från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Däck och fälgdiskussion
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av ydrolina »

...har redan varit inne på den här frågan någon gång förut... men hittar inte mitt eget inlägg....
Nå, jag hatar mina 13´´däck. De sitter på en rover sport pack med fälgar 6x13. Spacers bak.
Bilen får en svängradie som en semitrailer, den blir trög och spårar som en packad sjöman.

Så.... finns det nåt smalare däck / fälg som skulle passa Sportpacken utan att den ser ut som en Folkabubbla (vilket den gör med de smalare vinterdäcken)

För om jag fattar det hela rätt så är karossen uppskuren mycket högre på sportpacken än på andra minisar.
Går alltså inte att bara slänga på en smalare typ av skärmbreddare. eller ?
Är inte så bra på det där med däck och fälg, som ni märker....

Vidare, såg en bil med 12x6’ med original sportspack skärmbreddare.... är det någon som har erfarenheter av den kombinationen ?
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av blacksaabrules »

Hmmm... Vid en snabbare fundering så tror jag att din bil kommer att spåra lika mycket oavsett vilka hjul du tänker använda om du vill att hjulen ska fylla ut dina skärmbreddare ända ut.
Tycker att det är lite konstigt att den spårar så mycket, tyckte inte att min var så farligt spårig när mina hjul blev utflyttade, fast det kanske är en vanesak också. Här ute på "landet" så kanske vägarna inte är så dåliga som dom är hos dej.
En annan enkel lösning av problemet är väl annars att du lånar någons SAAB 900 94-98 års modell med 17 eller 18" hjul, sen kommer nog din koja vara alldeles perfekt :mrgreen:

Tillbaka till frågan, Om du "smalar" av din bil till ett mer normalt kojautförande så kommer nog dina problem försvinna, fast då uppstår tyvärr andra. Du behöver ta bort dina skärmbreddare och montera några smalare för att bilen ska se OK ut och då får du ju massa hål i skärmarna och då behöver du måla om bilen osv, osv.....
Surt :(

Lycka till med dina funderingar / Erik
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av lennie »

Jag har 12x6 tums fälgar och 165/65 däck och den ligger fint på vägen, spårar inte mer än orginal som var 145 breda på 4,5 tums fälg. Tycker det känns bättre i kurvorna oxå.
Det kan inte vara taskig hjulinställning som ställer till det för dig?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av Cooper-74 »

Har oxå koja med sportpack så jag känner igen det där med vändradien.
Alla kojor som levererades med 13" har begränsad svängradie för att däcken inte ska ta i.
145/70x12 vinterdäcken är kanon att köra på, men sommardäcken..
Kan bero på vilka däck man kör på kanske, på min är det just nu Pirelli Drago och såna köper jag nog inte igen.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av ydrolina »

jag är kanske lite extra känslig...förmodligen för att jag kör en icke-sportpack rover mini varannan vecka..... och jämnfört så känns sportpacken smidig som en ångvält,.. Har dragit in toe-in lite extra, men saknar ändå den vanliga minin´s acceleration och smidighet.

Måste säga att vägarna här är extra usla.

Så...om jag tar bort skärmbreddarna....... förstår jag rätt så är karossen uppskuren mer än på vanliga minisar, eller hur ? Det går väl inte att bara slänga in vanliga skärmbreddare.? Och så läste jag någonstans att det var lite problem med plats där framme på en sportpack. Att man måste flytta på kofångarinfästerna.... Vet inte om det där stämmer. Nån som vet hur det blir utan breddarna ?

Sportpacken är i.a.f skit snygg ! Men som sagt, trööööög. Och jag som får mina kickar av den vanliga minins snabba accelerationer...saknar det där.... men en Saab skulle jag aldrig köra. Har min dignitet kvar i.a.f.

En Healey, en marcos, en princess, även en 404 peugeot, men Saab, aldrig :-)

Det där med själva däcket var intressant. Kanske testa med en annan typ av däck.....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av heemini »

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... tions.html

Här ser man att det behövs kapas rejält för att få plats med Sportspackbreddarna. Troligen är det väl då likadant i original.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av ydrolina »

mycket intressant länk den där om hur mycket man skall kapa karossen. Visar hur mycket plåt jag måste fylla på....
Hoppsan. Det skulle bli en väldig dyr ombyggnad.
Jag får väl börja med att kolla om det blir bättre med en annan typ av däck i samma storlek.
Kan ju vara så enkelt att det är däcken som är inte bra.

Toe-in har vi ju ökat, och det blev ingen skillnad.
Tack för alla svar. Nu blev jag i.a.f klokare på det ämnet.

:D
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av blacksaabrules »

Jag kör på Dunlop SP Sport 2000 i dimensionen 175/50-13 som funkar fint för mej.

Lycka till i letandet.

/ Erik
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av heemini »

Har du någon "läpp" kvar på plåten under plastbreddarna? Om du har det så kan du komma förbi mig och kolla hur det skulle se ut med ett par ganska breda Wood&Pickett breddare som jag inte hunnit montera på ännu. Dessa fäster man alltså underifrån och slipper hål i karossidorna.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: från 13" till 12" ? Är sjösjuk....

Inlägg av Tulka »

Bild

Orginal Sportpack. Inte så mycket uppskuret,men riskabelt nätt i framkant. Ingen motor
i bilen så den är hög som ett hus.
Fälgarna är bara några jag har bilen stående på i garaget så dom riktiga håller sig runda.

Tulka
Skriv svar