Dragkrok på kombi

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Dragkrok på kombi

Inlägg av Dr_Cotton »

Jag går och funderar på att sätta drag på min kombi. Är det någon här som har en Countryman/Traveller/Estate med drag som skulle kunna tipsa om vad man kan montera?
På towequipe.co.uk så har de till Estate men säljer ej denna utanför UK. Dessutom så vill jag ha en krok som man kan demontera p.g.a. dels estetiska skäl dels praktiska.
Jag har en godkänd krok men denna är till en saloon och passar således väldigt dåligt på en kombi.

Jag mailade bilrpovningen och till min förvåning så ringde de upp redan på eftermiddagen. Mannen som ringde ville veta hur mycket bilen fick dra, vilket de borde veta tyckte jag, och om den fick dra över huvud taget. Han verkade inte veta så mycket om just något alls men lovade att kolla i något "gammalt" register. Han återkom ännu en gång och sade att bilen fick dra 250 kg. Lite mindre än vad jag trodde och hoppades på... Men men, jag ville även veta om det gick att bygga om en dragkrok till en annan bil och det skulle gå bra, även om den kom att delvis täcka nummerskylten. Vid besiktning skulle man visst göra en A2A-besiktning.
Trevlig och hjälpsam man men det verkar vara si och så med hur och var de får sina uppgifter från...

Sammanfattning:
-Bygga om en dragkrok går bra, det krävs dock en mer genomgående besiktning.
-Austin Countryman får dra 250 kg.
-Dragkroken får gå upp bakom nummerskylten.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39