Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av MinMorris »

Någon som kan hjälpa? Sitter och trycker på en sony vaio med windows vista (ångrar mig så, haft datorn i snart två år och sämre skit får man leta efter!).
Ljudkortet började tjura lite, ville inte spela upp ljudet på youtube osv. Avinstallerade drivrutinen och installerade den på nytt. Men nu vägrar den jäklen att skifta mellan högtalarna, hörlurarna och de inbyggda högtalarna. Nu måste jag göra detta manuellt varenda gång jag vill prata i skype, lyssna på musik eller bära iväg datorn (Obs bära går så länge strömsladden är kvar i, 5-10 minuters batteritid är ju underbart, och nej, har inte misshandlat batteriet!)...
Var kan jag hitta inställningarna så att musiken går ut i bordshögtalarna direkt när jag pluggar in stiftet? Exakt samma problem med mikrofonerna och bilden!
Tacksam för alla svar, även de som håller med mig att jag ska hiva ut skiten en gång för alla!

/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Hylsan »

hehe...kan ge den till mig så att jag kan köra in linux på den :D

kan tyvärr inte hjälpa dig annars...

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Litenmentuff »

2år det va rätt bra ju :) snitt livslängs på bärbar dator 2007 vad 1.5år. så du har ju lyckats knäcka snittet :D

vår dator köpt sommarn 2007 har batteri tid på 3min. spräckt i plasten och tappat knappar och brusar i högtalarna väldigt högt. fläkten till proccesorn skorrar hela tiden. börjar bli dags å skrota den .. :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Litenmentuff »

glömde även att laddarn pajjat 1 gång också ;)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av MinMorris »

Oj, 1,5 år? hmmm, mjo, webcameran har ju slutat funka... Går läsa BD skivor men inte spela upp filmerna! Neee, blir en mac nästa gång, samma pris som för denna skiten ju! Varför inte! (Batteritid på 7 timmar som ny, inte 1,5!) Datorn är nog drygt 1,5 år än så länge så då får jag väl lförvänta mig att den ska haverera snart^^

Linux säger du? nej, det är en alldeles för stor vetenskap för mig! Är nog för gammal för att lära mig sånt, hehe.

Om någon vet något om problemet och vet hur man kan fixa det så får ni gärna dela med er!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av G13B »

kanske är läge att köpa en riktig dator 8)
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Dr_Cotton »

Ska inte vara så irriterad på min 2,5 år gamla Macbook då... Den är ju trots allt bara lite slö. Klarar med råge en film på batteri och programvaran buggar mycket sällan, högre krav än så kanske man inte ska ha...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Tomba
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 juni 2008 kl. 19:26
Ort: Ljungby

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Tomba »

Grattis till din sket Vaio. Jag har en också.
Uplever ungefär samma sak som du.
Inget ljud på youtube men kommer tillbaka efter omstart.
BD spelaren slutade spela blurayfilmer efter en dålig uppdatering av Vaio update. Fick nedgradera den för att få det att funka igen.
Får ofta felmeddelanden när man ska bränna något.
Batteritid? Går det att äta?
Ibland när man startar datorn hittar den inte mitt trådlösa nätverk, hokuspokus tillbaka igen efter omstart.
Hullingarna på luckan över portarna gick av efter ett par månader, hur f*n kan man konstruera det så klent?

För att inte tala om värmen. Jag har nog fått permanent solbränna på högra låret.
Har sålt min Bil :(
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av MinMorris »

Nej, en vaio i knäet får man passa sig för! Köttet börjar stekas efter ett tag! Roligt att det är exakt samma problem.
Sluplädering: KÖP ALDRIG VAIO!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Helipop »

Hmm barbar dator + vista, jag gillar stationärt, och jag har aldrig fastnat för ellet lockats av vista.. det verkar vara en flop som tar mycket minne och buggar mycket. Kanske likt milennium som dom spottade ut förut. Men nu är det väl meningen att dom ska gräva ihop gropen med windows 7istället som kom världigt snabbt förhållandevis, efter vista. Om jag skulle köra laptop så skulle det bli xp, och xp tweak powerpack och banta som jag alltid gör.. Hellre klassiska teman och lite minneskrävande fönsterhanteringsgrafik och en snabbare dator, en en jävla slö skit som laddar på att få upp högerklicka-menyn ens.. eller startmenyn som man sett på nya laptops.. Sånt får bara inte hända. Menyer ska gå blixtsnabbt på en dator från 2000talet..
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Hylsan »

om ni ursäktar trådkapningen (jag håller mig dock in-topic) så minns jag att jag tweak:ade min xp-bärbara med något som hette "litestep". Det var en fönsterhanterare som liknade linux till mångt och mycket men det var endå baserat på xp. Man bytte bara ut i win.ini explorer.exe till litestep.exe ...typ...
Där kunde man lätt göra egna menyer och lägga in massa olika gadgets eller vad det hette...snabbt och enkelt var det....suck, det var tider det... :D

undrar ifall det fortfarande finns....var ju i slutet på 90-talet som det var aktuellt...hum...*googlar*

http://www.litestep.net/

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Helipop »

Hylsan skrev:om ni ursäktar trådkapningen (jag håller mig dock in-topic) så minns jag att jag tweak:ade min xp-bärbara med något som hette "litestep". Det var en fönsterhanterare som liknade linux till mångt och mycket men det var endå baserat på xp. Man bytte bara ut i win.ini explorer.exe till litestep.exe ...typ...
Där kunde man lätt göra egna menyer och lägga in massa olika gadgets eller vad det hette...snabbt och enkelt var det....suck, det var tider det... :D

undrar ifall det fortfarande finns....var ju i slutet på 90-talet som det var aktuellt...hum...*googlar*

http://www.litestep.net/

/Hylsan

Jag testade det med, fast till någon äldre version, kanske win98 eller nåt. Men det kräver ju säkert mer minne. Det jag menade med tweaka är som i spel, att man ställer ner mycket funktioner till förmån för snabbhet. Dvs bantar minneskrävande applikationer. Man kan styra alla autostartprogram och enkelt ändra i registret, styra i princip allt i det programmet, och då är det inte främst utseende utan mer funktionsförknippade systemändringar. Så kan man gömma papperskorgen och den här datorn och sånt enkelt med. Kan man ändå, jag vet, men i detta program så är allt enkelt. Man kör igenom alla flikarna och tar apply, så har man fått hela operativsystemet som man vill ha det. Har haft mitt xp i flera år nu utan problem. =) Allt funkar som det ska.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av minijanne »

Helipop skrev:
Hylsan skrev:om ni ursäktar trådkapningen (jag håller mig dock in-topic) så minns jag att jag tweak:ade min xp-bärbara med något som hette "litestep". Det var en fönsterhanterare som liknade linux till mångt och mycket men det var endå baserat på xp. Man bytte bara ut i win.ini explorer.exe till litestep.exe ...typ...
Där kunde man lätt göra egna menyer och lägga in massa olika gadgets eller vad det hette...snabbt och enkelt var det....suck, det var tider det... :D

undrar ifall det fortfarande finns....var ju i slutet på 90-talet som det var aktuellt...hum...*googlar*

http://www.litestep.net/

/Hylsan

Jag testade det med, fast till någon äldre version, kanske win98 eller nåt. Men det kräver ju säkert mer minne. Det jag menade med tweaka är som i spel, att man ställer ner mycket funktioner till förmån för snabbhet. Dvs bantar minneskrävande applikationer. Man kan styra alla autostartprogram och enkelt ändra i registret, styra i princip allt i det programmet, och då är det inte främst utseende utan mer funktionsförknippade systemändringar. Så kan man gömma papperskorgen och den här datorn och sånt enkelt med. Kan man ändå, jag vet, men i detta program så är allt enkelt. Man kör igenom alla flikarna och tar apply, så har man fått hela operativsystemet som man vill ha det. Har haft mitt xp i flera år nu utan problem. =) Allt funkar som det ska.
Jo visst funkar XP bra - fattas bara efter 8 år, 3 (...eller är det 4?) SP och gud vet hur många fixar och uppdateringar! När XP lanserades 2001 var det inte mycket att ha. Inte förrän efter SP2 var det ens värt att installera. Jag var mycket skeptisk till Vista när det kom och sanningen att säga så är det kanske inte mycket att hänga i julgranen - men en sak är säker - vid lansering var Vista mycket stabilare än XP var vid lansering. För övrigt så har MS den 14 April i år stängt ner "Mainstream" supporten för XP (all vidareutveckling avslutad) så nu finns bara säkerhetsfixar att tillgå - så, mina vänner, det är dags att gå vidare - vare sig vi vill eller inte! Till Vista eller Windows 7...eller Linux, eller Leopard. Appropå Linux så kan jag rekommendera Ubuntu för orerfarna användare - inte svårare att förstå sig på än Windows.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av Hylsan »

näh, visserligen kommer jag knappt ihåg när XP kom så jag vågar inte säga varken bu eller bä.
Naturligtvis är det så att den har varit i gång i många år vilket bidrar till att den blivit så bra.

Kör Ubuntu (Mythbuntu) på min HTPC, vilket funkat hyfsat bra faktiskt. Ska lägga in nya 9.10 i helgen tänkte jag. Det är som du säger, känns nästan som windows. Jättebra att man kan köra liveCD också, dvs man slänger in en CD och startar om datorn och vips har man linux utan att installera något på HDD. Plocka ut Cdn och du är tillbaka i windows.

Men windows 7 sägs ju vara rätt schysst...kanske blir att testa det...

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!

Inlägg av ydrolina »

Köp en Mac. Du kan köra 3 olika operativsystem på samma maskin SAMTIDIGT.
Windows, Mac o Linux....

Acer har jag varit ganska nöjd med. Hållt 3,5 år. Lite slö kanske.
Värsta upplevelsen har varit Fuijitsu-Siemens. 2 veckor innan det blev fel på hårdvaran.....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Skriv svar