Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minitokig »

Alltid kul med artiklar och annat material att läsa :-)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Det visade sig att Uno äger ett exemplar av samma verkstadshandbok som Kirill har.. :D . Artiklarna i Automobil hade titeln "Rädda hundkojan" där renovering av en 60-tals cooper utfördes och dokumenterades. Riktigt kul att läsa och självklart hittade jag en grej jag glömt montera på bakvagnen..

Fick en uppdatering från "svetskojan" och nu har de svetsat fast vänster innervinge, sen skulle de gå loss på hörnet nedanför vindrutetorkaren..Bild

Sitter och väntar här hemma på att få kasta mig över fotona som de tagit idag. Jag är skitnyfiken...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av macaholic »

Det går framåt även för dig ser jag, kul!

Vi får väl se vem som blir färdig först :)

Om bara engelsmännen kunde få ändlyktan ur vagnen så gick det betydligt lättare för både dig och mig ser jag på dina kommentarer :)
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

JIPPI!!! :D :D :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Mina delar från Moss och Somerford kom igår. Moss skickade med paketombud så det kom till dörren men Somerford kom med posten. Nu har jag plåtarna till dörrhålen, dörrupphängningen och innerplåtarna så nu kan arbetet fortsätta.
Leveranstiden blev alltså 1 vecka från beställning tills de var hemma... mycket imponerande!! Kommer verkligen beställa från dem igen.

Har inte några bilder att ladda upp just nu så jag får ta det nästa inlägg... men innervingen på vänster sida sitter nu på plats. Den sidan köpte jag komplett så det inkluderar även dörrstolpen och A-panelen. Med lite tur kanske bilen är färdiglagad inom några få veckor....

Sen får man börja ta tag i elsystem, bromsrör, inredning..... pust och stön... mer beslutstagande... men igår damp även MiniWorld och MiniMagazine ner i brevlådan så jag kan tanka lite inspiration!!

/Ha det varmt och gott i kojorna, hos oss är det -16 grader idag brrrrrrr....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av macaholic »

Det var då själva f..., jag har beställt innerskärmar komplett med a-stolp från minispares sedan två månader tillbaka och fortfarande inte fått något, nej nu får det bli ordning på torpet.

Fast jag är ju glad för din skull förstås, och sen två tidningar på toppen av det, hur mycket lycka kan man ha på en dag :) Själv har jag tillverkat en läsställning i min badbalja där jag med stor fröjd och gärna en kall pilsner avnjuter nya tidningar i 42 grader varmt vatten, det kan jag varmt rekommendera även om tidningarna blir en smula krylliga efter ett tag :)

Lycka till
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

macaholic skrev:Det var då själva f..., jag har beställt innerskärmar komplett med a-stolp från minispares sedan två månader tillbaka och fortfarande inte fått något, nej nu får det bli ordning på torpet.

Fast jag är ju glad för din skull förstås, och sen två tidningar på toppen av det, hur mycket lycka kan man ha på en dag :) Själv har jag tillverkat en läsställning i min badbalja där jag med stor fröjd och gärna en kall pilsner avnjuter nya tidningar i 42 grader varmt vatten, det kan jag varmt rekommendera även om tidningarna blir en smula krylliga efter ett tag :)

Lycka till
Det låter ju faktiskt rätt bra nu när jag ser det på avstånd... (mycket lycka på en dag :lol: :lol: ) Jo, jag har haft rätt tur med mina leveranser.. alla har gått mer eller mindre smidigt så jag slipper gå och vänta i månader... jag tycker nog du skulle ringa och kraxa lite på dem allt..... :roll:

Lycka till med gångjärnen... kan inte bistå dig med vägledning där... hmm.. men coolt med slimmade baklysen, själv tröttnade jag på att vela och beställde originalglasen, men de går ju att byta till vita senare tänkte jag.. men att ändra designen har jag inte ens funderat på att man kan.... jag tänker mer på inredningen och färgerna där.. men så är jag ju tjej också :wink:

Ska testa det där med badet.... bara tidningarna inte blir blöta så...

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Ledsen att jag är så frånvarande... har gått och köpt ett nytt hus idag istället. Nu ska man väl inte ropa att det är helt klart förrän man skrivit papperna... men det är visst vårt om vi vill ta det .. :D

Nu till det positiva med detta: Det är ett stoooooort dubbelgarage :mrgreen: och har ett "gammalt" garage till i källaren (som det går att ha som lager till bilpryttlarna.. så troligen kommer pärlan få lite försenat klardatum men istället kommer min mans pärla också få plats hemma och vi kan få ett stort utrymme för vårt bilintresse!!

Våran termometer bottnade vid -25 grader i helgen, därmed hände ingenting på kojan m a p svetsningen... det får dröja tills det är normala temperaturer ute. Idag är det dock mycket varmare så med lite tur kanske det går att fixa inom några veckor igen....

På huvudbromscylinder-fronten har jag fått en nytillverkad kolv av min kära arbetskollega som ska ersätta den dåliga repiga saken. Där sparade jag en slant och fick också behålla den gamla varianten.. känner mig mycket nöjd, Ska fota och lägga ut så snart jag hinner...

Har fått nya lager till pedalerna också som ska provmonteras i pedalstället snarast möjligt.

Återkommer inom kort
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minitokig »

Kul att det rör på sig!
På flera fronter dessutom!
Blir ju kul med sällskap i garaget, men risken är väl att du får återgälda lite hjälp nu ;-)

Kämpa på och låt rapporterna komma :-)

8)
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av macaholic »

Såg att du för några veckor sedan är där jag är nu nämligen vid främre dörstolp/innerskärm och det visar sig att jag har precis samma problem som du. Du köpte säkert innerskärmarna i tron att den var komplett med den inre dörrstolpen, men det var den inte, och det är inte min heller. :cry:
Så nu måste jag också stödbeställa två dörstolpar innan jag kan komma vidare, suck.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Ja, de där dörrstolparna var ju saknade... synd att man inte visste det direkt. Men jag fick hem dem relativt snabbt. De var väl inte skitdyra heller men jag fick beställa från 2 leverantörer.

Projekt koja ligger lite lågt för tillfället. Håller på att pimpa huset inför fotografering då vi ska sälja det. Längtar verkligen till nya stora dubbelgaraget. Kollade på skisserna... det är 50 kvm och sen har vi som sagt ett ca 30 kvm stort varmt hobbyrum (fd garage) att hålla till med delarna och lättare mek i... det här kommer bli toppen. :D :D

Tyvärr är inget gjort på huset så det lär behövas lite renovering vilket gör att kojprojektet blir lite försenat. Men förhoppningen är ändå att få den på sina 4 hjul så snart som möjligt. :roll:

Min man gav mig bidrag till nya sulor och fälgar i födelsedagspresent för några veckor sen.. ser fram emot att få såna!! :rivstart:

Ha det gott!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

SKANDAL... har ju inte varit inne här och skrivit på nästan en månad!!! :shock:

Vårt hus är sålt och nu väntar en hektiskt vår med renovering av hus, koja och flytt. I helgen ska mannen åter ut till Svets-Jörgen och fortsätta svetsa på kojan. Själv har jag bytt fokus totalt från kojan till vårt kommande kök, men så fort allt är bestämt och alla detaljer spikade så återvänder jag till kojaplanerna.

Det jag ska bråka vidare med är huvudbromscylindern och sen lacka på den färdiga kojkarossen när den återvänder hem. Nu är ju frågan om man inte ska köra den direkt hem till nya huset istället för att baxa in den i vårt gamla... ja det är mycket logistik att fundera på. Men nya garaget ska få ny färg på golvet innan så vi får se hur praktiskt det blir att stå där och måla sen....

Jag återkommer med bilder och rapport efter helgens svetsning (om inte tempen sjunker för mycket)

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Kojan har numera båda innerskärmarna påsvetsade i Svets-Jörgens garage. Det har dock kommit lite saker emellan, som att Svets-Jörgens stackars förrådsbyggnad kollapsade under snömassorna och kojfixet fick läggas lite på is. Dock gjorde mannen och S-J ett hästjobb i veckan och ska fortsätta i helgen med fronten. Nu är det NÄRA!!

Hur det går.... det rapporterar jag inom kort!!

Härligt att våren börjar titta fram... snart ska jag beställa nya fälgar och däck till lillpärlan!! 8)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av MR-T »

Oj vad man blir sugen på en renovering igen när man ser era projekt. Lite avis.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Kolla Huddersfields när du ska ha däck och fälg-paket!!!
http://www.minispares-online.co.uk/
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

heemini skrev:Kolla Huddersfields när du ska ha däck och fälg-paket!!!
http://www.minispares-online.co.uk/
Tack för tipset.. /D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar