Huvudcylinder, jana-knas

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

Jag beställde en renoveringssats till min huvudbromscylinder som är till en -74 austin mini 1000. Bytte tätringar på kolvarna och satte alla nya tätringar på plats som det var innan. Dock så var dom nya jättetunna stålbrickorna som är bakom tätringarna för stora så jag fick använda dom gamla. När jag monterat alla saker på plats i cylindern igen så avslutar man med en bricka på tryckstången, låsbricka, bricka, tätring, kopparbricka som ryggstöd och som även funkar som lager för att centrera tryckstången och förhindra radial rörelse.

Problemet:

Nya satsen innehöll en lägre tätring som hade för grov innerdiameter, dvs den ströp inte mot tryckstången så det blev tätt. Och för att kompensera höjden så var det i stället en grövre teflonring som ersatte kopparbrickan trodde jag. Men det visade sig att den inte hade rätt innerdiameter den heller för att undvika radialspel på tryckstången. Med andra ord, när jag satt ihop hela cylindern och provmonterat så fick jag inget pump i den och den läckte underifrån ner i damasken och sen vidare ut i motorutrymmet.

Summerat:

Renovering av hyvudbromscylinder till austin mini 1000 -74
Bytte tätringar, allt stämde utom bottentätningen som är i den grövre cylinderytan under kolvarna.
Tätringen var sladdrigare än den gamla, och kopparbrickan var ersatt med teflonring som kompenserade för höjden.

Beställde satsen från jana, var tydlig med årsmodell och även poängtera att det var huvudcylindern med den runda behållaren med stora locket. Han hävdar att han skickat rätt och att man ska ha kopparbrickan OCH en teflonring, men det finns inte en chans i helvete att man får plats med båda dera mellan låsringarna för dom passar bara på det sättet det satt innan. Och då var det en kopparbricka bara och sen en robust tätring som liknade en packbox mer. Den nya var tunn och sladdrig och såg inte alls ut att tåla sånt tryck och hålla måttet.

Om någon lyckats plöja sig igenom och vet vad som gått fel så kan ni ju berätta. Måste ju helt enkelt varit fel sats jag fick. Och jana som är så serviceinriktad satt ju bara och hummade sig och hade inget konkret att säga och vägrade lyssna på hur det var innan och insisterade på att det ska vara en kopparbricka och en teflonring. Då skulle jag ju vilja se hur han skulle få ihop det, för det finns inte en möjlighet, och så var det inte heller innan. Med andra ord så måste han skickat till en cylinder med grövre diameter. Min kolvdiameter är 17,78mm. Nya tätbrickorna som ska vara under kolvtätningarna var säkert en millimeter för grova, alltså måste det ju varit för en grövre cylinder?!

// Nicke
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av minimini »

har du 1 eller 2 krets system ?
va jag kan se ska du ha en repsats som heter...
1 krets.......grk1028...........gmc 171/172
2 krets.......grk1019...........gmc 159
hoppas detta hjälper dej
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

Jag börjar bli osäker på om det är en eller 2, tog för givet att det var 2 krets kan lägga upp lite bilder sen. 2 rör är det och en regulator, huvudbromscylindern är tryckstångstyp med runda behållaren med stora locket. Mer än så vet jag inte. Har den dock lös så bilder kanske hjälper sen. :?

Tack för svar!
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av bulten08 »

går det två bromsrör från huvudbromscylinder så är det en tvåkrets huvudbromscylinder
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

Här kommer lite bilder på cylinder och bilen. =) :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av mini1275gt »

ja den är 2 krets
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av minimini »

kolla om repsatsen har det nr jag skrev innan måste stå på emballagen någonstans
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av minitokig »

Hade varit bra om du hade tagit "en" bra bild och på den märkt ut vilka delar som är nya och vilka som är gamla. Nu ser det ut som alla delar är gamla, teflonringen/brickan verkar vara trasig och man få inte riktigt pejl på hur du har försökt att montera dem.

Har du eller någon annan på forumet en sprängskiss på hur det ska se ut ? Hade ju varit enklare då..

:D

ps. lite intresserad av hur detta skall hänga ihop då jag har en likadan huvudcylinder i garaget som jag skall renovera "någon gång". Om jag råkar åka förbi garaget så kanske jag kan plocka isär den och se hur det ser ut inuti.... ds..
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

minitokig skrev:Hade varit bra om du hade tagit "en" bra bild och på den märkt ut vilka delar som är nya och vilka som är gamla. Nu ser det ut som alla delar är gamla, teflonringen/brickan verkar vara trasig och man få inte riktigt pejl på hur du har försökt att montera dem.

Har du eller någon annan på forumet en sprängskiss på hur det ska se ut ? Hade ju varit enklare då..

:D

ps. lite intresserad av hur detta skall hänga ihop då jag har en likadan huvudcylinder i garaget som jag skall renovera "någon gång". Om jag råkar åka förbi garaget så kanske jag kan plocka isär den och se hur det ser ut inuti.... ds..

Hej, kopparbrickan och den grövre tätringen som ser ut mer som en packbox är det gamla som satt i som funkade. Och teflonbrickan som är tjockare än kopparbrickan och den nya sladdriga lägre tätringen är den nya, tog en bild från sidan för att illustrera att dom bygger lika högt så det vore logiskt att tro att nya repsatsen körde med lägre tätring och högre teflonring som ersatte kopparringen.

Teflonringen är trasig och sliten för att det var enda sättet att få ur den igen, den satt ganska tight så jag fick borra i den och försöka få upp den med låsringstång för att sen vara tvungen att skruva i en skruv och dra upp den med.

Kan photoshoppa bilderna lite sen och pila lite så att allt blir glasklart. Kan dock säga redan nu att på bilden med låsringarna och där allt ligger på rad så är det ordningen som ska i från höger till vänster. Alltså la jag upp alla saker som dom satt i från början i rad. Med andra ord så ser man hur alla saker ska sitta och så ligger kopparbrickan och sin tätring paralellt med teflonringen och tätringen som följde med nya repsatsen för att visa att det var så jag antog att det skulle sitta då repsatsen som sagt hade högre teflonring och lägre tätring men ändå hade samma mått tillsammans som kopparringen och den högre gamla tätringen. Så det vore logiskt om det var så enkelt att den nya med teflonringen haft samma monteringssätt då det passar lika bra mellan spännringarna.

Mvh. Niklas
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av G13B »

Köp en ny!

gmc 127 (gult band), kostar kanske 100 pund men det kan det väl vara värt!

//mackan
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

Jag köpte en ny på ebay (ny = renoverad och lackad) så den blir i allafall ny för mig. =) 450kr inkl frakt från england. Lite billigare än 2300kr som dom tar på dalhems osv. Iof är dom nya där men jag hoppas att mitt inköp funkar.

:)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

Köpte en ny packningssats hos CMB Autodelar där den kostade 210KR! Mot janas 426kr + frakt = 500. Sjukt jävla överpris hos Jana. Dessutom så fick jag rätt packningar i robust utförande i stället för dom sladdriga jag fick av jana.

Så nu sitter allt äntligen ihop utan att läcka och nu är det tuta och köra med minin och flickvännen som gäller ;)

Kan fota av sprängskissen och publicera här om någon vill se hur det ska sitta ihop. (Det var för övrigt exakt så jag monterat innan vilket inte Jana trodde... Då problemet var nåt helt annat, närmare bestämt en dålig tätningsmanchett.)
Användarens profilbild
MiniAnders
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
Ort: Jönköping

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av MiniAnders »

Hej!
Jag har en likadan huvudbromscylinder som behöver nya packningar snarast. (Pedalen sjunker ganska snabbt när man bromsar)
Har du kvar artikelnummret på delarna du köpte på CMB Autodelar? Hittar inget på hemsidan och jag vill inte plocka ur cylindern ur bilen då jag använder den ganska mkt fortfarande..
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av Helipop »

tyvärr så harjag nog inte tillgång till det. köpte ju först på mekonomen, men dom gav mig fel. men på cmb så gav dom mig rätt.
kombiubbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 3 oktober 2006 kl. 17:58
Ort: Södertälje

Re: Huvudcylinder, jana-knas

Inlägg av kombiubbe »

Plocka isär cylindern mät kolvens diameter ring till Jana tala om storleken på kolven för honom så skickar han den rätta packningssatsen. har själv köpt packningar till 3 st cylindrar vid olika tillfällen , bara talat om dimentionen och fått rätt packningar.En gång bestälde jag utan att mäta kolven det var på en enkrets cylinder då blev det fel, så ett tips mät kolvens storlek så får ni rätt packningar.
Skriv svar