Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Dr_Cotton »

Kostnader ja... Tycker att dina utgifter låter rimliga. Mitt projekt är att fräscha upp en rutten mkI:a, få i en Honda-motor (och lite godis såsom 4-kolvs bromsok och coilovers) och göra bilen rimligt bekväm att köra. Listar upp vad jag lagt ut än så länge så kan du jämföra:

MkI -67 8 000 (+transport: ca 1500)
Rundrör till vagga 450
Ny CRX-motor: 5 000
Minispares 17 253,25
Honda CRX -87 2000 (+transport: ca 1000)
Biltemaplåt ca 400
Fyrkantsrör ca 650
Blästring 4000 (+transport 700)

Då har jag också kommit till slutsatsen att jag behöver beställa mer ekonomiplåt och lite andra delar för ca 400 pund. Detta är bara för att få bilen rullandes. Har t.ex. ingen inredning än...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Litenmentuff »

oftast är det ju billigast å köpa nåting som någon annan redan renoverat upp. men samtidigt som du bygger på din mini så bygger du också upp en relation till den som är värd väldigt mycket och som kan göra att din mini bekantskap blir livslång :) :mrgreen:

kalla mig bilfåne men det blir ju ens lilla kelgris desto mer man vårdar den och inte minst när man väl får njuta av att ANVÄNDA bilen efteråt. många glömmer dock bort sista biten det är ju först då man verkligen kan vara nöjd! :!: :roll:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jo, jag misstänker att det kommer kosta men också smaka :D Längtar verkligen tills den är klar. Om jag bara kunde bestämma mig för vilken färg den ska ha... usch.. alldeles för svårt

Idag sammanställde jag en lista på prylar inför nästa beställning. Var så duktig att jag gjorde en jämförelse mellan Jana och Minispares..
Jana 12400:- (som jag dock kan åka själv och hämta 30 mil t o r)
Minispares: 8000:- (+ frakten såklart)

Så det lutar åt att jag lägger första ordern från UK inom snar framtid. De där 4 gummikonerna kostar ju nästan bara hälften att köpa från England jämfört mot från Jana så redan där började jag fundera. Sen vill jag ha origial motorhuven istället för kopia och den har inte Jana.. men jag kommer givetvis inte överge honom... det finns mycket kvar att handla :wink:

Om jag lyckas få hem detta så blir jag nöjd...

Idag åkte kojan iväg på blästringen. Får se hur lång tid den ska vara iväg. Sen ska min svetsare ta hand om den ett bra tag. Hoppas dock att det inte tar för lång tid med den biten. Jag tog det beslutet eftersom jag vill få den klar till sommaren. Min man har svetsat sin egen bil men har inte hållt på nu på länge och tror att den här killen är värd pengarna och gör det bra. Själv hoppas jag att han behandlar den som om den vore hans egen och är noga :? (och inte för dyr)

Jepp, det var allt som jag hade idag...

Höres!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Manne »

Drutten skrev:Jo, jag misstänker att det kommer kosta men också smaka :D Längtar verkligen tills den är klar. Om jag bara kunde bestämma mig för vilken färg den ska ha... usch.. alldeles för svårt

Idag sammanställde jag en lista på prylar inför nästa beställning. Var så duktig att jag gjorde en jämförelse mellan Jana och Minispares..
Jana 12400:- (som jag dock kan åka själv och hämta 30 mil t o r)
Minispares: 8000:- (+ frakten såklart)

Så det lutar åt att jag lägger första ordern från UK inom snar framtid. De där 4 gummikonerna kostar ju nästan bara hälften att köpa från England jämfört mot från Jana så redan där började jag fundera. Sen vill jag ha origial motorhuven istället för kopia och den har inte Jana.. men jag kommer givetvis inte överge honom... det finns mycket kvar att handla :wink:

Om jag lyckas få hem detta så blir jag nöjd...

Idag åkte kojan iväg på blästringen. Får se hur lång tid den ska vara iväg. Sen ska min svetsare ta hand om den ett bra tag. Hoppas dock att det inte tar för lång tid med den biten. Jag tog det beslutet eftersom jag vill få den klar till sommaren. Min man har svetsat sin egen bil men har inte hållt på nu på länge och tror att den här killen är värd pengarna och gör det bra. Själv hoppas jag att han behandlar den som om den vore hans egen och är noga :? (och inte för dyr)

Jepp, det var allt som jag hade idag...

Höres!!
Angående huv och även andra delar så finns det ju folk här på forumet som sitter på mycket delar. Skall man köpa allt nytt då blir det DYRT!
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jo visst är det dyrt att köpa mycket nytt. Dock känns det också lite omständligt att leta begagnade delar om man inte hittar dem här eller via annons. Jag har haft lite tur som blivit erbjuden att köpa beg. delar via den här sidan och det är kanon. :D

Kanske skulle radda upp mina köplistor här i fortsättningen :mrgreen: man kan lättare få napp då!!

Hittills har det inte hänt så mycket. Har rengjort fläktbladet med det jag haft att tillgå.. => det ser INTE mycket bättre ut... grisigt och grått och sen har det smält lite på bladen också...

Huven som jag vill ha ny verkade ju enligt min granne se brunnen ut.. svart och sotig och kläggig så det kanske har varit så illa?? Men ny huv blir det och den tar jag nog ny från England.. de tar ca 1000 för en sprillans original om jag inte läst fel...

Sen behövs en himla massa småpryttlar.. skruvar, brickor, packningar, små muttrar, bultar och annat tjafs.. det känns också som jag vill ha nya. De gamla har ju suttit och rostat sönder i gängorna så länge...

Angående färgvalet.. har nog gett upp på pärlemorosa då den inte kommer framhäva kromet särskilt mycket. Den nyaste färgen jag funderar på är "Oporto Red".... är det någon som har någon sån?? Skulle vilja se fler bilder på kojor med den färgen.. fanns i början på 80-talet på mini rovers...

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Ville bara tips om att biltema har fått in ett sortimentskåp med UNC/UNF-gängor o brickor etc för en billig peng.
Har inte själv köpt den än så jag vet inte hur användbar den är. Köpt några påsar blandade UNC/UNF från något företag i dalarna men det var dyrt och många som man aldrig använder :(

Synd med den rosa...tog lite kort på några rosa kojor jag kan posta vid tillfälle :)
Visst, kromet syns kanske inte riktigt lika väl som på en mörkare bil, men jag tycker det är endå rätt snyggt med vita kojor.

massa vita kojor
http://www.theminiforum.co.uk/forums/index.php?showtopic=127989&hl=white+mini

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

[bild]http://www.cararticles.co.uk/wp-content ... a-mini.jpg[/bild]

Den här färgen är sååå snygg :P . Är det någon här som känner igen den och kan tänkas veta vad den heter??

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

ja den var snygg...o annorlunda. svårt att se riktigt, finns väl nån maroon red eller så som är rätt mörk. Ser nästa ut att vara mörkbrun metallic...

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

KOJAN ÄR BLÄSTRAD!!! Har dock inga foton att visa er ännu. Ska hämta den på måndag. Det dök visst upp en del fula gamla lagningar så möjligheten att slippa köpa ny front och ev skärmar är nu borta.

Plåten under framrutan på förarsidan var visst också som en ost :shock: ... vilket inte jag räknade med eftersom jag inte såg tendensen innan. Den är nu primad med nån grå grundfärg och ser enligt min man (som var på firman och inspekterade i eftermiddags) mycket trevligare ut än innan då den var skitig och kläggig.

Dax att ringa svetsaren då.... :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av crowan »

Jag har köpt sortimentsatsen från biltema. Tyvärr är det mesta för stort för hundkojan...
clubman 1330
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

Jana brukar plocka ihop tumskruv/mutter/brickor-satser som passar hundkoja, jag har avverkat några sådan satser och det har fungerat bra.
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Usch vad sugen jag blir att göra likadant själv, riva hela bilen å göra i ordning allt och få välja färg och utförande, tyvärr har jag ingen plats att vara på.
Kojan står ovärdigt placerad utomhus med endast ett biltema "silvergarage" över. Inte så lustigt att göra större meck-jobb på det viset :( . Det är föräldrarnas tomt som får agera avställningsplats eftersom jag bor i lägenhet å inte har någon annastans att göra av bilen. Det garage de har är redan upptaget av andra bilar, varav en är min Mustang. Detta är en kombination av I-lands problem, och obotlig bilfanatiker som man är. :D

Fortsätter du i den här takten ska du väl kunna köra till 2010, ser fram emot mer läsning här, riktigt kul projekt tycker jag eftersom jag har en likadan bil.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Svetsaren tar emot bilen på tisdag eftermiddag. Därmed kommer vi avgöra hur mycket mer plåt jag måste köpa hem. Vad som är klart nu är att frontplåten måste ersättas, troligen blir det mer än så.. avvaktar med domen.

Tack Sudden för din feedback. Kul att höra att du uppskattar mina garage-bravader!! :D Förstår att det är tråkigt att inte ha garage. Jag har förmånen att äga ett eget med radiatorer i vilket medför bra mekklimat hela vintern. Och ja, jag måste få den färdig till sommaren, annars spricker jag :mrgreen: !!

I helgen har det inte hänt så mycket. Jag syrabadade de nedre länkarmarna ganska länge.. men de verkar inte tagit någon skada.. men numera är det inte en gnutta rost på dem. Jag tog upp dem ur badet idag och sköljde dem i vanligt vatten. Sen i aceton. Detta är en ny tanke från mig... att avfetta dem totalt med aceton.. får se om det funkar bra, trasan blev rätt skitig i alla fall. Sen zinksprayade jag dem för säkerhets skull.

Skulle gärna vilja veta om någon här har fäst offeranoder på sin bakvagn/framvagn?? Själv funderar jag i de banorna för att fördröja rostangreppen så långt det går. :roll:

Imorron åker kojan hem från blästerfirman. :D Fin och ren men tyvärr med utseendet av en ost :shock: . Jag återkommer med bilder snarast!

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

SHIT... Jag fick nyligen dessa bilder på min koja av mannen som hämtat hem den. Jisses va söt den är utan all smuts och skit!! :D

Nå, va tycks om alla små osthål??

Viss snik-lagning är utförd som syns på fronten.... och runt vindrutan..
Bilagor
DSCF2078.JPG
DSCF2066.JPG
Golvplåten under förarens ben
Golvplåten under förarens ben
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

Såg väl inte sååå illa ut - eller? Svårt att se på bilderna ... fast golvet var ju intressant förståss :P.
Skriv svar