vad är det för skilnad på bakramarna?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

vad är det för skilnad på bakramarna?

Inlägg av Fredrik »

Hej jag har bytt bakram och tror att jag fått en bakram till en bil med hydraulisk fjädring. Har jätte problem att få till det. Bilen är en mini 1000 -78 med "normal fjädring" ( gummikona, alutrumpet och kulled) jag får inte upp svängarmen tillräckligt långt. Det är så långt att jag inte kan fästa stötdämparen i karossen. Är det någon som har något tipps? Ska jag kapa trumpeten och på så sätt korta avståndet och i så fall är det någon som vet hur mycket?

Snälla hjälp mig!

Mvh / Fredrik
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: vad är det för skilnad på bakramarna?

Inlägg av heemini »

Går kulan på trumpeten in i sitt fäste? Smala sidan alltså - knuckle joint. Den ska försvinna in en bra bit i skålen.
Kapa INTE trumpeten om du inte ska sänka bilen!!!!! Har för mig att en kapad mm på trumpeten sänker bilen nästan en cm, så var försiktig.
Senast redigerad av heemini den 23 juni 2010 kl. 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: vad är det för skilnad på bakramarna?

Inlägg av minijanne »

Stämmer - 1mm på trumpeten=1cm på bilen. På en hydrolasticram är hålet bakåt (där donut:en sitter) ca 60mm (rktigt stort alltså) på en torr ram är det betydligt mindre (har inget att mäta på men skulle tro runt 10-20mm)

Se bilden nedan:
hydrovsdry.jpg
hydrovsdry.jpg (11.08 KiB) Visad 2833 gånger
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

Re: vad är det för skilnad på bakramarna?

Inlägg av Fredrik »

Bra info stort tack! Jag återkommer med hur lösningen blir. :D
Skriv svar