Mini 1968 goes turbo!

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Re: Mini 1968 goes turbo!

Inlägg av mini1275gt »

Men du skall väl inte behålla trumbromsarna fram om du skall sätt i turbo :?
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Mini 1968 goes turbo!

Inlägg av Ola »

Har byggt och kört en 1000 motor med turbo. Tröttnade ganska snart då den öppna dump ventilen nyste så fort jag släppte gasen,tycker man nog e häftigt om man är 18 :lol: Kände aldrig nån större tilltro för motorn skulle hålla så jag plockade av allt å sålde det till en här på forumet.
körde med 1 bar som mest å då var den som en bra 1275 motor å köra.

Skulle dock inte kunna tänka mig att det e nån speciell motor ni fått tag på då det e en topp som har avgasrenings hålen pluggade på ett suspekt sätt. känns som en 1000 motor. :roll:

fest förstöraren Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
gard

Re: Mini 1968 goes turbo!

Inlägg av gard »

Ola skrev:Har byggt och kört en 1000 motor med turbo. Tröttnade ganska snart då den öppna dump ventilen nyste så fort jag släppte gasen,tycker man nog e häftigt om man är 18 :lol: Kände aldrig nån större tilltro för motorn skulle hålla så jag plockade av allt å sålde det till en här på forumet.
körde med 1 bar som mest å då var den som en bra 1275 motor å köra.

Skulle dock inte kunna tänka mig att det e nån speciell motor ni fått tag på då det e en topp som har avgasrenings hålen pluggade på ett suspekt sätt. känns som en 1000 motor. :roll:

fest förstöraren Ola
vi mätte och då konstaterade vi att de mäter 1430 cc, för vi jämförde motorn med en vi vet är en 1000 cc och de skilde väldigt mycket i storlek, både för motorn i sig och cylindrarna i diameter och djup.
gard

Re: Mini 1968 goes turbo!

Inlägg av gard »

mini1275gt skrev:Men du skall väl inte behålla trumbromsarna fram om du skall sätt i turbo :?
vi lär testa med trumbromsarna då jag har förstått att de som sitter ska vara de bättre man kan ha när de är trumbromsar, men har jag fel så rätta mig gärna.

konvertering har de varit snack om, dock lämnat de lite igen, men någon som har turbokonverterat vet bättre om de verkligen behövs.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mini 1968 goes turbo!

Inlägg av minimini »

vi mätte och då konstaterade vi att de mäter 1430 cc, för vi jämförde motorn med en vi vet är en 1000 cc och de skilde väldigt mycket i storlek, både för motorn i sig och cylindrarna i diameter och djup.[/quote]

hur mäta ni 1430 ccm? va menar du med att motorn var större än 1000 ccm`n, det samma grundblock A block. hur stor är borrningen?
TURBO ROCKS..
henriks bygg
victorgard
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 februari 2010 kl. 22:21

Re: Mini 1968 goes turbo!

Inlägg av victorgard »

Lyckades glömma mitt gamla lösenord..

En del har hänt men inte mycket, toppen har varit inne hos den relativt välkända JP motor i helsingborg och fått en rejäl genomgång för 7000. nästa ägare kommer även kunna köra den på e85.

Nåväl, detta projekt kommer säljas - flyttas snart till försäljning, PM för information redan nu.
Skriv svar