Tona rutor

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
DirtBag

Tona rutor

Inlägg av DirtBag »

Kan man köpa grön tonings film?





skulle vara coolt om de fanns
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Tona rutor

Inlägg av Ubba »

DirtBag skrev:Kan man köpa grön tonings film?





skulle vara coolt om de fanns
Finns i flera färger, så jag skulle bli mycket förvånad om det inte fanns i grönt. Dock vet jag inte riktigt vart man kan köpa det, men bilglasmästare har eller kan säkert fixa.
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
DirtBag

Inlägg av DirtBag »

ok. tack för tipset
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Har för mig att det ska finnas en sorts film där man får tona hela rutorna även fram.. för den släpper igenom så pass mycket ljus att den är laglig.. men utifrån ser den väldigt mörk ut.. någon som vet nånting om det?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Adjuun skrev:Har för mig att det ska finnas en sorts film där man får tona hela rutorna även fram.. för den släpper igenom så pass mycket ljus att den är laglig.. men utifrån ser den väldigt mörk ut.. någon som vet nånting om det?
Vet inget om just den toningsfilmen. Det enda jag vet är att man måste ha minst 75% ljusgenomsläpp på framrutan och minst 50% på sidorutorna. Övriga rutor finns inga speciella regler för.
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Okej.. har även hört att om man ska tona rutorna bak helt.. så måste man ha sidospeglar på bilen.. betyder det att man inte behöver det om man inte tonar rutorna?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Adjuun skrev:Okej.. har även hört att om man ska tona rutorna bak helt.. så måste man ha sidospeglar på bilen.. betyder det att man inte behöver det om man inte tonar rutorna?
Vad jag vet så behöver man inte ha sidospeglar på bilen. Hur det ligger till vid tonad bakruta vet jag inte. Detta skulle ju Mini2fast4u svara på. Han är ju gammal besiktningsräv! :wink:
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Aha okej.. vore ganska roligt att veta :) för själv har man ju den gamla modellen av backspeglar sådanna som inte fyller någon funktion framme på skärmarna
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Jag har besiktigat min gamla 62:a utan speglar, va inte en människa som sa nått om de...kanske va för att dom va bakfulla, va vet jag :)
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

hehe okej.. iofs så finns det ju rätt snygga speglar att köpa som man monterar på huven.. på lite amerikanska hot-rods sitter det ju mycket snygga modeller.. borde gå att få tag i en sådan
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
c2

Inlägg av c2 »

autoministeren selger org grønntonede ruter fra 90 tals minier :D
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Hey

Inlägg av Helipop »

ang. backspeglarna så behövs inga sidospeglar så vida du har en backspegel i bilen. Det vet jag sen våran buick vi ärvde då förra ägaren backar sönder backspegeln. Så vi frågade på besiktningen om det var nödvändigt men det var det inte..
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

Inlägg av cooperS »

Det är inte tillåtet att ha någon form av film på sidorutorna även om den är helt transparant. Bilprovningen kan inte ge någon förklaring till detta utan säger bara att "så är det". Har själv haft stora problem med bes. av min -98 med tonade sidorutor, löser detta genom att byta dörrar med min bror vid besiktning, ser ganska roligt ut med dörrar från en -72:a med annan färg. :D
palman

Inlägg av palman »

min morbror vevar alltid ner rutorna vid besitkningen och det funkar
Skriv svar