1275 Motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

1275 Motor

Inlägg av MINI-JENS »

Är nyriken på vad jag har köpt för 1275 motor.Om det är en bättre / sämre motor att trimma
Nr på toppen är12G 316 kan även va 12G 1316
Nr på blocket är 12H879U-H273
Sitter även en vattenkylt alu insug för HS6( tror jag 4`a st fästbultar) från MINI SPORT.Är det mycket bättre än orginal insug för HS4.
Hoppas någon vet vad det är samt även årsmodell om det är möjligt.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: 1275 Motor

Inlägg av minijanne »

Det är en Allegro-motor och topp (http://www.miniresource.com/reference.php).Austin Allegro 1300 tillverkades -73 till -75. Insuget är ett Stage-one insug och, ja det är bättre än orginalet - det har 4 bulthål för att passa både HS4 och HS6. Vet inget om trimningsegenskaper men jag hoppas dom är bra - har en likadan motor själv som jag ska släppa in i min Countryman :D. Vet att det sitter en ganska hög slutväxel i dom (4.19 tror jag) till skillnad från 3.44 i kojorna.

//Mini7anne
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: 1275 Motor

Inlägg av hultarn »

minijanne skrev:Det är en Allegro-motor och topp (http://www.miniresource.com/reference.php).Austin Allegro 1300 tillverkades -73 till -75. Insuget är ett Stage-one insug och, ja det är bättre än orginalet - det har 4 bulthål för att passa både HS4 och HS6. Vet inget om trimningsegenskaper men jag hoppas dom är bra - har en likadan motor själv som jag ska släppa in i min Countryman :D. Vet att det sitter en ganska hög slutväxel i dom (4.19 tror jag) till skillnad från 3.44 i kojorna.

//Mini7anne
Allegro 1300 gjordes längre än så, jag hade en som var en -77 tror jag, med luftpump och sånt bråte. Den hette 1300 special, och hade lite mer påkostad utrustning och instrumentering. Då hade motorn också kamkedjesträckare och enkel kamkedja. Syns på kåpan över kamkedjan, då den har en annorlunda och oregelbunden form för att ge plats åt sträckaren.
Det är en bra standardmotor, och om man härdar vevaxeln, så blir den minst lika stark som en Cooper S-vev, men kostar en bråkdel.
Den har en bra topp, och är tacksam att trimma.

Visst har växellådan annan utväxling, men en lägre, då Allegro har mycket större hjul. Tror att Allegro har 3,94 i slutväxeln, vilket blir väldigt surrigt i en Mini. 3,44 är mer lagom för en 1275 i en Mini. Vill man ha det lite tystare, kan man välja 3,21.

När det gäller insuget, så är det väl anpassat för både HS och HIF-förgasare, och har därför fyra fästhål. Tror inte det är tänkt att passa på HS4 och HS6, då den senare är ganska mycket större.
Hade förresten en singel HS6 på Titan-insug på min 1380, och det funkade väldigt bra. Enligt David Vizard, så ger HS6 minst lika bra effekt som en Weber 45, förutom 2-3 hk uppe vid 6-7.000 varv. (där är man ju mer sällan än i mellanregistret..)
Ett bra alternativ till Weber och dubbla SU's, och man slipper synkproblem. Fast det är ju förstås snyggare med dubbla SU... :rivstart:
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
hgmc
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 juni 2010 kl. 18:01
Ort: Västerås

Re: 1275 Motor

Inlägg av hgmc »

Yes , jätte vackert med dubbla su ! :mrgreen:
Skriv svar