Luftfilter

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Luftfilter

Inlägg av Krewlir »

Håller just för tillfället och grejar lite med en dubbel förgasare (dellorto) till kojjan och funderar lite över luftfiltret. Fungerar det bra med trattar och trattsockar eller det är bättre med pipercross av något slag? Känns som platsen är lite begränsad :P
Om man kör med trattar, var gör man av slangen som kommer från vevhuset?
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Luftfilter

Inlägg av Manne »

Krewlir skrev:Håller just för tillfället och grejar lite med en dubbel förgasare (dellorto) till kojjan och funderar lite över luftfiltret. Fungerar det bra med trattar och trattsockar eller det är bättre med pipercross av något slag? Känns som platsen är lite begränsad :P
Om man kör med trattar, var gör man av slangen som kommer från vevhuset?
Om du kör med "sockar" så tänk på att de måste tvättas rena ofta eftersom filterytan är så liten.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Luftfilter

Inlägg av G13B »

jag väntar p ett basplattefilter (pipercross) som jag ska köra med mina 50mm trattar, sockar stör flödet runt trattmynningen, det är bättre att ha lite "luft" runt typ 1/3 av diametern p tratten, fast sockar funkar säkert fint ocks du känner säkert ingen skillnad 8)
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av Krewlir »

Det blir nog trattar, får helt enkelt inte plats med pipercross. Var gör man av slangen från vevhuset då man kör med trattar?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av bulten08 »

den stoppar man så fint ner i hjulhuset eller liknande när miljönissarna tittar bort och låter det helt enkelt droppa ner på marken har du en bil innan -69 får du ha öppen vevhusvent, så om nu mot förmodan besiktningsklantarna ser att vevhusvent är öppen har du otur.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av Krewlir »

Ok, det är ju ett alternativ, känna dock som att förr eller senare åker man dit :( .
Kan man koppla ihop vevhusventilationen med vakuumslangen från fördelaren med en y-koppling och sen in i insuget eller det är inte att rekommendera?
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Luftfilter

Inlägg av Manne »

Krewlir skrev:Ok, det är ju ett alternativ, känna dock som att förr eller senare åker man dit :( .
Kan man koppla ihop vevhusventilationen med vakuumslangen från fördelaren med en y-koppling och sen in i insuget eller det är inte att rekommendera?
INTE ihop med fördelaren! Du kan dra den till ett separat kärl, typ colaflaska eller liknade..
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av Krewlir »

ok då vet jag det.
Känns ändå som att jag vill koppla det till insuget. Kan man borra nytt hål i förgasaren på lämpligt ställe och koppla in vevhusventilationen där? Har redan hål i insuget till bromsservon och fördelaren men det spelar ingen roll?
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Luftfilter

Inlägg av blacksaabrules »

Bromsservon och fördelaren är "slutna" system som inte påverkar motorns gång när du väl har fått upp max vakuum. Vevhusventilationen är ett öppet system som aldrig blir tätt och påverkar tomgång och annat negativt. Därför är det mycket bättre att koppla ner i en tomflaska, oljedimman som du suger in från vevhusventilationen in i insugen har dessutom en oktansänkande funktion, och det vill man inte ha om man monterar trimförgasare antar jag :roll: .
Så miljövönligt eller ej, ut med vevhusventilationen i naturen, men försök att göra en hyffsat snygg installation så kommer knappast bilprovningen reagera.

/ Erik
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av Krewlir »

Ok, det blir nog till att stoppa ner slangen i nån flaska och hoppas på det bästa :)
Om dom nu skulle reagera på det, kan man göra hål i en tratt och montera fast den där på nåt sätt? :?
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Re: Luftfilter

Inlägg av E.T. »

Kanske "fjolla" till det med en sådan, catch tank från biltema 33-292. Eller om du ändå köper ett pipercross filter så kanske det går att sätta en liten rörbit på basplattan som slanganslutning. En annan liten fråga, är det på din -92a du ska sätta förgasarn? Får man över huvudtaget vara i närheten av en bilprovning då? :roll: :wink:
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av Krewlir »

En sån kan man kanske skaffa.
Vad jag kommit fram till får man ha en 10%:ig ökning av effekten, eller har jag fel? Kan vara bra att veta innan man påbörjar bytet. :?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Luftfilter

Inlägg av bulten08 »

att du måste ha katalysator på bilen (om det är en -92) om den nu inte har dispens eftersom engelsmännen är så sega med allt. och förgasare och katalysator brukar inte må så bra (inte för att jag vet om det finns nån som har den kombon originalmonterad) för att det blir alltid lite spillbränsle som läcker ut avgassystemet (t.ex när man släpper av från högt varvtal) och som åker i ner katen och brinner upp och troligtvis förstör den. men det finns ju nu sportkatar som ska tåla mer men de kostar.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar