Montering av kamaxel lager

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Montering av kamaxel lager

Inlägg av Mr Gotland »

Hur monterar jag dom nya kamaxel lagrena på lättaste sättet ?
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Montering av kamaxel lager

Inlägg av bulten08 »

du åker till närmaste motorenoveringsfirma med blocket och lagerna och kamaxel så gör dom det när jag gjorde så betala jag 400 eller 500kr. så blir det rätt gjort vet ej om det hur det är med alla lagerna till koja motor men vissa motorer måste man hona/brotscha till rätt storlek när man monterat dom.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Montering av kamaxel lager

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
En lagerpress och stöd för mittväggen i blocket, fixtur för lagret, smörja och tålamod. Vill man jobba med lite "vedbods" mek så kan det gå med en stark skruvtving och mothåll i blocket och något som håller lagret rakt. Smörj och spänn skruvtvingen, mät så att lagret sitter rakt, spänn lite tll och mät igen. Om lagret börjar glida snett så knacka färsiktigt med en mjuk klubba typ blyklubba tills det är rakt och fortsätt att jobba tills lagret är på plats i blocket. Jag har provat båda och föredrar att jobba med en skruvtving (smidd maskintving) för det går saktare och är lättare att joustera om det börjar att gå snett.
Jobba försiktigt ha tålamod och använd olja så ska du se att det går att få in lagret.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar