Får inte i växlarna......

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Får inte i växlarna......

Inlägg av Bool »

Hej alla glada hundkoje människor som kommit upp ur dvalan efter vintern. Själv har jag laddat batteriet och som vanligt fått fila lite på brytarna så kojan skulle starta. Det gick fint, men nu e de så att jag får inte i växlarna på den lille rackaren. Någon som känner igen detta fenomen? Tyvärr så har bilen fått stå ute i vinter och frusit. När jag fick igång kojan och den hade blivit varm så tryckte jag helt sonika på kopplingspellen och skulle ladda i en växel så jag kunde ta min första tur i år, men se den gubben gick inte. Jag meckade av hydraulcylindern och renoverade den i ett nafs, sen var det till å lufta systemet men det gick inte ändå. Jag har kollat slaglängden och den ger fullt så jag tror att det är något med växellåda/koppling. Vill ju egentligen inte riva ut hela motorn för att byta koppling eller så. Tycker bara det är konstigt, det var inga problem med kopplingen innan jag parkera bilen för vintern. Hoppas någon har något tips till mig.

P.S. Jag fick min premiärtur iallafall. Jag startade med växel i och körde en sväng runt kvarteret. Men då endast på 1:an :P :P . Det blev ju en liten tur om inte annat.

MVH Uffe
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Får inte i växlarna......

Inlägg av Tulka »

Prova ett varv till runt kvarteret fast med kopplingen nedtryckt? Kopplingslamell fastrostad?

Tulka
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Får inte i växlarna......

Inlägg av Tulka »

Bild

Eller något sånt här?

Tulka
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Re: Får inte i växlarna......

Inlägg av Bool »

Det där med kopplingsarmen måste jag kolla, kan ju ha frusit sönder eller nått.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Får inte i växlarna......

Inlägg av webbe »

Hej

Jag hade typ samma problem.
Eller jag fick i växlarna men kopplingen var fast. Det hade rostat fast i urkopplat läge.

Visade sig att http://www.minimania.com/web/Item/22A18 ... Detail.cfm clutch plungern ( vet inte vad det heter på svenska) hade rostat fast i skyddskåpan.

Plocka isär och med lite sandpapper fint slipa till allt. Nu funkar allt kanon.
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Re: Får inte i växlarna......

Inlägg av Bool »

Det är löst :D :D . Körde en sväng idag och joxa lite med kopplingen och så....boijnk, så funkade kopplingen igen.
Hade antagligen satt sig, precis som ni skrev. Tack för tipsen.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Skriv svar