Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Tycker det ser hyfsat ut, kan säga att min bil ser betydligt värre ut speciellt golvet (huh :shock: )

Kanske en dum fråga men vad är "offeranoder" ???

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Manne »

Hylsan skrev:Tycker det ser hyfsat ut, kan säga att min bil ser betydligt värre ut speciellt golvet (huh :shock: )

Kanske en dum fråga men vad är "offeranoder" ???

/Hylsan
Zinkbit som bultas fast, ungefär som på båtmotorer, varmvattenberedare mm. Zinket skall "krypa" över till bar metall och hindra att det rostar. Finns säkert än mera vetenskaplig beskrivning :lol:
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

Njae, på rätt spår men inte rätt. Det är ingenting som "kryper över" och skyddar järnet - offeranod har ingenting med galvanisering att göra utan är ett sk. katodiskt skydd. Offeranoden består av en metall som är mindre ädel än den man vill skydda (ofta zink eller magnesium). Den oädlare metallen (eller rättare sagt den mindre ädla) har ett redoxpotential som är lägre än järnet (korroderar lättare). Offeranodens uppgift är alltså att offras = den får korrodera istället för järnet. När offeranoden har korroderat helt börjar järnet att rosta. En offeranod måste alltså bytas ut/ersättas med jämna mellanrum eftersom den förbrukas.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

intressant, det hade jag ingen aning om.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Dr_Cotton »

Tycker att det helt klart ser ut som en bra och gedigen grund att børja svetsa i. Golvet spelar ju knappt någon roll, bara att køpa en ny bit. Jag har fått hem en sån plåt, bland allt annat, och den var inte så dyr. 200kr kanske. Mitt vrak ær betydligt værre dæran. Många ful-lagningar som uppdagades nær allt spackel blæstrats bort :cry: Så det blir MYCKET ekonomiplåt før min del. Hoppas bara att jag kan få allt rakt vid svetsning/montering... :?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Bra förklaring minijanne, därför funderade jag på om man sätta fast 4 lite större zinkplattor på bakvagnen och framvagnen på lämpliga ställen så kan man sätta fast nya efter de förbrukats och på så sätt hålla liv i delarna längre.

Detta går också att nyttja i hjulhus och under bilen. Visst kan man spraya på "tattargalvanisering" som skydd men den zinkmängden kommer oxideras rätt mycket snabbare än om man använder offeranoder.

Frågan är bara vilket avstånd man behöver sätta dem på (från varandra) för att få ett fungerande skydd... :roll:

Nåväl, ska ta lite fler närbilder när jag får komma hem härifrån (jobbet)... har ju själv inte kollat på den "live" ännu.... :P

//D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

lyckades komma över en helgalvad bakram till min koja, men det kan vara användbart till andra ställen.

undra hur mycket det kostar att galva en framram...bor ju inte så långt ifrån SMEKAB, fast de kanske inte gör åt privatpersoner.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har jag lämnat över min stackars koja till svets. Själva överlämningen var en lustig historia. När vi började diskutera vad som behöver bytas på fronten så ringer Svets-Jörgen till en annan snubbe och skakar fram en koja -75:a för 3000:- som han tycker vi ska åka och kolla på.. typ "på andra sidan stora vägen". Vi går med på att åka dit men är skeptiska... (då snubben sagt till Svets-Jörgen att den är rostfri..jo jo..en koja är aldrig rostfri om den står i en lada och säljs för 3000:-).

... när vi satt oss i bilen och åkt som till "andra sidan vägen" (som jag ansåg) så var det typ 1 mil till..landsväg så där spillde vi onödigt mycke dagstid i mina ögon. Sen visade det sig att den rostfria kojan var i skick som min ungefär, dock slaktad på inredning och full med damm. Man ser ju definitivt inte allt i en mörk lada med en mobil som enda ljuskälla :?

Som tur var så förstod Svets-Jörgen att det inte var nåt alternativ, dvs att kapa av frampartiet och sätta på min koja.

Väl tillbaka på Svets-Jörgens gård började vi gå igenom vad jag ska köpa hem för plåt och sen när vi var färdiga så åkte vi hem (lätt skakade av alla bravader)

Summering är att det står en koja i dvala i en lada (rimmade där :lol: ) och dör i närheten av Tunaberg utanför Nyköping. Den är till salu för några tusenlappar... men motorn är död. Lagom till reservdelsbil antar jag :?

Och nu har jag knåpat ihop en stororder :shock: på ca 5000:- från Minispare och 5000:- från Minisport, Jag ber till högre makter att det inte ska bli ngt strul med ordern så man får rest osv.. Håll tummarna (kojorna) för mig!

Märkte åter igen vad rejält mycket fler delar man får för pengarna när man tar från UK istället för från vår Jana. Synd att det måste skilja så mycket i pris :(
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Har spenderat förmiddagen fram till nu i garaget. Fick hem fina framvagnen idag som var grundad. Härligt att slippa se all smuts :D den är som ny. Har börjat det gedigna jobbet att måla den nu. Samma med bromssköldar, länkarmarna och lite annat smått.

Det här med färg är ju en djungel. Jag har både hammarlack och metallfärg från hammerite. Köpte visst lite olika utan att tänka på det. Jag undrar om någon har erfarenhet av båda och isåfall vad som skiljer? Det är ju ungefär samma "beskrivning" av färgerna på själva burkarna. Tycker hammarlacken täcker lite bättre, men ska ändå måla 2 gånger.

En annan "rolig" upptäckt jag gjorde i garaget var att då jag mätte höjden på de gummikoner som vi monterat bort så skiljer det 6 mm mellan den som suttit på fram resp bakvagn. Den på bak har tryckts ihop 6 mm mer än den fram. Bara en observation. Eftersom de är samma koner till både bak och fram i katalogen så antar jag att min bakdel kommer hoppa upp ca 2.5 cm om jag fattat det hela (faktor 5 som gäller) rätt.

Min man sa att jag fick ta en paus nu med målandet för annars bränner jag nog hela hjärnan eftersom ångorna i garaget var ganska påtagliga. Ska ut igen om några timmar :D

Ha det gott i kojorna!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

uj uj, den som endå hade den energin och tiden... :)

Har kört lite med både hammarlack o metallfärgen, men kan tyvärr varken säga bu eller bä. Målade bromstrummorna fram med hammarlack, vilket bubblade sig när jag hade problem med bromsarna och en massa värme utvecklades sig. Målade nått i motor-rummet med metallfärgen och efter ett tag så fanns det inte så mycket färg kvar där heller pga läckage i en bromsledning.

Svårt att säga, fick hem mitt startpaket med POR15 som jag ska testa lite till helgen tänkte jag.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

Fram/bakvagn bör man nog pulverlacka - då står det emot vad som helst! Vad gäller bromstrummor är väl bromsoksfärg ett bra val. JAg använde POR15 på min motor och det var skitbra! Har även använt deras POR-20 ALUMINUM heat resistent på mitt grenrör - snyggt och håller än så länge iallafall.
Pinnmannen
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 september 2006 kl. 20:25
Ort: Varberg

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Pinnmannen »

Avundsjukan är stor hos mig, du verkar ha mycket energi, kul.
Följer ditt projekt och hoppas gnistan finns renoveringen ut.

Hälsningar från Pinnmannen.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Tjena igen!

Kul att ni tittar in och kommenterar :D

Har fortsatt målningsarbetet ytterligare ett par timmar nu. Tur att det är värme i garaget, det skulle aldrig funka annars.
Tyvärr har jag inte tillgång till någon pulverlackering så det får bli hederlig penselmålning men jag hoppas ändå mina "vagnar" överlever...

Har gjort ett litet thinnerbad.. därav yrseln :mrgreen: ... där badar jag delarna innan jag målar dem. De flesta grejer är än så länge inte så svåra att fixa. Målade kylarens yttersidor också.. fint och snyggt. Har beställt en vit fläkt från England.. tänkte ha svart, rött och krom/silver-färger i motorytrymmet. Har egentligen ingen plan men det blir nog så mycket svart/krom som möjligt med vissa röda inslag.

Ja, energin är det inget fel på.. har visualiserat mig körandes den lilla pärlan så mycket att jag ångar på som värsta höghastighetståget. Har god hjälp av mannen också och hinner därför dubbelt så mycket på samma tid som om jag varit ensam. Han tar det svåraste och allra tyngsta och jag letar info, målar, sköter planeringen kring hålltiderna. Dessutom är jag otroligt målinriktad då jag gett mig fan på nått... får se om det håller hela vägen :?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Jag har precis legat i garaget och slipat på min koja då jag är lite orolig för att rosten ska bli värre när den står ute under vintern (övertäckt men ändå). Alla som lagat rost och hållit på med gamla bilar vet att man alltid hittar mer rost än man tror och att jobbet blir mer omfattande än man tänkt från början. MEN kära vänner...inte denna gång! Till min stora glädje har jag upptäckt att bilen är riktigt solid och fin när man börjar ta bort gammalt rostskydd och inspektera den i hjulhus och undertill. Det enda jag hittat är ytrost på karossen, och det verkar som det inte är annat än just ytrost heller!

När jag slipat färdigt och lackade igen använde jag zink-baserad grundfärg och sedan hammarlack på det, därfeter kommer jag även att täcka med tectyl (underredsmassa) och till sist avsluta med en linoljebehandling av hela bilen. Då sprutas hela underredet, alla balkar och skrymslen och insidan på dörrarna. Det fina är att linoljan tränger undan fukt, täpper till sprickor i befintligt rostskydd och stelnar sedan till en seg hinna.
Känner en som jobbar med detta ute på Ekerö, det kostar typ bara 1000-1500kr beroende på bil.
Firman heter Kraftoljan, är någon intresserad är det bara att PM:a till mig.

Det jag egentligen tänkte säga ang. hammarlack är att den tål inte att utsättas för temperaturer över 80 grader kontinuerligt. Därför är den direkt olämplig på bromstrummor och andra detaljer som blir väldigt varma ofta. Där bör man ta till en värmebeständig färg. Ingen lack är bra om den inte används på rätt sätt.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Litenmentuff »

din kojja har ju stått i varmgarage dom senaste 15åren typ så inte så konstigt :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar