läcka under kopplingspedalen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

läcka under kopplingspedalen

Inlägg av Boden »

Såg en liten fläck under kopplingspedalen i morse. Även pedalarmen var lite fuktig. Antar att det läcker från huvudcylindern nånstans, kanske kolven? Är det knöligt att fixa själv för en tämligen ohändig kock, eller ska jag lämna ivägåt nån kunnig att fixa? Eller räcker det att fylla på olja lite då och då och låtsas som om det är sol hela dan? Jag böt slavcylinder för två år sen och det var inte så svårt. Bilen har gått bra sen dess, i alla fall vad koppling anbelangar.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: läcka under kopplingspedalen

Inlägg av minijanne »

ja det är ju betydligt meckigare än att byta slaven men det är inte såå svårt. Det är inte bara så att du har fyllt på vätska i broms el. koppling nyligen och du råkade spilla? Eller att det är nåt annat på golvet, typ vatten efter störtregnet igår? Det kan ju läcka in vatten i motorrummet och sen letar det sig neråt via pedalen.
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: läcka under kopplingspedalen

Inlägg av Boden »

Jag böt motorolja,oljefilter och luftfilter i måndags Inga konstigheter alls. När det regnade häromdagen så stod bilen under tak i tältet på gården, så det tror jag inte heller kan påverka
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: läcka under kopplingspedalen

Inlägg av John Doe »

Det är rätt "pilligt" att komma åt där men det går bara man vill :)
Ta en ficklampa och lys upp längs stängerna och kolla hur det ser ut längs dessa och försök känn efter! Luktar det vätska så är det dags att byta =)
Skriv svar