Saint Patrick

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Får se hur jag gör med emblemet, funderar på att designa nått helt eget istället. får se hur det blir med det.

Då har Rödluvan och Saint Patrick till slut träffats och slutit samman för en bild:
Bild

Otroligt vilken skillnad det är mellan bilarna. Otrolig fart i 1275cc motorn jämfört med 850cc :) och koppling/växellådan, sportratt och mycket annat gör att bilarna hamnar i två heeelt olika kategorier. En riktig busbil och en för söndagskörning. Att det är samma bil i grund och botten är svårt att tro.

I påskhelgen står :meck: på schemat

:rivstart:
Användarens profilbild
countryman
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 23:43
Ort: Båstad

Re: Saint Patrick

Inlägg av countryman »

Hej,
Grattis till Saint Patrick, välkommen i gänget för lång hjulbas.
Ser fin ut, om jag inte har helt fel hade den umgänge med min Countryman innan jag köpte den från Östersund för 6-7 år sedan.
Då var Saint Patrick helt nyrenoverad, min med.

Vad gäller huvemblem är nog hålen till mk1 morris. Jag råkade ha ett sådant märke i kökslådan eftersom min minsting har fått detta vackra namn och såklart ska ha dörrskylt. Avståndet mellan bakpiggarna stämmer med dina mått.

Så det är nog en mk1 morrishuv på din bil.

Lycka till!
Ole
Allt kan repareras!
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Jag tackar för välkomnandet till denna fridlysta grupp. Vad kul att våra bilar i sina tidigare liv lekt tillsammans!

Som jag misstänkte då att hålen var för det emblemet, skönt och få det verifierat.
Fick en ide som jag ska fundera lite mer på. Men funderar just nu på att köpa en sån här:
Bild
Och sedan ev. slipa bort morris+kossan och sätta en bmc logga där istället.
Lite synd att betala 300kr för en sådan dock, som man ändå ska 'förstöra'.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Saint Patrick

Inlägg av minijanne »

Riktigt (!!) fin liten samling du börjar få där!
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Saint Patrick

Inlägg av Mini Maz »

Har annars likdana emblem begangnade, om du är intresserad!
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Då har man ett emblem liggande tack vare Mini Maz. Tänker inte till en början modifiera det iaf, så det får stå morris där, skitsamma! :)
Bild

Och igår när jag var ute och körde så fick jag en genial idé. Då det är ett helvette att backa och svänga med den pga man inte ser så mkt i speglarna. Så det är ren lottovinst att man inte backar på nån varje gång man backar runt ett hörn. Så jag funderar på att installera ett periskop!

Hehe ne, eftersom bilen är registrerad som lätt lastbil hade det varit sjukt roligt att installera ett lastbilsliknande "beep beeep" ljud när man backar. Lite för nyttan men mest för att det är så ironiskt roligt :)
Så jag ska ta och forska lite inom det här, börja med att kolla om man har nån typ av backljus på en MK2a, då blir det rätt så enkelt att koppla in nått sånt här
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Saint Patrick

Inlägg av Gerry »

eller kanske göra det lite enklare?
http://www2.biltema.se/products/product ... emId=77019

Men bäst kanske skulle vara att montera en sånhär :D
http://www.eftermontering.se/product_in ... ucts_id=53
(var man nu skulle kunna sätta sensorerna på ett snyggt sätt)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Saint Patrick

Inlägg av minijanne »

timppa skrev:Och igår när jag var ute och körde så fick jag en genial idé. Då det är ett helvette att backa och svänga med den pga man inte ser så mkt i speglarna. Så det är ren lottovinst att man inte backar på nån varje gång man backar runt ett hörn. Så jag funderar på att installera ett periskop!
Varför inte en vanlig backsensor från biltema (http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93267) eller en kamera på insidan av bakdörrarna som filmar bakåt neråt ut genom rutan (http://bit.ly/bQmJGr)?
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Saint Patrick

Inlägg av optus »

Var inte den här bilen i Löddeköpinge en gång i somras ?
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Den där lampan på biltema var onekligen rätt så smidig. http://www2.biltema.se/products/product ... emId=77019
Fast jag är riktigt osäker på hur det är med backljus i -68an.. Finns ju ingen vit del i glaset iaf, det har jag å andra sidan inte i -73an heller och där tänds nått när man backar.

Riktigt så seriöst som backkamera vill jag inte heller ta det till pga det blir för stor modifikation på orginalbil.

Löddeköping, det kan jag tyvärr inte svara på, bara varit i min ägo cirkus en månad.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Saint Patrick

Inlägg av minijanne »

timppa skrev:Riktigt så seriöst som backkamera vill jag inte heller ta det till pga det blir för stor modifikation på orginalbil...
...tänkte bara att ett periskop lät rätt avancerat... :wink:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

hehe ja det hade varit advanerat. men här var det bara ett skämt :)

Var precis vid bilen och som misstänkt så finns det ingen form av belysning som aktiveras när man sätter i backen.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Hållt på med lite felsökning med bensinmätaren då den är lite konstig.
Tex när tanken är nytankad så visar den att den är cirka 1/3 full, när den nästan är tom så visar den att den är Full.

Mätaren verkar vara riktig iaf då den beter sig som den ska då man drar ut sensor-kabeln samt när man jordar den. Tanksensorn känns också som den är ok eftersom den visar egentligen rätt så rätt, men bara tvärtom hehe. Bara att det händer nått med signalen på vägen. Av den anledningen testade jag dra en ny kabel mellan mätaren och sensorn, ingen förbättring. Så får se hur man tar detta vidare, att byta volt stabilisatorn kan vara värt ett försök
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Installerade backvarnaren idag.

För enkelhetens skull blev det en simpel on/off knapp till signalen. Låter som fan! haha. 105dB enligt specifikationerna. Så nu ska man väl kunna varna folk samtidigt som man själv skrattar ironiskt.

Litet videoklipp på det:
http://www.timppa.se/mini/_st_patrick/beep_beep.mp4
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Saint Patrick

Inlägg av John Doe »

Vart satte du lampan om jag får fråga?! :O
Skriv svar