turbokonvertering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Addam
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 21:37
Ort: Göteborg

turbokonvertering

Inlägg av Addam »

Hej! funderar på turbokonvertering. om jag inte får sålt den dvs. har en schysst turbo men funderar på vilken förgasare som är optimal... ska man köra sugturbo på den?

Har en hs4 och har hört att det ska vara lite meckigt.

bgb som vet? gärna en som passar med så litte moddar som möjligt! Tack och hej!
[Noli turbare circulos meos]
Användarens profilbild
Tikkel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2005 kl. 00:46
Ort: Norge

Inlägg av Tikkel »

skal du konvertere til turbo kan du ikke bruke hs4. Du må ha "trykk forgasser" fra feks. metro turbo.
Anybody can by four letters, but legents arent for sale!
Användarens profilbild
Tikkel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2005 kl. 00:46
Ort: Norge

Inlägg av Tikkel »

skal du konvertere til turbo kan du ikke bruke hs4. Du må ha "trykk forgasser" fra feks. metro turbo.
Anybody can by four letters, but legents arent for sale!
Användarens profilbild
Addam
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 21:37
Ort: Göteborg

Kompressor...

Inlägg av Addam »

Såg att du hade kompressor på... är det bättre? Jag har ju iofs bara en skitbil så tänkte mest att turbon kunde vara en rolig grej. Ska nog skaffa ett lite seriösare projekt sedan. Så vad säger du? Kompressor eller turbo?
[Noli turbare circulos meos]
Anthon

Re: Kompressor...

Inlägg av Anthon »

Addam skrev:Såg att du hade kompressor på... är det bättre? Jag har ju iofs bara en skitbil så tänkte mest att turbon kunde vara en rolig grej. Ska nog skaffa ett lite seriösare projekt sedan. Så vad säger du? Kompressor eller turbo?


Fördelen att använda sig av kompressor är den att du har laddtryck under hela registert, medans med turbo så kommer laddtrycket vid ett visst varvtal, säg 3000rmp, t.ex. Sen så får du en kick när du kör med turbo, många som gillar det..



Jag tycker sj att kompressor är lite grymmare, sen får du ett grymt ljud, men jag tror presonligen att det är billigare att bygga med turbo...
Användarens profilbild
tellskog
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 09:41
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av tellskog »

Kompressor tar kraft av motorn också det gör ej turbon. Med en lite snurra till turbo kan du få drag över hela registret också och mer flös på topp än kopmressor.
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Användarens profilbild
Addam
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 21:37
Ort: Göteborg

Förgasare

Inlägg av Addam »

Hej hopp...

Metro-turbo förgasaren är en Hif44 eller?

Får man tag i sådana saker i sverige eller måste man köpa utomlands. Såg att Turbo (här på forumet) kör med weber. Är det en krånglig konstruktion? Jag vill verkligen göra det lättast möjliga då jag inte räknar med denna bilen som ngt storprojekt. Dessutom sitter en 1000cc i så turbon är mest på skoj...

adios
[Noli turbare circulos meos]
Anthon

Inlägg av Anthon »

tellskog skrev:Kompressor tar kraft av motorn också det gör ej turbon. Med en lite snurra till turbo kan du få drag över hela registret också och mer flös på topp än kopmressor.


Det går nog hitta utväxlingar så kompressorn funkar allselens ypperligt så man får mer effekt över hela registeret än turbo...

" den turbo som kan ge bra register hela vägen, på samma sätt som en kompressor, å få ut samma effekt finns nog inte... eller?? "



vad rekomenerar du för turbo då?

jag skulle presonligen välja att köra med en kompressor från en ny Mini Cooper S...
Användarens profilbild
Tikkel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2005 kl. 00:46
Ort: Norge

Inlägg av Tikkel »

tror nok den blir for stor... Jeg ville heller valgt en G-lader/kompressor fra polo G40. Tar mindre plass og er mer tilpasset miniens motor størrelse i slagvolum.
Anybody can by four letters, but legents arent for sale!
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

tikkel!!!!!



jag skulle gärna vilja se hur du monterat dina grejjor i motorutrymmet samt se hur din bil ser ut innuti,,du kan maila bilderna till mig om du vill direkt till kalleodesse@home.se
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
Tikkel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2005 kl. 00:46
Ort: Norge

Inlägg av Tikkel »

Regner med å være ferdig med monteringen om en uke. Mailer bildene til deg da.
Anybody can by four letters, but legents arent for sale!
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Hiff 44 är samma som Hiff6 som sitter på volvo typ B20 Bara att byta nål och köra gjort det på min. Ett Turbo aggregat från volvos T6 ska tydligen funka bra dom är ganska små för T6:an är en dubbel turbo.
Skriv svar