Bilder på störtburar?!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Bilder på störtburar?!

Inlägg av John Doe »

Söker efter ett flertal bilder på hur ni som har störtburar skött det hela... =)
Har planer på att bygga in en störtbur i kojan min nu när jag håller på och färdigställer den, men då bara har hittat ett par bilder på måfå så efterlyser jag mera bilder =)

Sen om jag får använda dessa bilder på vår wiki som jag håller på och sammanställer skulle vara ännu bättre för oss alla :mrgreen:

Det jag framför allt funderar över är hur ni lyckats med strävan fram mellan A-stolparna om ni satt någon som går ovanför ratten eller icke?
Samt hur har ni gjort med baksätet?! Vet att många offrar det genom att sätta en kryssträva bakom framsätena, men på ett sätt skulle jag vilja ha kvar baksätet....

Vänligen
Kirill
Håkan L
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 februari 2010 kl. 14:04
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Bilder på störtburar?!

Inlägg av Håkan L »

Det finns en mängd olika burlösningar mer eller mindre komplicerade beroende på vad man vill uppnå. Ska du tävla med bilen eller är det enbart för gatbruk?
Om du ska tävla måste du följa reglementet för klassen. Modern bilsport har omfattande krav på buren, historisk bilsport har enklare krav men också krav som begränsar antalet pinnar, infästningspunkter i kaross och infästningsmetod. Detta för att buren inte ska kunna nyttjas som ”rörram” i en mjuk kaross.
Ska du ha den för gatbruk är det helt upp till dig själv hur långt du ska gå men kom ihåg att en del pinnar begränsar åtkomlighet och utrymme i bilen, tex strävor för dörrarna är något besvärligt att ha i midjehöjd om du ska ut och in i bilen flera gånger om dagen.
Du måste registreringsbesiktiga bilen när du sätter in bur. Bilar med bur godkänns bara med en passagerare, dvs baksäten får inte användas för passagerare oavsett om du har kryssträva eller ej baksätet.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Bilder på störtburar?!

Inlägg av John Doe »

Håkan L skrev: Du måste registreringsbesiktiga bilen när du sätter in bur. Bilar med bur godkänns bara med en passagerare, dvs baksäten får inte användas för passagerare oavsett om du har kryssträva eller ej baksätet.
Mjaaa... Svensk Bilprovning har inget att gå på när du besiktigar din bil med bur eftersom bur ej finns i deras regelverk =) Så de struntar blanka fasen i hur din bur ser ut osv!

Har diskuterat detta med en polare hur SBAB ställer sig till det här med bur osv, och fick detta till svar =)
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Bilder på störtburar?!

Inlägg av Ola »

varför ha en bur i en gat bil... garanterat slår du dig mer på buren om du krockar än om du inte haft bur...
en koja med bur måste 4 punks bälte användas.
Har rullat med en koja utan bur och stolpar och tak är stabilt...
/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Bilder på störtburar?!

Inlägg av Cooper-74 »

Ola skrev:Har rullat med en koja utan bur och stolpar och tak är stabilt...
/Ola
O den kojan rullar än! :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Bilder på störtburar?!

Inlägg av Ola »

O ja. både framåt å bakåt, om det inte hade vart för en stor jävla snöhög bakom den. :-)
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Skriv svar