Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Har nu lärt mig lägga in riktiga bilder... känner mig riktigt stolt :D

Projektet löper vidare. Planen är att hinna få hem kojan senast i mitten på februari för att sen fixa lite hemma och skicka den på lack i mars. Sen ägna resten av våren åt att återmontera alla delar......

Här kommer bilder från senaste dagarna i Svets-Jörgens verkstad


Bild
Bild
Bild
Bild

Svetsningen/kapningen så här långt är alltså att fronten påbörjats och att trösklar/sparklådor är färdiga.

Tyvärr fick jag akutbeställa från Uk och antagligen kommer inte leveransen innan nästa helg då killarna ska fortsätta.. det är ALA5688/ALA5689 som saknas.... nån stödplåt mellan innervingen och dörrstolpen... men jag håller tummarna svinhårt...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Det där ser ut att bli riktigt fint! Grattis!
Ska du underredsbehandla sen eller bara lackera ?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

:rivstart: :rivstart: :rivstart: :rivstart: :rivstart: :rivstart: :rivstart: :rivstart: :rivstart:

Tack för komplimangen!!

Den ska proppas full med underredsbehandling, hålrumsbehandling och allt som gör att förhindra att rosten får fäste igen. Det känns som denna kojan haft nog med oxider genom åren :lol: :lol: :lol:

När jag funderade innan så kom jag fram till att jag vill ha kojan att åka med när jag vill inte beroende på väder och så. Det enda man kan gräma sig lite över då är att allt snyggt kommer täckas in i svart kletig massa men det är väl smällar man får ta!! :lol:

Ha det gott!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Synd att det inte finns någon transparent kletig massa :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

heemini skrev:Synd att det inte finns någon transparent kletig massa :lol:
ha ha.. ja det vore nåt... skulle kanske se ut som isbeläggning under då...

till alla admins: ... tror forumets klocka går nån timma före..

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Jaha, nu har man gjort 2 nya beställningar från Moss och Somerford med plåtar. Hittade dessutom den bit som sitter i dörröppningen som jag glömt att fixa. :D

Har en vag förhoppning att få hem prylarna innan fredag nästa vecka men då kanske jag är för positiv.... :wink:
Det som talar för är att de här beställningarna inte är så skrymmande som de jag tidigare gjort så de skickar paketen med flyg.... se så lilla paket.... flyg fort..... :lol:

Har inte varit i garaget idag, beställningarna har nästan tagit hela dagen att knåpa ihop.. så jag får återkomma med mer mekinfo inom kort (som vanligt)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Kunde inte hålla mig, stack ut till garaget vid 20.20 och var där en timma.... testade nya chucken till min dremel och nu kan jag använda vilka trissor och sånt jag vill. Innan passade bara dremels egna.. :D

Ja här kan ni beskåda de nymålade delarna vattenpumpen, termostathuset och slavcylindern. Jag kör allt blanksvart... jag är ju så förbannat jävla jättesugen på att fixa till motorn så jag dööööööör men får vänta tills vädret är mildare. Under tiden så satte jag på mig ansiktsmasken och lekte Darth Vader en stund... använde slippapper på dremeln och fick bort en del färg/rost från motorblocket... men det är myyyycket kvar... usch ja..

sen använde jag ståltrissan på växellådan och det blev blankare och finare... ska ta sprängkåpan till jobbet och blästra den...


Bild

Bild

Bild

lär inte hinnas så mycket mer i helgen, äldsta sonen fyller 11 år imorgon så det är fullt upp med det...

Hej så länge
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Mangaloranga »

Ni jobbar på bra!!!

Själv har jag fastnat i en riktig svacka, har inte rört ett finger på minin på säkert 6 veckor!!!
Men det är oftast bättre att ta en paus när man känner så, och jobba som f-n när man får upp ångan igen!!
//Magnus
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Hittade denna sida nu när jag satt och slösurfade.... kul och läsa: http://minis.freeservers.com/index.htm
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Mangaloranga skrev:Ni jobbar på bra!!!

Själv har jag fastnat i en riktig svacka, har inte rört ett finger på minin på säkert 6 veckor!!!
Men det är oftast bättre att ta en paus när man känner så, och jobba som f-n när man får upp ångan igen!!
//Magnus
Var inne på din projektsida och kollade för att fräscha upp minnet.. då mindes jag vilken koja du fixar med... herregud, att du tar en paus är inte konstigt. Det man inte fattar är hur en koja som ser så okej ut utanpå kan visa sig vara MISTER OXID-EXPRESSEN själv....jag känner verkligen med dig.

Hoppas frugan uppskattar vad du gör för henne. Jag är otroligt tacksam för att min man tar sig an min... :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Här kommer en uppdatering:

Idag ska jag glasblästra sprängkåpan och lite smådelar på jobbet. Den önskan om att få hem delar ifrån England innan helgen har nog varit förgäves... dock kommer leveransen från Moss på måndag enligt UPS-meddelandet jag fick igår. Får väl nypa min tumme hårt och hoppas att Somerfordpaketet kommer imorron... Det sista som överger en är ju hoppet :wink:

Hursom så ville jag berätta att både Moss och Somerford hittills skött allt snabbt och bra. Somerford har skickat flera mail och svarat omgående på mina jag skickar. Tyvärr verkar det som luckan till motorn (chest cover) som jag beställt inte är så lätt att få tag i. Skit också... om nån vet med sig att ni har en sån lucka (rättvänd för en 76:a) och inte har behov av den så skicka gärna ett PM.

I övrigt har det inte hänt mer än målningsjobb i garaget. På lördag fortsätter svetsningen och med lite tur kan de fortsätta med fronten och komma en bit trots att de där inre plåtarna inte hunnit komma.

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av G13B »

Ser riktigt bra ut!

Extra kul att du är tjej också 8)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Har du kollat heritagegarage??? Kärt barn har många namn: Tappet chest cover, Tappet inspection cover... Hittade tråden nedan:
http://heritagegarage.com/-/catalog/engine/39.htm
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

tack heemini för tipset, ska undersöka det.

I skrivande stund står Svets-Jörgen och min man ute i kylan i skogen och sliter med min bil. Detta blir dag 6 på svetsningen. Hoppas verkligen inte den där saknade innerplåten ställer till för mycket förseningar nu när vi inte hunnit få hem den.

Är lite småbakis idag efter firmafest igår så jag kommer kanske dra mig ut i garaget mot eftermiddagen. Återkommer med bilder från dagens svetsinsats senare ikväll eller imorron.

På återseende!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Måste bara berätta... fick nyss påhälsning av Svets-Jörgen och mannen som hade med sig svenska instruktionsböcker och pärmar med artiklar om kojan som härrör långt tillbaka ur tidningen Automobil... Det är Svets-Jörgens kompis kojaguden Uno den fantastiske som bidragit till att stärka min kunskap på kojakunnande. Jisses va snällt!!!! TAAAACK!! :D :D

Vi tog en guidad tur i garaget och visade våra små alster för Jörgen sen åkte de tillbaka till svetsverkstaden och skulle sätta tänderna (kapsågen) i kojan :twisted: :twisted:

Själv ska jag fördjupa mig i de skatter Uno lånat ut till mig!!

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar