Dimljus

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Dimljus

Inlägg av Fekkeman »

Någon som har en enkel och bra förklaring hur jag kopplar in ett par dimljus i fronten, det sticker ut en kabel från varje lampa vilken då naturligtvis är +. Jordningen sker genom bulten, men hur kopplar jag in detta i systemet?
Skall det vara något relä med i bilden och hur kopplar jag switchen inne i bilen?

Det är en 73:a kanske jag skall tillägga.- jord.

/Robban
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Dimljus

Inlägg av heemini »

Jag ersatte ett par trasiga, fabriksmonterade dimljus på min gamla bruksbil för ett par år sedan. De hade alltså separat knapp som bara gick att koppla på tillsammans med halv/helljus. Fick nerslag på detta då de pekade fel. MEN om jag bara "tjuvkopplade" dem på helljuskabeln så räknades de som extraljus och kunde alltså peka hur :twisted: som helst. Kanske något att tänka på!
Jag postar dina småttingar idag!!!!!!
Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dimljus

Inlägg av Fekkeman »

Du kopplade den bara till plus på helljuset då?

Jag sätter in kosing till dig idag då.

/Robban
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Dimljus

Inlägg av heemini »

Yes. Jag slarvade till det med en sådan där tjuvkoppling på helljusets kabel. Inget relä heller. Se bara till att du inte har för tunna kablar.
I min gamla Chrysler höll det iallafall i de sista 3-4 åren jag hade den och troligen håller det ännu!
På måndag borde du ha dina småttingar i lådan!
Mvh Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Dimljus

Inlägg av lennie »

Jag fick svaret på bilprovningen att om dom inte funkar behöver dom inte vara justerade dvs att jag bara kunde ta ut lampan.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Dimljus

Inlägg av heemini »

Nja det är nog olika från fall till fall. När jag fick anmärkning på det så var alternativet att kapa sladdarna. De menade på att det inte skulle gå "lätt att återställa".
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar