Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Mangaloranga »

Ja, den är övermålningsbar.

Använde den på en hel hög med delar på min camaro efter att dom blivit liggandes efter blästring.
Medlet i sig ser ut som utspädd mjölk, men blir blå/lila när den reagerar med rost.

Lacken sitter då kvar på den bilen :D :D :D

Smyger in en liten bild på den också :mrgreen:

(och innan någon hinner kommentera, JA jag har bytt fälgar!!! )

Bild
King Nuffield
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 november 2009 kl. 17:15
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av King Nuffield »

Hallå.

Lite sugen att beställa delar/plåt från Mini Spares så jag undrar vad gick frakten på?
Det blir ju ganska stora paket fast det är koja delar.
Vill gärna se lite svetsbilder och se hur det fortlöper.
Starkt jobbat.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

King Nuffield skrev:Hallå.

Lite sugen att beställa delar/plåt från Mini Spares så jag undrar vad gick frakten på?
Det blir ju ganska stora paket fast det är koja delar.
Vill gärna se lite svetsbilder och se hur det fortlöper.
Starkt jobbat.
Hej

Jag beställde 33 kilo delar från Minispares och frakten kostade runt 75£. Jag "tjänade in" frakten enbart på motorhuven. Kostade 1000:- från UK (original), här i Sverige 2500:- så det var för mig inget snack om att ta det från UK. I dagarna väntar jag hem ytterligare en stor beställning från Minisport. Har beställt mer skrymmande plåt från dem men tror inte frakten överstiger 75£ särskilt mycket. Det fanns tabeller som de går efter, allt beroende på vikten. Momsen kunde man inte smita undan så den är bara att se glad ut och betala :|

Skulle själv vilja se lite svetsning men innan paketet från England kommer så händer det inte så mycket med den biten. Ska ut till killen som gör jobbet på lördag och snacka ett fast pris. Hoppas verkligen inte det blir för mycket bara :o. Klart man kommer ta det ändå men det blir mindre pengar till inredningen kvar om det drar iväg...

Som det är nu ska följande nya plåtar svetsas:

Plåten under kofångaren bak inre + yttre plåten
Bägge innerskärmarna fram
Bägge yttre stänkskärmarna fram
fronten
bägge hörnen på plåt under vindrutan
bägge dörrinstegsplåtarna
A-profiler båda sidor
Golvet vid förarplatsen
Diverse små hål i baksätet, vid bakramsinfästningen bland annat
Har ett rosthål under fönstret bak på ena sidan (litet)

Återkommer med bilder på jobbet då det händer! :P

Tack för din feedback!!

Infogar en bild på en snygg koja, jag jobbar mot den......
Bilagor
snygg koja
snygg koja
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

ja den var riktigt snygg, hoppas på att få se den nästa sommar då :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Kom precis in från garaget och målningsarbetet. Idag kom ett av två kollin från England. Tyvärr så får jag väl vänta ännu nån dag på gummikoner, höger framskärm, steg 1-trimmningskitet, fläktblad, lite plåt och packningar. :(
Idag kom en sån där komplett innerskärm/a-profil/dörrkarm (eller vad det kallas). Kolla bilderna.. Sen målade jag trumpeterna med silverfärgad hammarlack, ytan kommer bli lättare att göra ren jämfört med den där torra silversprayfärgen jag använde tidigare.

Det är lite svårt att hinna så mycket i garaget som jag vill.. är lite beroende av min man på vissa monteringsjobb och han pluggar 50% och jobbar 100% samt är tränare för den ena lillkillens bandylag så jag får väl börja boka tid :shock:
I helgen hoppas jag att vi hinner lååångt med montering av fram och bakvagnsdetaljerna. Bara de där konerna kommer imorron :evil:

Ha det gott i kojorna!!/Drutten
Bilagor
Den kompletta innervingen/a-panel/dörrkarm
Den kompletta innervingen/a-panel/dörrkarm
silverfärgade trumpeter nu med hammarlack
silverfärgade trumpeter nu med hammarlack
spela kula eller????
spela kula eller????
DSC00293.JPG (136.09 KiB) Visad 5673 gånger
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Mangaloranga »

Snyggt med nymålade delar!

Ser fram emot den dag jag är i den situationen att man får börja planera monteringen :P
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Sååååå himla besviken... :cry: :cry: :cry: :cry: inget stort paket idag. Ringde t o m till OK/Q8 och frågade om de fått in det trots att jag inte fått nån avi.
Sen gick jag in och sökte paketet på Parcelforce och där står det att "adressaten är kontaktad".. 8.25 imorse men ingen har ringt oss på det nummer vi uppgett. BLÄÄÄÄ, vill verkligen ha paketet till helgen.. men man får väl vackert vänta.. (INTE min starka sida :evil: )

Känner mig helt sänkt idag så det blir inget garage förrän imorron för min del...

Go kväll/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av MinMorris »

Själv tycker jag inte att man ska snåla på inredningen heller. Det är där man sitter och det man ser av bilen mest. Så mitt tips är att ifall pengarna springer iväg på svetsningen så vänta med delar på inredningen, den behöver ju inte vara färdig direkt, går ju köra utan spliternytt innertak t ex. Så kan du fixa det efter ett par månader när du har pengar igen...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

MinMorris skrev:Själv tycker jag inte att man ska snåla på inredningen heller. Det är där man sitter och det man ser av bilen mest. Så mitt tips är att ifall pengarna springer iväg på svetsningen så vänta med delar på inredningen, den behöver ju inte vara färdig direkt, går ju köra utan spliternytt innertak t ex. Så kan du fixa det efter ett par månader när du har pengar igen...
Jag håller fullständigt med, jag bytte nästan allt i inredningsväg i min Mustang i våras och det blev en enorm skillnad och känsla i hela bilen! Nu känns hela bilen riktigt schystt från att ha kännts halvdann överallt.
Jag lovar att det är värt det! En koja är ju relativt billig också om man jämför mot de flesta andra bilars inredningar.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Ni har helt rätt killar, det är inget snack om att inte köpa fräsch inredning, bara det att plånboken tunnas ur.. hi hi.. men det är ju bara pengar ändå.

Har försökt få ett fast pris på svetsjobbet.. men det är tvärkört :P ... Jag kan omöjligt uppskatta vad det kommer kosta och han har lika svårt att säga ett pris så nu jobbar vi på ackord!! Men som tur är så vill han också rädda min pärla från fördärvet så jag har rätt kille på jobbet!

Hur lång tid uppskattar ni andra att det tar att plocka ihop kojan när den kommer hem från lack?? Är det någon som har en uppfattning om det så mottages tips tacksamt.

Nu vet jag vilken färg jag vill ha iaf..... men som vanligt vet jag inte färgkoden... men den här bilen har färgen med stort F!!! Vad tycks??

Ska vidare ut i garaget för fortsatt målning av bakvagnen. Framvagnen ska till Svets-Jörgen innan för in-justering av frampartiet. Har ni länkar till nåt ställe med mycket bilder på byte av frontdelar så lägg gärna in dem här så jag hittar. Svets-Jörgen ska få lite tips tänkte jag.

Ha det bra i kojorna....
Bilagor
fs_cobra_cs1.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Usch, tappade helt fokus på att måla idag. Har suttit inne i ruggvädret och gjort annat istället. Hoppas på bättre koja-motivation nästa vecka och att nya delarna kommer. Ska nog beställa ännu mer från england denna vecka. Inga stora grejer men lite UNF-skruv/mutter och packningar. Sen saknas nån plåtbit också :roll:

Ser fram emot att Svets-Jörgen börjar med rostlagningen... och att komma ut och se de nya bitarna på plats... Tänker ha med kameran i högsta hugg då :P
Han skulle visst köpa någon bra såg innan han börjar... nån som sågar fina snitt.. skönt för kojan!!

Det var allt från mig idag!! Ha det bra allihopa
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

kämpa på !
:D
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

JIIIIIPPPPPIE ÄÄÄÄNTLIGEN!!! :D :D :D :D :D :D :P :) :lol: :D :)

Idag kom en lapp hem om att Schenker hade ett 20-kilos paket åt mig.. bara jag ringde och talade om vilken dag de kunde köra ut den mellan 7-16.. (dvs inte mer specat än så). Så jag valde onsdag och bad om att chauffören skulle ringa 30 minuter innan så man hinner hem och möta upp. Så nu dräller äntligen mina sista Minisport-prylar in!! Väldigt konstigt att de splittade ordern så här.. och valde olika fraktsätt för de olika kollina?!!?!

Sen gick jag in på kontokortet på internet och kollade vilka avgifter de dragit.. konstigt, jag beställde ungefär för följande summor:

Minisport: 540 £
Minispares: 470 £

Ändå fick jag betala bara 37 £ i tillägg för Minisport-ordern och 75 £ för minispares. (Antar att detta är VAT)

Så det verkar kosta mindre att beställa från Minisport än från Minispares..?? Ja, nu står detta inte skrivet i sten men med min snabba överblick så ser det ut så här...

Så min motivation höjdes upp lite mer av detta så idag målade jag färdigt bakvagnen inför onsdagen. I helgen blir det ännu ett besök hos Svets-Jörgen med huven, resten av plåtarna och dörrarna... känns som ett släp kanske vore bra :roll:


Ha det gott i kojorna!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Har fått paket nummer 2 precis nu på förmiddagen. Fick till slut hem det men det gick inte så som jag förväntade mig.

Eftersom jag betalade med min mans first card när jag beställde så var jag tvungen att sätta honom som kund hos minisport (åtminstone tror jag jag var tvungen..). När lappen kom i måndags gav jag schenker mitt jobbnummer för att de skulle ringa 30 min innan leveransen... så jag har gått här och väntat på samtalet idag.. plötsligt ringer min man och säger att de ringt hans privata mobil (numret jag absolut inte uppgett) och sagt att de kommer om 30 minuter så han fick åka hem direkt från jobbet. Konstigt att de inte kan hålla sig till rätt nummer, det var ju bara tur att han satt på sitt kontor när det ringde..annars hade de ringt förgäves...

Sen när han öppnade paketet var såklart 3 saker restade: Framskärmen på högersidan, nåt till avgassystemet och sen repsatserna till främre länkarmarna.. men när kommer de sakerna då?? Orka!!
Hur som så kan jag tipsa om att Minisport har bonusvaror om man handlar för vissa belopp nu fram till jul. Tröjor och annat kul.. kolla in där om ni är nyfikna.

Nya Gummikonerna såg mycket spänstigare ut än de gamla fick jag veta!! :mrgreen:

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

8)

De här sätena hittade jag på en engelsk hemsida. De vill ha runt 4500 spänn för dem, de tar visst gärna gamla stolar/baksäten i inbyte. Men tyvärr har jag slarvat bort länken till företaget.. skit oxå!!

Snygga är de i alla fall!!

/Drutten
Bilagor
omklädda säten i snygga färger
omklädda säten i snygga färger
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar