Bytte av användarnamn.

Prata om vad du vill
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av lennie »

Torsendiff eller Haldex är frågan? Haldex kopplar väll ifrån när något hjul spinner loss?[/quote]

torsen kan jag inte alls men ska vara bra, haldex kopplar bara in fyrhjulsdriften med när nåt spinner. dom nya är säkert bra men dom gamla är dåliga.

limited slip diff är väl en diffbroms, tex lameller i diffen så den alltid driver på båda hjulen men bara så hårt bromsen är spännd.

Jag skulle undvika fyrhjulsdrifter som kopplas in med viskodiff. det kanske är bra när man bara behöver det när man sitter fast men bilen beter sig i övrigt som en framhjulsdriven bil. Ett exempel är honda crv som någon satt i en koja. den hann köra fast med framhjulen innan bakhjulen började driva.

Tro inte på allt jag skriver. jag kan minnas fel.
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av Mini Maz »

Man kan ju uppdatera programvaran i haldexsystemen så man kan få lite körglädje :D
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=22366
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av mini4wd »

mini4wd skrev:Torsendiff eller Haldex är frågan? Haldex kopplar väll ifrån när något hjul spinner loss?
lennie skrev: torsen kan jag inte alls men ska vara bra, haldex kopplar bara in fyrhjulsdriften med när nåt spinner. dom nya är säkert bra men dom gamla är dåliga.

limited slip diff är väl en diffbroms, tex lameller i diffen så den alltid driver på båda hjulen men bara så hårt bromsen är spännd.

Jag skulle undvika fyrhjulsdrifter som kopplas in med viskodiff. det kanske är bra när man bara behöver det när man sitter fast men bilen beter sig i övrigt som en framhjulsdriven bil. Ett exempel är honda crv som någon satt i en koja. den hann köra fast med framhjulen innan bakhjulen började driva.

Tro inte på allt jag skriver. jag kan minnas fel.
Nu har jag läst på lite, det skall vara Torsendiff för då används det konstant 4hjuldrift 50/50 eller 60/40 över alla hjulen. Haldex kör 95/5 i början och ifall båda hjulen fram spinner mera en 15grader går kraftöverförningen till bakhjulen.


Nu vet jag inte om jag har 100% rätt men det var så jag tolkade det med Haldex över hur den fungerar.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av Helipop »

mini4wd skrev:
mini4wd skrev:Torsendiff eller Haldex är frågan? Haldex kopplar väll ifrån när något hjul spinner loss?
lennie skrev: torsen kan jag inte alls men ska vara bra, haldex kopplar bara in fyrhjulsdriften med när nåt spinner. dom nya är säkert bra men dom gamla är dåliga.

limited slip diff är väl en diffbroms, tex lameller i diffen så den alltid driver på båda hjulen men bara så hårt bromsen är spännd.

Jag skulle undvika fyrhjulsdrifter som kopplas in med viskodiff. det kanske är bra när man bara behöver det när man sitter fast men bilen beter sig i övrigt som en framhjulsdriven bil. Ett exempel är honda crv som någon satt i en koja. den hann köra fast med framhjulen innan bakhjulen började driva.

Tro inte på allt jag skriver. jag kan minnas fel.
Nu har jag läst på lite, det skall vara Torsendiff för då används det konstant 4hjuldrift 50/50 eller 60/40 över alla hjulen. Haldex kör 95/5 i början och ifall båda hjulen fram spinner mera en 15grader går kraftöverförningen till bakhjulen.


Nu vet jag inte om jag har 100% rätt men det var så jag tolkade det med Haldex över hur den fungerar.


kan man inte svetsa skiten så att alla hjul alltid driver? blir ju lite slit i kurvor osv men hur ofta svänger man ;)
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av mini4wd »

Hum jag vet inte riktigt hur jag skall göra men först kan jag bör med att plocka isär min mini å göra den plåtren innan.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av Helipop »

jag gillar initiativet och inspireras. har inte en aning om vad jag vill göra med min nya kaross som jag har, utan tak men med störtbur.. funderar på att taksänka när man ändå är igång, sänka buren, vtec 4 hjuldrift och allt som utmanar en när man ändå är igång.. 50 hästar per hjul vore fan inte fel alltså. tänk när man kör om sen, vilken schock bilarna skulle få. bli omkörd av en jävla raket asfort, och liten som fan som krona på verket, och ändå förbruka mindre än dom gör i snitt i bensin. =)
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av mini4wd »

Helipop skrev:jag gillar initiativet och inspireras. har inte en aning om vad jag vill göra med min nya kaross som jag har, utan tak men med störtbur.. funderar på att taksänka när man ändå är igång, sänka buren, vtec 4 hjuldrift och allt som utmanar en när man ändå är igång.. 50 hästar per hjul vore fan inte fel alltså. tänk när man kör om sen, vilken schock bilarna skulle få. bli omkörd av en jävla raket asfort, och liten som fan som krona på verket, och ändå förbruka mindre än dom gör i snitt i bensin. =)
Trevligt :P vi kan som sagt dela idéer, jag skall bara kommer igång med allt. Det är tänkt att jag skall registrera bygget som amatörbyggt fordon.

Personligen har jag själv tittat på CV-R (VTEC 4WD) men i och med att det redan finns massa killar som byggt på Honda grejer så är det inte lika kul. Hur ser det ut på trimningssidan för Honda?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av blacksaabrules »

Inte för att jag vill döda dina framtidsdrömmar, men om du ska göra en unik koja som ingen annan gjort tidigare blir det nog svårt....
4wd honda drivning finns redan, subaru finns redan, audi finns redan, nissan finns redan men ford varianten tror jag bara är bakdrift av dom som jag snubblat över på diverse forum.
Som sagt, kojorna finns över hela världen i alla versioner, gör den bilen som du vill ha och njut av den, den kommer bli din unika koja iallafall.
Angående diffar så ska du INTE svetsa dom, blir ohyggligt svårkört. Torsen diffar från lite äldre audi:s tror jag blir trevligt, då får du kraften dit där den behövs på ett ganska enkelt sätt.

Lyck till med byggandet / Erik

P.S Undrar om någon använt drivlinan från gamla Mazda 323 GTR? (Fast den är tyvärr inte jättebra :? )
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av mini4wd »

blacksaabrules skrev:Inte för att jag vill döda dina framtidsdrömmar, men om du ska göra en unik koja som ingen annan gjort tidigare blir det nog svårt....
4wd honda drivning finns redan, subaru finns redan, audi finns redan, nissan finns redan men ford varianten tror jag bara är bakdrift av dom som jag snubblat över på diverse forum.
Som sagt, kojorna finns över hela världen i alla versioner, gör den bilen som du vill ha och njut av den, den kommer bli din unika koja iallafall.
Angående diffar så ska du INTE svetsa dom, blir ohyggligt svårkört. Torsen diffar från lite äldre audi:s tror jag blir trevligt, då får du kraften dit där den behövs på ett ganska enkelt sätt.

Lyck till med byggandet / Erik

P.S Undrar om någon använt drivlinan från gamla Mazda 323 GTR? (Fast den är tyvärr inte jättebra :? )
Nä då du spräcker inte någon framtidsdröm :wink: jag tänkte mera på att inte köpa något färdigt kitt som t.ex Honda CR-V 4WD. Torsen diffar till äldre Audi, vilken modell tänkte du då?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av blacksaabrules »

Audi hade väl torsendiffar till sina fyrkrafsare från ur-quattron till en bra bit in på 90 talet när haldex kom in i bilden och erbjöd sitt mer bränsleekonomiska alternativ. Så det borde finnas en hel del delar liggandes över hela världen.
Det tråkiga är att audi envisas med att ha motorn på längden framför växellådan= väldigt lång huv misstänker jag.
Ford cossie har främre diffen mitt i sumpen, borde vara lämpligare kanske?
Opel har också fyrkrafs men med motorn på tvären, fast det är väl ungefär samma system som Hondan misstänker jag, dvs i princip haldex gissar jag då.
Det är inget enkelt projekt du har framför dej om du dessutom vill behålla bilen´s yttermått, en kojakaross är liten och kompakt.

/ Erik

Hmm Förresten, snart dax för en delning av den här tråden till någon egen med mer lämpligt namn snart, känns lite OT nuförtiden... Kanske Mini4wd superprojekt :mrgreen:
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av mini4wd »

blacksaabrules skrev:Audi hade väl torsendiffar till sina fyrkrafsare från ur-quattron till en bra bit in på 90 talet när haldex kom in i bilden och erbjöd sitt mer bränsleekonomiska alternativ. Så det borde finnas en hel del delar liggandes över hela världen.
Det tråkiga är att audi envisas med att ha motorn på längden framför växellådan= väldigt lång huv misstänker jag.
Ford cossie har främre diffen mitt i sumpen, borde vara lämpligare kanske?
Opel har också fyrkrafs men med motorn på tvären, fast det är väl ungefär samma system som Hondan misstänker jag, dvs i princip haldex gissar jag då.
Det är inget enkelt projekt du har framför dej om du dessutom vill behålla bilen´s yttermått, en kojakaross är liten och kompakt.

/ Erik

Hmm Förresten, snart dax för en delning av den här tråden till någon egen med mer lämpligt namn snart, känns lite OT nuförtiden... Kanske Mini4wd superprojekt :mrgreen:
Jo helt sant. Jag fixa en tråd i projekt ;) å rippar ditt rubrik he he
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Bytte av användarnamn.

Inlägg av bulten08 »

en ide bara ta drivlinan från en golf 2 syncro och en motor från golf 2 gti 16v. borde vara en kul setup.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar