Hjälp, Nybörjare på Mini.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av webbe »

Hej alla på forumet.

Jag har precis kommit över en Austin Leyland Mini 1000 -77.
Har dock inte bestämt mig om jag skall ta över den eller inte. Det beror lite på graden av jobb.

Den går maskinellt bra men frambromsarna ligger på båda däcken,
Har ni några tips på att få dom att lossna alternativt, Broms kit av något slag.
Bromspedalen är helt stum.

Andra problemet är att kopplingen ligger i hela tiden, alltså jag kan växla men växlen går inte igång när jag släpper upp kopplingen.
Kopplingspedalen fungerar utmärkt och stången in till slavcylindern rör sig, dock så har jag läst mycket om justeringsmuttern skall vara 0.5mm ifrån stången vid utfällt läge, den är ju mer än 2 cm utfällt.


Skulle vara mycket tacksam för bara några förklaringar och tips.



Mvh
ANTON
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av timppa »

Just sånna här frågor är väldigt svåra och svara på. Hur mycket jobb som krävs är svårt att uppskatta då det kan tyckas lätt men så hittar man massa andra fel på vägen.
Är det trum- eller skivbromsar fram? Om det är trumbromsar så kan det vara bra och passa på och köpa sig ett kit där man byter ut dem till 7.5" skivbromsar tex (cirka 3000kr vill jag minnas på tex. minispares.com).

Kopplingen kan vara att det räcker med att ställa in, tidigare ägaren har inte sagt nått om skicket?
Finns 2st inställningar man kan göra med en pre-verto koppling som det är i en 77a. Dels avståndet mellan justeringsbulten och armen som är till slavcylindern och dels en stor mutter precis i vänstra änden av själva växellådan.
:meck:

Motorn går igång utan större problem? Bilen är i övrigt bra skick? rost är annars ett mycket vanligt problem.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av webbe »

Tack för ditt svar!

Skicket i övrigt är bra, Den startar direkt och låter fint.
Rost finns, men har tillgång till billyft och svets via vänner så det ska nog gå att lösa + att det ingick ny plåtar till de delar som var dåliga. Så jag slipper banka ut nya.

Jag ska kolla på kopplingen och bromsarna till helgen.
Att sätta på skivbromsar låter ju som en idé och verkar som att många har det här. Blir det mycket bättre eller varför byta?

Mvh
Anton
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av timppa »

Låter som ett helt ok köp om priset är rätt.

Finns såvitt jag vet enbart positivagrejer(bättre bromstkraft, livslängd, mindre värmeutveckling) med att byta från trum till skivbromsar. Vanligaste är att man bara gör det i framänden och låter trummor sitta kvar där bak. Kollade upp på minispares och verkar som kit kostar £400-500 och inte 3000kr.

Bara och köra på tycker jag och välkommen till forumet! :bean:
mininr1
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 00:15
Ort: Huddinge

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av mininr1 »

Varför krångla till det .det är nog så att bromscylindrarna har rostat ihop .Det är bara att slita bort trummorna och köpa nya cylindrar kostar mindre en 1000 för alla 4 .Troligtvis så är det kopplings armen som har fastnat i uttrampningsläge spruta rostlösningsmedel och försök att få armen att gå in till normalt läge. Lycka till. Det ar alltid bra att skriva var du bor när du registerar dig .Kanske någon i din närhet kan hjälpa dig
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av webbe »

Nej varför krångla till det.

för att få bort trummorna så har jag fått för mig att man skruvar ut de 2 justeringsnyklarna bakom, sant?
Någon som har en bra guide på bromsfix samt typ justera kopplingen i bilder.

Med kopplingsarmen menar du den som går in i slavcylindern och som då ska ha 0.5 mm mellan den och justeringsmuttern i sitt innersta läge? Den armen rör sig nämligen men är aldrig så nära som 0.5 mm ifrån.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av minijanne »

...kan vara huvudbromcylindern som rostat fast också...

...välkommen förresten :)
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av webbe »

Jag har inte hunnit testa något när det gäller kopplingen denna helg.

Bilen står inte hemma hos mig än så det är lite svårt att få till det.
Det jag undrar mest är hur stort spel det skall vara på armen som rör sig när man trycker pedalen upp o ner?
Alltså den som går in och ut ur slav cylindern. Min rör sig kanske 1,5 - 2 cm.

Min tanke är att armen inte går tillräckligt långt in, Kan jag testa detta på något sätt eller enkelt få bort slavcylindern och se vad som är fel?

Fick uppmaning att man kan skruva på den stora muttern på vänsterlanten med, som armen sitter fast i. Vad gör den och hur vet jag att det är rätt?

Har även haft några funderingar på att det kanske är luft i bromssystemet eller så. Kan detta ställa till det?

Tackar för all hjälp.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av webbe »

Hej

Jag har hunnit med lite små tittande vid lunchen idag och tog en bild för att få lite klartecken i allt.
Typ första gången jag grejar med biler på riktigt.

Kopplingen vill som sagt endast ligga i läge där oavsett växel så driver inte bilen, ska jag säga kopplat läge kanske?

Min tanke är att armen inte går tillräckligt långt in i slavcylindern och att det kan vara en del av problemet.
Tog därför bort fjädern och skruvade av slav cylindern för att se hur det såg ut innuti samt för att lufta systemet. Det kom olja direkt.

Tycker dock att armen som går in i slavcylindern inte rör sig mycket alls och tror att det nu är problemet.
Hur ska jag göra för att testa detta?

De 2 stora muttrarna under armen in till kopplingen har jag inte rört på något sätt, skall jag det?
Är armen bara nersliten?

Snälla förklara för en okunnig "bilentusiast" vad som ska testas först.

Bifogar även en bild på kopplingen..

Sen har jag ju bromsproblemet som är nästa problem..
Bilagor
bild.jpg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av MinMorris »

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, har aldrig rört kopplingen och är nog lika "okunnig" som du om inte värre! ^^
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av Fekkeman »

Halloj och välkommen hit!

Jag har själv haft en del problem med min koppling, och det verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem om man även kollar runt på andra forum runt om i världen.

Antar att du använt sökfunktionen här och sökt på "slavcylinder", om inte så gör det för det finns gott om tips där.
Finns även bra beskrivet om hur du ställer in spelet.

/Robban
mininr1
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 00:15
Ort: Huddinge

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av mininr1 »

Hej vad jag kan se av bilden så tror jag att kopplingsarmen Den långa som går till dom stora muttrarna som ej skall röras .Den har nog rostat fast i uttämt läge ,det är därför kopplingen inte funkar. Försök att ta ett spett eller kofot och tryck in armen .Spruta på rostlösande medel och jucka armen fram och tillbaka .Kolla att det är spel mellan stora muttrarna så att ingen har skruvat in dem för mycket.Lycka till
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av ydrolina »

trâden eller guiden om justering av kopplingen :

http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... a+koppling
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av webbe »

Hej

Har gjort tester enligt kopplingsguiden.

Har skruvat ut de stora muttrarna skruvat in dom igen samtidigt som en kompis har hållt kopplingen nertryckt.
Släppt upp kopplingen och sen justerat justeringenskruven (den med 11ans nyckel).

Ingen skillnad alls. Jag tror att det har något att göra inuti kopplingscylindern.

Har tryck lite lagom löst fram och tillbaka med spett och 5-56.
Ingen skillnad.

Det jag tycker e konstigt är att alla verkar ha problem med att få i kopplingen eller så.
Jag har felet att jag inte får ut kopplingen, den är kopplad hela tiden.

Någon som har haft detta problemet?
Har kopplingen helt rostat ihop utom armen som rör sig fint fram och tillbaka?
mininr1
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 00:15
Ort: Huddinge

Re: Hjälp, Nybörjare på Mini.

Inlägg av mininr1 »

hur länge har bilen stått ? .Det händer att lamellen rostar fast på svänghjulet och då är det nog bara att lyfta upp motorn i den ända koplingen sitter på och ta bort svänghjulskåpan ta bort svänghjul och byta lamell och tryckplatta.
Skriv svar