1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Tjenare!
Jag var till Västerås idag. Gjorde bullerprovet på västerås flygfält.
Det var jag med min swiftmotoriserade mini, en ford driven super seven och en hult-healey byggd på volvodelar samt två hojar.
Hämtade hyrsläpet klockan 07, lastade kojan och drog iväg.
Jag skulle vara på plats vid 09 för att gå igenom de nedslag jag fick och göra slutbesiktningen klar.
Måste passa på att tacka dig Henrik för lånet av fälgarna, det blev till slut revolutionfälgarna som gav bäst spårvidd.
Punkter jag fått att åtgärda var:
-Minska spårvidden till original eller så nära som möjligt(dom "skiter i vad som åker på efter besiktning")
-Låsmuttrar på axeln till de övre bärarmarna, båda sidor.
-Låsmutter eller borra hål och montera saxpinne på undre spindelbultarna.
-Klamma bromsrör, hade för långt mellan "fästpunkter" på tre ställen. ca 20 cm mellan var lagom.
Sen var det motorprat med de andra bilbyggarna till klockan blev 10 och det var dax att köra igång. Dom började med motorcyklarna, varav det ena klarade sig och den andra tyvär inte ville gå efter att en kabel gnagts igenom och kortslutit batteriet... Otur... Sen var det bilarnas tur, och först ut var den gua hult-healeyn med hemmagjord dämparinsats och dessutom fylld med diskbollar.
Visade sig vara effektivt, den lät nästan inget- godkännd!
Nästa på tur var "den lilla bilen".
Själv har original grenrör, en flexislang och sen 2" rör till en Peco dämpare med dubbla utblås.
Vid provkörningen av bilen sades det att det var på grängsen... det var väldigt dovt ljud...
Så jag drog till mekonomen och köpte den minsta lilla simonsdämparen dom hade som passade mitt 2" rör, en micro med måtten 80x410mm som monterades innan befintlig dämpare. Det visade sig vara en hit, jag blev godkännd med 79dB
Supersevenbilen blev även den godkännd, trots att det lät om ventilknack än av motorljud
Nu är det bara för mig att vänta på pappren från SFRO ska dimpa ner i brevlådan och sen boka tid för regbesiktning!
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Grattis!!
Jag vet hur svårt och hur tyst det måste vara efter jag importerade min Rav4 från USA jag hade för några år sedan.
De största problemet var ljudet från däcken (!)
Vi syns!
Jag vet hur svårt och hur tyst det måste vara efter jag importerade min Rav4 från USA jag hade för några år sedan.
De största problemet var ljudet från däcken (!)
Vi syns!
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Kul med rapporter om framsteg
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Gott Jonas .
Trevligt att vi blir tre godkända Swift minis
snart då.
MVH Ola.
Trevligt att vi blir tre godkända Swift minis
snart då.
MVH Ola.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Kul att höra att det gick bra, grattis!
/Magnus
/Magnus
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Jag har alla papper jag behöver och en tid till regbes bokad!
Men vad händer, tror ni inte dom ringer från bilprovningen och meddelar att dom tyvär inte kan ta emot mig det bokade datumet!
Får vänta en å en halv vecka till..... Suck
Men vad händer, tror ni inte dom ringer från bilprovningen och meddelar att dom tyvär inte kan ta emot mig det bokade datumet!
Får vänta en å en halv vecka till..... Suck
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Yippie!!!
Fick bilen godkänd idag!
Helt laglig, bara att köra!
Bilar efter 1971 måste ha chassinummer stansat i karossen, det räcker inte med den nitade brickan i nosen. Min är en -75:a och saknar stansat nummer. Troligen har någon rostlagat golvet tidigare och då har numret rykt. Ajabaja
Som tur var hade jag en snäll besiktningsman som lät mig låna stansar och knacka dit chassinumret!
Trevlig midsommar på er alla!
Fick bilen godkänd idag!
Helt laglig, bara att köra!
Bilar efter 1971 måste ha chassinummer stansat i karossen, det räcker inte med den nitade brickan i nosen. Min är en -75:a och saknar stansat nummer. Troligen har någon rostlagat golvet tidigare och då har numret rykt. Ajabaja
Som tur var hade jag en snäll besiktningsman som lät mig låna stansar och knacka dit chassinumret!
Trevlig midsommar på er alla!
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
GRATTIS!!! Ska försöka göra klar min för besiktning i augusti.
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Tog årets första tur igår.
Den startade på ett kick, vilken makalös manick!
Jag gjorde ett startförsök i förra veckan, men då ville inte batteriet vara med längre så det blev til att köpa ett nytt. Vilken skillnad
Kör bara!
Den startade på ett kick, vilken makalös manick!
Jag gjorde ett startförsök i förra veckan, men då ville inte batteriet vara med längre så det blev til att köpa ett nytt. Vilken skillnad
Kör bara!
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
...och vad blir det för projekt nu då...?
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_1275_GT_Swift_Gti_33310888.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_1275_GT_Swift_Gti_33310888.htm?ca=11&w=3
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Ja, det återstår att se
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
SÅLD!
Lycka till och vårda henne ömt!
Lycka till och vårda henne ömt!
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
oj! hur känns det? tomt? helt plötsligt känns allt så meningslöst?
i vilken del av världen kommer den hamna?
i vilken del av världen kommer den hamna?