Turbo eller kompressor ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
lambormini
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 oktober 2010 kl. 23:47
Ort: Gislaved

Turbo eller kompressor ?

Inlägg av lambormini »

Turbo eller kompressor ?
tjaa vilket är då det billigaste, enklaste och bästa lösningen på att hosta upp några extra pållar i minin ?
=)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Bygg dig en sugmotor, billigare och mer körbart än att tryckmata. Ska en tryckt motor bli bra så bör du ändå göra vid bottendel och topp. Lika bra att bygga en lämplig sugmotor då.

Men det har sina begränsningar, vill du ha ut över 100hk så blir det väldigt dyrt eftersom det brukar behövas lite dyrare delar då.
Ska du över 125-130hk så måste du tryckmata motorn. Då hade jag nog gått på kompressor, bara för att det känns häftigare och en sådan laddar från ett mycket lägre varv än vad en turbo gör. Men jag har ingen erfarenhet av varelse turbo eller kompressor på BMC-A, så se detta som allmänna råd. Men en och annan sugis är byggd.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av minimini »

TURBO såklart, det manligt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av Mini Maz »

Både och :mrgreen:
Skulle själv ha satsat på en sugis, för hållbarhetens skull.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av G13B »

rotrex 8)
lambormini
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 oktober 2010 kl. 23:47
Ort: Gislaved

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av lambormini »

Har inte tänkt att börja extremt utan lite smått sisådär^^
Så vad är enklast att göra i huvudtaget ? =)
Även set och hört att många sätter in weberförgasare... why that ?
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av Litenmentuff »

jag ska försöka skruva på turbo då det verkade mycket billigare än komressor :P iallafall kitten som finns å köpa med kompressor är grymt dyra :P

men blir rätt dyrt med turbo kit också när man räknar ihop allt så är inget direkt billigt alls. :)
tror jag är uppe i 4000kr för mitt turbokit och saknar fortfarande ett bra tändningsystem och har för hög komp i min motor måste sänka kompet en del. så landar väl säkert på minst 10tkr innan man ens är redo för att åka till rullande landsväg och ställa in allt ordentligt. och då rullar ju några tusen till :(

och sen slutar det väl med att man spränger växellådan första veckan . :twisted:

men skam den som ger sig till slut så ska jag få åka turbo mini dock får det ta lite tid innan man blir färdig.
men hade faktiskt tyckt det varit maniigare med kompressor som skriker under motorhuven.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av hultarn »

lambormini skrev:Turbo eller kompressor ?
tjaa vilket är då det billigaste, enklaste och bästa lösningen på att hosta upp några extra pållar i minin ?
=)
Det finns inga billiga och enkla sätt, åtminstone inte vad det gäller överladdning.
Vill du ha bra med pulver och enkel lösning utan att det kostar skjortan så är en 1275 eller 1380 sugmotor bäst.

Turbo är ju förstås ett bra sätt att få fart på grejorna, men... man måste kompressionssänka, och att få plats med en turbo utan långa rör kan vara svårt. Sen gäller det ju att få till förgasare och tändning som funkar bra med turbo. Inte helt lätt. En annan nackdel är att motorn blir klen på låga varv pga sänkt komp, och sedan när turbon börjar ladda så sliter det istället iväg duktigt. Effektkurvan blir ganska digital och gensvaret är ofta fördröjt.
Man kan med lite tur få tag på billiga prylar från andra bilar.

Kompressor är tvärtom. Den laddar redan från tomgång och gensvaret är alltid direkt. Å andra sidan kostar det betydligt mer, och det kan vara tetigt att hitta plats för en kompressor. Det är ju som bekant fullt under huven redan från början på en Mini... Sen är det ju det där med förgasare och tändning.. igen.

Så, beroende på vad du menar med "några extra pållar", kommer det bli olika besvärligt/dyrt. Vad söker du? En rapp vardagsmotor, eller en riktigt vass motor? Upp till 100 hk kommer du ganska lätt med en 1275/1380, och då har du en motor som passar rakt i och är körbar i vardagen.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Dylan4433
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 december 2010 kl. 01:17
Ort: Eslöv

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av Dylan4433 »

var kan man hitta torbo till minin :D
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Turbo eller kompressor ?

Inlägg av lennie »

Jag köpte nu en turbo med tillbehör från en metro turbo.
Skriv svar