Plast, glasfiber och plåt

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av macaholic »

Jag håller på att göra i ordning min mini för säsongen 2010 och har lite funderingar kring plast, glasfiber och plåt i symbios.
Jag har för avsikt att montera bredare skärmkanter, instegsspoiler samt lite annat smått och gott, men då jag inte har någon erfarenhet av glasfiber och plast tillsamman med plåt som tänkte jag att någon här kanske vet råd?
Kan man, utan risk för att det spricker, montera sidokjolar, skärmkanter och annat direkt på plåten? Jag vill inte ha en sån där gummikant, som jag ser många har, mellan kaross och skärmkant.

Någon som har tipps att lämna ang. detta? Hade varit kul med lite tips om olika spoilerpaket man kan köpa också, jag har tittat omkring lite på nätet men jag blir inte riktigt klok på vad jag skall välja, mycket beroende på att jag inte vet svaret på frågan i detta inlägg.
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av John Doe »

Jag talar utav TRE erfarenheter nu för att du ska få en så korrekt bild utav det hela :)

1. Att montera breddare och sen spackla igen skarven rekommenderas absolut INTE. Eftersom det efter ett tag har en förmåga att spricka av att allt "kränger"...
Tidigare ägare hade gjort detta på min flipfront och det ser förjävligt ut :lol:

2. På min allra första koja så hade även en tidigare ägare ägnat sig åt konstutsmyckning på bilen
[bild]http://img128.imageshack.us/img128/9306/dsc0408nx1.jpg[/bild]
Och där säger även jag NEJ nej nej eftersom risken är överhängande att det kommer bildas sprickor vilket resulterar i rost =/

3. Det absolut smidigaste är att köpa ett kitt med breddare och smacka på dem =)
Grp 5 eller nå riktigt snygga så det är bara till att fortsätta kolla runt tills du hittar ett kitt du är nöjd med =)
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av macaholic »

Tack för de order.
Du säger: Köpa ett kitt och smacka på det! då undra jag vad menar du med det, menar du i plåt, glasfiber eller plast?
Jag tänker inte bygga något eget kit ändå så det får bli köpes om jag bara får klart för mig vad jag skall välja för typ.
Mini 1000 - 1975 - Vit
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av John Doe »

Syftar på att köpa ett i glasfiber/plast som det finns en uppsjö utav!
Frågan är om du ska ha bara skärmbreddare eller om du ska ha kjolpaket och allt?
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av macaholic »

Jag skall ha hela kittet men det blir nog att börja leta för jag har en helt speciellt uppfattning om hur det skall vara i formen, det måste matcha mina avkapade lister mm.
Om jag köper en i plast/glasfiber, hur fäster jag möget då när jag inte "fick" spackla över skarven? och jag vill inte ha någon skarv!
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av El Gringo »

Ska du inte ha någon skarv alls? Ska du lacka ihop dem med bilen alltså? O vem har sagt att du inte får spackla?

Ska du ha fast prylarna så är det det lim och/eller skruv som gäller, ju bättre o tätare du fäster plasten, desto mindre kan den ju röra sig. Ett bra lim till detta är PL 600, det är gjort för utomhusmiljöer o brukar funka fint till sånt här!
Sen är det nog ingen bra ide o bara fylla skarvar o hål med vanligt spackel, det kommer o spricka med en gång. Du får plasta ihop det med massa glasfiberarmering istället så bör det hålla, åtminstonde mycket längre. När du fått allt o sitta ihop tillräckligt bra så ska du ju såklart spackla för o få yta o lacka.

Vill du däremot bara köpa ett färdigt kit o skruva på direkt mot plåten så hade jag nog funderat en gång till på om det inte går bra med en skarv, tror faktiskt inte att det skulle bli så snyggt, svårt o få allt att komma tätt mot varann, plus att som Kirill sa så kommer du nog snart att ha krängt sönder lacken och fått dig en fin grogrund för rost!
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av Fabbe »

Jag har först ponitat fast mina skärmbreddare, sen polysterplast och glasfiberväv och sedan formade jag til dem som jag ville ha dem och än har det inte spruckit=)

Rekommenderar att du har en mekanisk fästanording också och inte bara plast.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av macaholic »

Tack för tipsen
Någon som vet vart man får tag i ett snyggt spoilerset för minis, helst i Sverige, det är inte så kul att skicka sånt över vattnet från England, i övrigt kommer jag att köpa varenda skruv därifrån.
Nu skall jag börja med att svetsa upp hela bilen så den är 100% undertill sen blir det till att kleta glasfiber :)
Jag inbiller mig by the way att glasfiber är bättre än plast?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Plast, glasfiber och plåt

Inlägg av Manne »

Finns väl inga snygga spoilerset ;)

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar