Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Nu har jag äntligen fått packa upp mina delar här hemma. Det som är roligast är gummikonerna. De nya tjockisarna är 94 mm "höga" medans mina gamla ihopsäckade är 80 mm.. det betyder väl att skruttpärlan kommer hoppa upp några centimeter från backen nu??

Är såååå sugen att gå ut och börja montera.. dock måste jag läsa på lite om de momenten innan.. jag är verkligen inte en instruktionsläsare.. men jag jobbar på det! :mrgreen:
Bilagor
Det skiljer 14 mm på dem!!!
Det skiljer 14 mm på dem!!!
Ny V/S Gammal gummikon
Ny V/S Gammal gummikon
Lilla paketet nummer 2
Lilla paketet nummer 2
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Det här hör inte hit, men Drutten, nu när jag lärt mig lägga in bilder :wink: , så måste jag visa Mussen för dig. Jag fick ju se din praktfulla Cougar, här har du min andra pärla.
Bilagor
Musse01.jpg
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Sudden skrev:Det här hör inte hit, men Drutten, nu när jag lärt mig lägga in bilder :wink: , så måste jag visa Mussen för dig. Jag fick ju se din praktfulla Cougar, här har du min andra pärla.
:lol: :lol: vi gillar röda bilar du och jag !! Bra att det funka med bilden :wink:

Ha det gott!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Drutten skrev:Nu har jag äntligen fått packa upp mina delar här hemma. Det som är roligast är gummikonerna. De nya tjockisarna är 94 mm "höga" medans mina gamla ihopsäckade är 80 mm.. det betyder väl att skruttpärlan kommer hoppa upp några centimeter från backen nu??

Är såååå sugen att gå ut och börja montera.. dock måste jag läsa på lite om de momenten innan.. jag är verkligen inte en instruktionsläsare.. men jag jobbar på det! :mrgreen:
Hade samma problem, det man får göra är att man filar lite på den smala ändan av trumpeten (1:5 om jag inte minns fel). Jag gjorde det inte och nu drar man ju sig för att plocka ner skiten igen....så gör det nu medans den är nedplockade.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Är det svårt att få ut kulan i toppen på trumpeten utan att skada något??
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av G13B »

Drutten skrev:Är det svårt att få ut kulan i toppen på trumpeten utan att skada något??
bara att banka ur bakifrån med en stång
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Drutten skrev:
Sudden skrev:Det här hör inte hit, men Drutten, nu när jag lärt mig lägga in bilder :wink: , så måste jag visa Mussen för dig. Jag fick ju se din praktfulla Cougar, här har du min andra pärla.
:lol: :lol: vi gillar röda bilar du och jag !! Bra att det funka med bilden :wink:

Ha det gott!!
Haha, ja det verkar så, kanske blir det någon träff i sommar där vi kan rada upp åkdonen och se dem live! Både du och jag kan ju åka på både jänketräffar och europé-/engelskbilträffar, så nånstans kanske vägarna korsas.
Själv ser jag i alla fall fram emot att åka lite hundkoja till bilträffar, det blir något nytt.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Sudden skrev:
Haha, ja det verkar så, kanske blir det någon träff i sommar där vi kan rada upp åkdonen och se dem live! Både du och jag kan ju åka på både jänketräffar och europé-/engelskbilträffar, så nånstans kanske vägarna korsas.
Själv ser jag i alla fall fram emot att åka lite hundkoja till bilträffar, det blir något nytt.
Absolut, Det jag mest är nervig för nu är att jag inte ska hinna färdigt. Men även om den inte blir klar i maj som jag strävar mot blir den nog klar under sommaren... (det blir annars tråkigt för min omgivning... :evil: )

Jag ska definitivt åka på någon träff så fort kojan är klar! :D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Dagens arbete, montering av svingarmar och fästen till chassit. Dock saknar jag ALLA muttrar och bultar så det blir att vänta tills järnaffären öppnar på måndag. Kommer behöva en del.... :mrgreen:
Bilagor
dagens arbete
dagens arbete
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Efter/Före-bild.... säger mer än ord!
Bilagor
föreefter.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Ola »

köp ett eller 2 kit från biltema.. finns både UNF och UNC , funkar kanon
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

ja just det!
Senast så köpte jag faktiskt ett kit från Biltema!
Funkade bra.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Resume från dagens mek!

Har gett mig på bakvagnen och ska få ihop den. Började med att åka och köpa en skruv/muttersats på Clas Ohlsson, sen hem igen och laga mat. Garaget fick snällt vänta.. men sen så.....

Började med att jag skruvade dit bromssköldarna (lite motvind då jag skulle såga en bult och skadade fingret) med massor av kopparpasta. När jag skulle skruva dit dem så läste jag att man skulle ha en distans mellan handbromsvajerhållaren och svingarmsfästet. Jag valde att sätta 2 brickor där och hoppas inte att det påverkar nåt stort :wink: Numera har jag M8 på bromssköldarna så UNF fasas ut :P :P

Sen skruvade jag naturligtvis dit handbromsvajerhållarna fel på motsatt sida och det gjorde att jag fick göra om. Efter mycket om och men fick jag även dit låsningen (den lilla saken var jobbigare än jag väntat) för bromscylindern och även bromsbeläggen. Sen började vi demontera dem igen då vi ville sätta dit "handbroms-staget" innan bromsbeläggen... väl tillbaka med bromsbeläggen monterade så får vi naturligtvis INTE på bromstrumman. Vi skruvade på justerskruven så mycket vi orkade. Bromsbeläggen rörde sig inte mer än max nån mm (Synvilla troligen)... här var vi relativt fundersamma men sen vände vi på de små metallbitarna i justerskruvshuset och då jäklar rörde det på sig. Anledningen till att vi satte dem fel första gången var att de satt så när vi demonterade dem!!! Inte undra på att bromsarna inte fungerat ordentligt??! (för de har de verkligen inte)

När allt detta var klart så gick jag in för att kurera mitt trasiga finger och summera dagens bravader i garaget.

Inga foton denna gång men det kommer...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Ouuhh, vad man blir avundsjuk, jävlars vad fint det blir! Din bil kommer ju vara som ny! Är imponerad av vilket tempo du har på renoveringen, man börjar nästan tro att du gör som TV-kockarna, har allting förberett...
Egentligen har du redan renoverat bilen, du bara lägger ut bilderna i etapper i efterhand :wink:

Nu har jag fått in lite bilder på mitt motorlyft jag gjorde i helgen, kika gärna!
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jag lovar att det inte är förberett.. skrev just på ditt projekt att jag vänder ut och in på mig själv för att hitta ursprung till alla delar. Har ju inte märkt upp det alls så bra som man vill. Har jag tur har jag lagt vissa detaljer i påsar och märkt upp lite halvdant men bättre kunde jag gjort, det inser man nu. Jag förlitade mig på att Haynes skulle hjälpa mig men hittills har jag mest kastat den i väggen och blivit sur!!

Har inte tålamod som en normal person utan mycket mindre tyvärr.. men däremot blir jag oerhört lycklig när det går bra.. så här finns toppar och dalar.. Längtar mig tokig efter karossen också... :cry:

Vill verkligen åka kojan i sommar....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar