsningar
Krillesew
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Stage one kit: Grenrör

Inlägg av Ola »

Står det uprated eller for performance use så brukar det betyda att du bör ha tillgång till svarv ,fräs och en bra svets.

Är det ett 3 2 1 big Bore system så e det nästan omöjligt att få dit med gummi knutar, och det går hårt åt dom när du råkar stanna så de ligger närmast röret. Du kan byta ut knutarna till qh5000 nylon typen håller bättre. Om inte så kan du svarva egna hylsor e aluminium på den sida där grenröret är.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Krillesew
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2008 kl. 19:56
Ort: Göteborg

Re: Stage one kit: Grenrör

Inlägg av Krillesew »

Tack för svar! Nej, och jag ringde och kollade så att det bara skulle vara att bulta på innan jag köpte det. Men jag har kollat lite på Minispares hemsida sedan jag skrev frågan och hittade följande text, som ju är lite kul: QL5000 are 92mm wide which helps out when trying to fit an LCB
Jag får nog beställa sådana knutar istället. det borde funka då, tror (hoppas) jag. det blir ju 8 mm mer spelrum för det nya röret. Vet du om QL5000 innehåller två knutar eller bara en?
Användarens profilbild
n.trane
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2005 kl. 19:29
Ort: Halmstad

Re: Stage one kit: Grenrör

Inlägg av n.trane »

Ola glömde nog att skriva "fits right on" mellan uprated o performance,
QL5000 ska va till båda sidor
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stage one kit: Grenrör

Inlägg av minitokig »

Jag har för mig att jag på marknad i England har sett flertal olika varianter varav en sort var till äldre kojor med gummiknutar, "alla" de andra var till nyare kojor med drivknutar av klocktyp som ju är mindre.
Krillesew
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2008 kl. 19:56
Ort: Göteborg

Re: Stage one kit: Grenrör

Inlägg av Krillesew »

Tack för svaren! Det får bli en beställning till från Minispares.
//Krillesew
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Stage one kit: Grenrör

Inlägg av crowan »

Jag har kört i drygt 2 år med tillbankat grenrör och de gamla gummiknutarna, så du kan köra ett tag innan du byter. Men visst är den påverkad av värmen...
clubman 1330
Skriv svar