Motorn "hackar"

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Motorn "hackar"

Inlägg av vijo82 »

Tjenare!

Har fått problem med min Austin Mini 1000 1969. Så länge jag kör under 80 så går den hur bra som helst men så fort jag kör snabbare än det så går den sämre och sämre och slutligen så stannar den. Den misständer och hackar mycket i hastigheter över 80. Nån som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand

Vijo
hgmc
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 juni 2010 kl. 18:01
Ort: Västerås

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av hgmc »

Låter som om den inte får tillräckligt med soppa .
Igensatt bränslefilter ?
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av Sudden »

hgmc skrev:Låter som om den inte får tillräckligt med soppa .
Igensatt bränslefilter ?
Tänkte säga detsamma, men det kan även vara vakuumklockan på fördelaren som strular.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av freden »

Minns att jag hade en liknande upplevelse. Det var vacuumslangen från fördelaren som hade fått en spricka.
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av vijo82 »

Har nu kollat bränslefilter(fanns inget men tanken är hyfsat ny), testat med annan tändspole, bytt rotor, kondensator och brytare men felet består.

Ska kolla vakuumklockan på fördelaren samt slangen, röret. Vad händer om man pluggar igen röret, både på insuget och på fördelare? Går den ännu sämre då? Det är så att anslutningen på insuget ser ut att vara pluggad och nu går slangen istället till en anslutning som sitter på en bricka mellan förgasaren och insuget.
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av freden »

Du bör montera ett bränslefilter, oavsett om tanken är ny eller gammal. Minsta lilla skräp kan ställa till det. Den bricka du beskriver är en slags "spacer" med vacuumuttag. Det uttaget är för att koppla in en vacuummätare. Den vacuumslangen/röret som jag var inne på, går mellan fördelare och till en anslutning direkt på förgasaren. Någon som monterat den fel?! Funderar på mer vad det skulle kunna vara som gör att motorn går illa...
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av MinMorris »

när byttes tändkablarna senast? kan vara dags. jag hade liknande problem, bilen gick bra när jag körde sakta men så fort jag kom upp i höga hastigheter och höga varvtal så hostade bilen och problemet blev bara värre och värre med tiden. visade sig vara gamla tändkablar...
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av heemini »

Det kan också vara så att dina förgasarinställningar har rubbats. Går den bra med lite choke så ligger felet troligen där. Mycket billigt att testa! :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av Sudden »

vijo82 skrev:Har nu kollat bränslefilter(fanns inget men tanken är hyfsat ny), testat med annan tändspole, bytt rotor, kondensator och brytare men felet består.

Ska kolla vakuumklockan på fördelaren samt slangen, röret. Vad händer om man pluggar igen röret, både på insuget och på fördelare? Går den ännu sämre då? Det är så att anslutningen på insuget ser ut att vara pluggad och nu går slangen istället till en anslutning som sitter på en bricka mellan förgasaren och insuget.
Den kommer att gå dåligt, om du ens kan köra utan vakuum. Du får ju inte rätt tändförställning på högre varv om du pluggar vakuumet. Du bör märka redan på tomgång att motorn går sämre när du kopplar ur det.
En annan sak att kolla är att den inte tjuvar luft någonstans, kolla packningar osv.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av Crona »

Det låter som flera säger ligga på bränslesidan, har du elektrisk eller mekanisk bränslepump?
När bilen stannar startar den direkt igen?
Om du har möjlighet så skruva av locket till flottören och se om där är fullt med bränsle.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av vijo82 »

Det var troligtvis vakumslangen som låg bakom problemet och nu är det löst!

Tackar för hjälpen
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Motorn "hackar"

Inlägg av Sudden »

Härligt! Då var jag inne på rätt spår alltså, alltid kul att få reda på att det löste sig och hur det löste sig.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Skriv svar