Tips på bra vinterbil?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Mazze »

Tjo!

Kojasäsongen för min del lider mot sitt slut och jag behöver en vinterbil. Ge mig bra tips!

Jag vill inte ha en BMW eller annat bakhjulsdrivet tjafs. Och jag vill inte ha en busbil.

Har funderat på VW Golf men det kanske finns bättre tips?
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av minitokig »

Du borde väl ha en Mazzerati !


:lol: :lol: :lol: :lol:
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av lalaw »

Jag köpte precis en SAAB 900 -97 besiktigad och med sommar(Dåliga) o vinterdäck(Sådär) till lilla syrran för 11000kr
Den var skattad och besiktigad till sommaren.
Själv så köpte jag en BMW 320 cab som vinter bil, även den var rätt billig.
Lars
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av minijanne »

VArför inte en 245:a - bra billig pålitlig
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Litenmentuff »

en mini brukar faktiskt vara väldigt roliga om man hittar bra vinterdäck bara :mrgreen:

kan varmt rekommenderas,
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av minijanne »

Ja, det förståss! Bästa vinterbilen är ju en koja!
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av optus »

Jag hade under flera år en riskokare, en Toyota Starlet, billig att köra och bra funkade den.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Helipop »

jag är sugen på en subaru trendy eller vad dom heter, dom fyrhjulsdrivna små rackarna med 3cyl motor.. kan nog vara kul att köra. men varför vill du ha bakhjulsdrift men inte busbil? säkrare med framhjulsdrift om man nu inte vill hänga lite =)
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Mini Maz »

han vill ju inte ha rwd. men det ända rätta på vintern är rwd eller awd 8)
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Mazze »

minitokig skrev:Du borde väl ha en Mazzerati ! :lol:
Muhahahaha! :D
Litenmentuff skrev:en mini brukar faktiskt vara väldigt roliga om man hittar bra vinterdäck bara :mrgreen:
kan varmt rekommenderas,
Fast min koja ska inte frätas sönder av Vägverkets jävla saltande. Förbjud salt! :evil: Om folk lär sig att man inte kan köra lika på vintern som på sommaren så kan vi slippa eländet.
Helipop skrev:jag är sugen på en subaru trendy eller vad dom heter, dom fyrhjulsdrivna små rackarna med 3cyl motor.. kan nog vara kul att köra. men varför vill du ha bakhjulsdrift men inte busbil? säkrare med framhjulsdrift om man nu inte vill hänga lite =)
Nä, jag vill inte ha bakhjulsdrift. Fyrhjulsdrift är väl mest för de som är rädda att köra fast i storstan? ;)

En Lada Niva vore nog rolig men jag ska kolla upp Subarun oxå. Det kanske blir så här?

Bild

Saab har alltid legat mig varmt om hjärtat så tipset ovan om en 900 är nog inte fel.

Tack för alla tips! :)
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Johan Å
Inlägg: 29
Blev medlem: 28 januari 2008 kl. 19:46

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Johan Å »

Jag åkte 1275 GT med 1380 maskin och sommardäck en hel vinter för några år sedan. Har även åkt mycket Saab 900 Aero 1984-88 i många år. Just nu är det Peugeot 205 GTI 122 hk. Alla är kanonbilar: De går som ett skott och mullrar bra.
Johan
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Helipop »

Oj läste nog helt fel, sorry. =) så fort man ser ordet bakhjulsdrift så är det lätt att anta att man specifikt söker det, inte att man bannlyser det =) Tror aldrig jag kört någon bakhjulsdriven bil =/ Hade en audi a6 02 förut med quattro och det var jävligt kul i snön.. som att hänga en stridsvagn typ, kändes säkert =)
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Mazze »

Tjosan!
Nu har jag hittat en Saab 9-5 2.5T Kombi. Den har gått drygt 16000 mil och ser fin ut både inuti och utanpå. Priset är 30000 kr och är så lågt pga att turbon behöver bytas. En ny torbo kostar ca 4000 på Biltema och jag gör jobbet själv med hjälp av min kusin.

Jag frågade en polare om bilen och han sa: -Om inte du köper den så köper jag den!
Borde innebära ett bra pris va?

Jag ska kontakta tidigare ägare och kolla upp mer om den innan jag bestämmer mig.

/M
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av Mazze »

Det blev en annan Saab, inte den jag skrev om ovan.

Bilfirman ville ha 64 000kr för den utan vinterhjul men jag lyckades pruta till 49 500kr med vinterhjul. :)

Bild

Den har nyservade bromsar, nyservad ACC, har gått knappt 15 000 mil och har så vitt jag kan se servats "by the book". På långkörning (Hudiksvall-Västerås) har jag fått ner den till en snittförbruknning på 0,65l/mil vilket jag tycker är riktigt bra för en bil med den storleken och den motorn (2,3t). :D
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Tips på bra vinterbil?

Inlägg av bulten08 »

hoppas du har kollat efter oljeläckage det är väldigt vanligt nyare saabar att det läcker ut olja mellan toppen och blocket samt att vid 15000 mil brukar turbo haverera pga bla för dålig vevhusventilation men det finns en ombyggnad sats så blir det bättre, samt att vissa brukar börja låta fan om kamkedjan vid 15000 mil. men förhoppningsvis har du ett bra exemplar.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar