ET på sportspack

Däck och fälgdiskussion
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

ET på sportspack

Inlägg av blacksaabrules »

Alltså fälgarna jag menar då, inte skärmbreddarna :mrgreen:
Är det någon som vet? Jag har vissa problem att få till styrradien med dom fälgarna jag har idag och detta måste lösas inför besiktning.
Kanske någon som inte vill ha sina kvar?

Tacksam för tips

/ Erik
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: ET på sportspack

Inlägg av Tulka »

Sportspack har Et 13 eller 15.Det står på utsidan på fälgen,jag kommer inte ihåg exakt. Inte så lysande för styrradien men det finns ju inte plats innåt.
Främre hjulhusen är klippta i framkant och styrutslaget är begränsat i styrväxeln så däcken inte ska ta i. I bakramen sitter en hylsa som fjäderstopp.
Kanske dom hade en tunn spacer bak också,lite osäker på det.Bilprovningen vill ha 6mm frigång i hjulhuset.

Tulka
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: ET på sportspack

Inlägg av blacksaabrules »

Tack så mycket. Hittade fälgar igår som hade ET 19, så dom borde nog få till styrradien med.
Skärmkanterna fram har jag redan ökat upp i storlek, återstår att göra styrstopp i kuggstången.

/ Erik
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: ET på sportspack

Inlägg av Hans L »

Jag tog mig en titt eftersom jag har kojan vinteruppallad och hjulen demonterade. Det är en original Sportpack med original Speedline 6Jx13" fälgar. En av märkningarna lyder CH-21,7 vilket bör innebära det samma som ET 21,7 mm.
För säkerhets skull gjorde jag en kontrollmätning och kom till 22 mm. Det är ju jättenära ju! :D
Hans L
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: ET på sportspack

Inlägg av blacksaabrules »

Hmm, det kan nog stämma med Et på 22. Enligt mina beräkningar så kommer jag få en styrradie på ca 61-62 med dom fälgarna som jag nyss köpte, får nog modifiera något för att lyckas få in rätt mått...

/ Erik
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: ET på sportspack

Inlägg av Tulka »

Var är skamvrån? Måste man ta gift nu? Kunde svära på att det skulle ta i svängarmen då.Säkert att det inte ligger nån distans bak?

Mäter bilprovningen spårvidden fortfarande? För ungefär hundra år sen fick jag anmärkningar på CooperSar.Tog ett tag att fatta vad felet var.Man mätte ifram och bak i navhöjd och plussade ju då på det positiv camber och toe in/ut gav.Bilens spår eller spårvidd mäts på marken i historic racing.

Sömnlös Tulka
Senast redigerad av Tulka den 16 mars 2010 kl. 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: ET på sportspack

Inlägg av Tulka »

.Så här skrev British Leyland runt 1970 om 5,5"fälgar.

"These wheels come outside the bearing centers so they are not approved for normal road use.Although heavy duty taper roller bearings are used in the hubs,a close check should be kept for signs of excessive wheel bearing wear."

Tror att marknadsavdelningen fick mer att säga till om när Bmw tog över.

Tulka
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: ET på sportspack

Inlägg av blacksaabrules »

Nej, jag har för mej att bilprovningen "bara" kollar så att inte däckets slitbana går utanför skärmkanterna nuförtiden.
Hjullagrena får slita hårt när man flyttar ut hjulen, har jag märkt..... Tur att det är billiga reservdelar till dom här bilarna.
Så det är inte bara smart med breda kojor :roll:

/ Erik
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: ET på sportspack

Inlägg av Hans L »

Fram finns ingen spacer som original på Sportspack. De yttre drivknutarna verkar vara lika som på Cooper S vilket trots allt innebär ganska mycket breddning mot de tamare kojorna. Kuggstången är anpassad med kortare slag.
Bak finns som original en spacer på ca 8 mm för att hindra fälgen/däcket att gå i svängarmen. Detta trots att trummorna är lika som på Cooper S, alltså de med ingjuten spacer. Hjulbultarna är naturligtvis anpassade i längd.
Spårvidden fram är 1280 mm. Bak är den 1260 mm.
Hans L
Skriv svar